Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra oring/ givare ABS hur?  (läst 2493 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Rengöra oring/ givare ABS hur?
« skrivet: 25 jan-24 kl 18:50 »
Har en KIA sportage där ABS lampan ibland inte slocknar, startar om bilen då slocknar lampan. Ibland under färd tänds även lampan, samma gäller EPS lampan. Bilen har stått ett tag, hur är det kan dessa fel uppstå av smuts eller rost? Hur rengör jag oringen/ givaren. Jag vet inte ens var dessa sitter eller hur de ser ut :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-24 kl 22:06 »
Börja med att läsa av felkoder för ABS-systemet, det är meningslöst att gissa och felsöka på måfå.

Det finns mycket annat än just givarfel som kan orsaka att ABS-lampan lyser.
Om det är problem med rostflagor och smuts på givarna eller kuggkransarna, så brukar det visa sig genom att ABS-lampan visserligen slocknar när man har slagit på tändningen och startat motorn men tänds först när man kör iväg.
Om styrenheten kan fastställa att något är fel redan då bilen står stilla, så är det något annat som är trasigt.

ABS-givarna brukar sitta i anslutning till hjulnaven, detaljerna kan variera mycket mellan olika bilmärken och årsmodeller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-24 kl 22:14 »
Om ABS larmar till och från är det oftare hjullager som är på god väg att lämna livet.
Om det ska bytas är det klokt att byta givare också då den kan ha tagit skada.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-24 kl 09:40 »
Känns som att givarna ger sig lätt på Kia/Hyundai, har och har haft samma(?) problem. Bromsen låg på och hjulet blev varmt, sedan gav sig den givaren. Nu är det en annan som är på väg.

En icke märkesverkstad bytte bakgivare och lager för ca 2 000 kr.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #4 skrivet: 26 jan-24 kl 09:47 »
Känns som att givarna ger sig lätt på Kia/Hyundai, har och har haft samma(?) problem. Bromsen låg på och hjulet blev varmt, sedan gav sig den givaren. Nu är det en annan som är på väg.

En icke märkesverkstad bytte bakgivare och lager för ca 2 000 kr.
Det kan bero på att givaren sitter väldigt nära ringen som givaren mäter mot.
Då kan påbyggd rost, fel vinkel pga hjullagerfel mm skada givaren.
I många fall byter man givaren rent preventivt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-24 kl 17:09 »
Oki tack för alla svar. Lampan tänds inte varje gång vi kör. Idag slocknade den inte när jag startade men slocknade när jag körde iväg sen lös det inget mer under hela dagen och då gjorde jag tre stopp på vägen. Men jag får väl ta den till verkstad å se

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #6 skrivet: 27 jan-24 kl 11:50 »
Har man någon rättigheter om man köpt bilen privat begagnat och lamporna lyser redan på vägen hem- lång bit hem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #7 skrivet: 27 jan-24 kl 13:09 »
Har man någon rättigheter om man köpt bilen privat begagnat och lamporna lyser redan på vägen hem- lång bit hem.
Du kan försöka häva köpet.

Men... Rättigheter..   inte många.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #8 skrivet: 27 jan-24 kl 14:55 »
Det beror ju på hur gammal bilen är och hur mycket du har betalat för den, hur mycket småfel som kan accepteras.  ABS-lampan borde ju rimligtvis ha börjat lysa om du hade tagit en ordentlig provtur innan affären avslutades också.
Man ska också komma ihåg att gamla bilar (liksom gamla hus) aldrig gillar att byta husse eller matte, det dyker alltid upp en massa konstigheter i samband med ägarbyte.

Vad är det för årsmodell på bilen?  Fundera för den delen på att skaffa en egen OBD-läsare, det kommer att löna sig i längden. Inte en av de allra billigaste som bara klarar EOBD på motorstyrsystemet utan någon lite mer påkostad som kan läsa av alla elektronikenheter i bilen.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-24 kl 18:31 »
Det är en sen 2006. Lampan lyser som sagt bara varannan biltur så nej den lyste inte under provturen.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #10 skrivet: 30 jan-24 kl 13:10 »
Kan ABS problemet hjälpas genom att byta batteri? För imorse när det varit kallt under natten startade inte bilen utan jag fick kicka igång den med batteriladdare. Så batteriet verkar klent.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #11 skrivet: 30 jan-24 kl 15:43 »
Läs av felkoder för att avgöra den saken. Om det är dåligt med batterispänning som är problemet så borde ABS-styrdonet ha en felkod för underspänning.

Men ta inte för givet att det är batteriet det är fel på om du måste ladda emellanåt. Det kan ju lika väl vara t ex dålig kontakt i kablage mellan generator och batteri eller något fel på generator eller laddningsregulator som leder till att batteriet inte blir ordentligt laddat. Det kan säga en hel del att kolla batterispänningen under körning, det finns ju t ex billiga mobilladdare för cigguttag med en display som visar spänningen i bilens elsystem.  Och börjar man misstänka att det är något problem så får man ta en multimeter och göra lite grundligare mätningar ute i motorrummet för att ringa in felkällan.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #12 skrivet: 31 jan-24 kl 11:59 »
Just ja, några tips när det gäller felkodsavläsning:

Skriv ner numren på alla felkoder som hittas (eller ta en skärmdump eller fota av skärmen). OBD-utrustning brukar försöka tolka dem och skriva ut i klartext vad felkoderna betyder, men får ofta saker om bakfoten, det kan bli fel i översättningar till svenska osv. Så om något verkar underligt är det bättre att googla på felkodsnumren i efterhand och se om man kan få några vettiga svar på vad de verkligen betyder.

Om det är kopiösa mängder felkoder och orimligt att skriva ner och tolka allihop, så radera felkoderna, kör några dar, läs av igen och se vilka som kommer tillbaks. De övriga kan vara gamla "spökfelkoder" som har uppstått av tillfälligheter, t ex vid start med dåligt batteri eller med tvivelaktig starthjälp.

Eftersom bilen är så gammal som från 2006 så är det nog inga problem att komma över en begagnad rätt avancerad felkodsläsare billigt, t ex någon kinaklon av en äldre Autocom eller Autel som bara stödjer bilar fram till ungefär 2011 och som den som håller på med modernare bilar inte längre har användning av.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #13 skrivet: 03 feb-24 kl 11:42 »
Kommer det upp felkoder även när lamporna inte lyser? För de tänds efter ca 15 minuter körning sen slocknar de inte förrän jag stänger av motorn och kör igen. Jag har mätt battriets spänning nu och det var bra. Var om batterilagret och de ansåg inte att jag behövde köpa något nytt batteri

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #14 skrivet: 03 feb-24 kl 13:03 »
Kommer det upp felkoder även när lamporna inte lyser? För de tänds efter ca 15 minuter körning sen slocknar de inte förrän jag stänger av motorn och kör igen. Jag har mätt battriets spänning nu och det var bra. Var om batterilagret och de ansåg inte att jag behövde köpa något nytt batteri
Ja. Det kan ligga felkoder i systemet.

Lampan tänds när något värde uppnår en kritisk punkt som är utanför referensvärdet.

Lika väl som att det bara noteras att någon komponent agerat utanför referens området men ej på ett sådant sätt att det föranleder behov av åtgärd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #15 skrivet: 04 feb-24 kl 08:58 »
På de flesta ABS-system ligger felkoderna kvar tills de raderas via OBD-läsare, till skillnad från t ex motorstyrsystem där felkoderna ofta raderas automatiskt efter kanske 10-20 körcykler med start och varmkörning utan att felet har kommit tillbaks.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-24 kl 23:53 »
Däremot misstänker en Kia återförsäljare att det är bilbatteriet som är för svagt, att det laddar ur. För bilen startar inte om det är under minus 10. Med motorvärmare startar bilen. Men med motorvärmare och om bilen stått ännu kallare, ner mot 20 minus under natten å sedan 2 timmar motorvärmare så startar inte bilen heller. Utan batteriet är helt dött och jag måste starta den med startkablar.
De trodde att ABS problemet också kunde ha med batteriet att göra.
Vad tror ni? Svindyra batteri till modellen, 2990 typ.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #17 skrivet: 09 feb-24 kl 04:19 »
Däremot misstänker en Kia återförsäljare att det är bilbatteriet som är för svagt, att det laddar ur. För bilen startar inte om det är under minus 10. Med motorvärmare startar bilen. Men med motorvärmare och om bilen stått ännu kallare, ner mot 20 minus under natten å sedan 2 timmar motorvärmare så startar inte bilen heller. Utan batteriet är helt dött och jag måste starta den med startkablar.
De trodde att ABS problemet också kunde ha med batteriet att göra.
Vad tror ni? Svindyra batteri till modellen, 2990 typ.
Dåligt med kräm jan göra att ett gäng märkliga fel uppstår.
Byt batteri.   Det är alltid gott att komma iväg på morron.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #18 skrivet: 09 feb-24 kl 08:06 »
Det är ganska typiskt att batterier får bekänna färg när det blir kallt. Bilbatterier är inte gratis, men det är värt att kolla priser på olika ställen. Jag har faktiskt god erfarenhet av Biltemas batterier.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #19 skrivet: 09 feb-24 kl 08:39 »
Och det är också typiskt att bilelektronik blir mer känslig för ett dåligt batteri när den blir gammal, pga elektrolytkondensatorer som har åldrats. Och en gammal uttorkad elektrolytkondensator fungerar dessutom ännu sämre i kyla.  Ett allmänt kondensatorbyte i diverse styrenheter, för några tior i reservdelar, kan göra underverk med en 15-20 år gammal bil.

Ska du köpa nytt bilbatteri så är det mer viktigt att man får ett fräscht batteri som inte har stått i lager och sulfaterat länge, än att batteriet är av något snobbigt märke eller så.
Biltema och andra stora nasare med bra omsättning på batterilagret är att föredra.

Och tänk på att INTE köpa ett s k AGM-batteri om inte bilens elsystem uttryckligen är avsett för sådant.  Det är framför allt bilar med start/stopp -system som ska ha AGM-batterier.
AGM kräver aningen högre laddspänning än ett vanligt blybatteri, och om man har ett AGM-batteri i en bil som är tänkt för äldre typ av batteri, får AGM-batteriet aldrig en chans att bli fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-24 kl 11:17 »
Jag har märkt genom åren att de dyra AGM och gelbatterierna är betydligt känsligare för att vara dåligt laddade än de vanliga. Glömda parkeringsljus eller något litet som drar i bakgrunden på en bil som står länge har knäckt flera sådana både här och i bekantskapskretsen. Och då de varit dyra och fina har jag försökt återuppliva dem med pulsmetoden som Torbjörn beskrev för några år sedan, men den har inte fungerat på sådana batterier. Har också bra erfarenhet av Biltemas vanliga batterier.

När det gäller ABS-problemet tror jag inte på batteriet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #21 skrivet: 09 feb-24 kl 14:35 »
Om man misstänker att dåligt batteri och spänningsdippar vid start är orsaken till elektronikproblem, så kan man - under förutsättning att bilen har manuell växellåda och går att rulla igång - prova att helt och hållet låta bli att använda startmotorn och istället rulla igång bilen under någon vecka. Om felet aldrig visar sig när man låter bli startmotorn, så är saken klar! Och så får man ju se till att parkera där det sluttar lite utför.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #22 skrivet: 09 feb-24 kl 15:06 »
Vad tror ni om att bara ladda upp batteriet ordentligt, eller är det bättre att köpa nytt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #23 skrivet: 09 feb-24 kl 15:34 »
Om du bara kör korta sträckor, eller har dålig laddning i bilen, så kan det vara en lösning. Batteriet kan ju vara ok, bara att det inte hunnit laddas tillräckligt. Och det kostar ju inget, så gör ett försök. Men förmodligen kommer du nog få lägga en tusing på ett nytt.

Om bilen fått stå med laddare och du testar att starta när det är 15-20 minus utan motorvärmare så ger det sig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #24 skrivet: 09 feb-24 kl 22:05 »
Om du bara kör korta sträckor, eller har dålig laddning i bilen, så kan det vara en lösning. Batteriet kan ju vara ok, bara att det inte hunnit laddas tillräckligt. Och det kostar ju inget, så gör ett försök. Men förmodligen kommer du nog få lägga en tusing på ett nytt.

Om bilen fått stå med laddare och du testar att starta när det är 15-20 minus utan motorvärmare så ger det sig.
Håller verkligen med att köra lite underhållslsddning är bra och om man har tillgång till en laddare som är byggd för underhåll så är det perfekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-24 kl 00:42 »
Det står att det kan ta upp till 22 timmar att ladda mitt batteri. En fundering är det ok att ladda 6 timmar idag, 10 imorgon och 10 på söndag. Mellan laddningarna står bilen tyvärr kallt, minus 30 nu. Men motorvärmare några timmar innan start. Eller är det bättre att ladda 22 timmar i ett sträck! Då får jag vänta till mildare väder, har inget garage hemma.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-24 kl 09:49 »
Om du använder en "intelligent" laddare så beror det helt och hållet på hur dess programvara är gjord, om det är lämpligt att dela upp laddningen eller inte.  Är det en gammaldags "ointelligent" laddare så är det definitivt inga problem att dela upp laddningen på flera tillfällen.

Det är inga problem att ladda utomhus i kyla om bara inte batteriet är bottenfruset.  Skulle batteriet vara fruset bör du varken försöka ladda det eller försöka ta ut ström ur det (t ex försöka starta bilen) innan det är upptinat.  Tina upp ett fruset batteri gör man lämpligen genom att ta loss det ur bilen och ställa det i en balja med kallvatten som når nästan upp till locket på batteriet. Lägg ett par pinnar under det så att vattnet når även botten. Om batteriet var riktigt kallt så kommer vatten att frysa på batteriets sidor, vänta tills den isen har smält innan batteriet kan anses tinat.

Man bör dock aldrig skjuta upp en batteriladdning i onödan, varje timme batteriet står dåligt laddat innebär en försämring av det genom sulfatering mm.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #27 skrivet: 10 feb-24 kl 12:07 »
Det är en ctek laddare. Laddade i går 6 timmar och stod att det var halvskadat. Men jag upplevde bilen piggare, den startade nu på morgonen utan problem men när jag körde hem i 30 minus så började ABS lampan lysa.
En fundering är kan batteriet ladda ur under pågående körning?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #28 skrivet: 10 feb-24 kl 13:23 »
Det är en ctek laddare. Laddade i går 6 timmar och stod att det var halvskadat. Men jag upplevde bilen piggare, den startade nu på morgonen utan problem men när jag körde hem i 30 minus så började ABS lampan lysa.
En fundering är kan batteriet ladda ur under pågående körning?
Om det laddar ur under färd ger generatorn för dåligt och/eller har man väldigt stora förbrukare i gång.

Man får börja med att mäta laddströmmen som ska ligga på/över 13 volt.
Sedan har vi frågan om hur stor generatorn är, jag hade en bil med en generator på 35w med tre extraljus i fronten sög jag ur batteriet på ett par timmar nattetid.
Det blev en ny generator.

Moderna bilar har i bland elektriskt styrservo och elektriska element till vindrutan/kupevärme dessa kan sörpla i sig enorma mängder och kan även "sno ström"
Många av dessa fel kan man dels gnista sig fram till genom att med motorn igång ta ut säkring för säkring och se om dom gnistrar till när man sätter tillbaka dom.
Man kan även mäta med värmekamera på säkringen och söka efter andra onormala värmepunkter i bilen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #29 skrivet: 10 feb-24 kl 15:37 »
Din ABS beter sig likadadant som mina gjort innan en givare tagit helt slut. Det skulle ju kunna vara något glapp i sladdarna, men jag gissar på att det är givaren.

Om batteriet laddar ut under körning så märker man det på smålampor som tänds i instrumentbrädan och att strålkastarna börjar lysa svagare, och till slut lägger bilen av :(

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #30 skrivet: 10 feb-24 kl 16:21 »
Din ABS beter sig likadadant som mina gjort innan en givare tagit helt slut. Det skulle ju kunna vara något glapp i sladdarna, men jag gissar på att det är givaren.

Om batteriet laddar ut under körning så märker man det på smålampor som tänds i instrumentbrädan och att strålkastarna börjar lysa svagare, och till slut lägger bilen av :(
Hag har varit med om att hjullager varit på väg att rasa när det kommer och går på abs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #31 skrivet: 10 feb-24 kl 16:46 »
Fast hjullager låter väl hiskeligt om det är dåligt?
Jag har mätt batteriet å det visade 12,4 efter 40 min körning.
 
Hag har varit med om att hjullager varit på väg att rasa när det kommer och går på abs.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #32 skrivet: 10 feb-24 kl 17:13 »
Fast hjullager låter väl hiskeligt om det är dåligt?
Jag har mätt batteriet å det visade 12,4 efter 40 min körning.
Det behöver inte låta något speciellt.
Främst inte i början.

12,4 är lågt och tyder på att batteriet inte är  friskt.
Mätte du hur mycket ström du har med motorn i gång?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #33 skrivet: 10 feb-24 kl 17:32 »
Det är spänning och inte ström som ska mätas när man övervakar vad batteri och generator har för sig.  Några riktvärden:
Ett fulladdat batteri som nyss har laddats (t ex om bilen har varit igång och generatorn laddat någon timme) bör ligga på 12,8 - 13 V.
Om batteriet är fulladdat men har stått orört en vecka så bör man kunna vänta sig minst 12,7 V om det är i bra skick.
Med motorn igång och på driftvarvtal bör man ha ca 13,8 - 14,5 V , högre spänning direkt efter kallstart och/eller vid kallt väder , lägre spänning vid varmt väder och/eller då bilen har gått flera timmar så att motorrummet är genomvarmt.
Vid tomgång kan spänningen få sjunka lite mer, ner till kanske 13,4 V eller så, men den ska stiga så snart man ökar motorvarvet.

Tänk på att laddningsproblem ofta inte orsakas av generatorn utan av spänningsfall på vägen mellan generator och batteri.
Prova att slå på ett antal stora strömförbrukare (elbakruta, värmesitsar, helljus, värmefläkt mm) för fullt , håll motorn på ca 2000 r/min och mät spänningen mellan batteriets pluspol och generatorns grova plusanslutning, däremellan kan man tillåta en spänningsskillnad på max 0,3 V.  Mät sedan i alla kombinationer mellan batteriets minuspol, chassijord, motorblock och generatorns stomme, oavsett mellan vilka av de punkterna man mäter bör man inte få högre spänning än 0,2 V.

Jämför gärna mätinstrumentet med några andra för att verifiera att det visar rätt, i synnerhet om det brukar förvaras kallt eller fuktigt till. Tänk på att många billiga digitalmultimetrar visar för mycket när multimeterns eget batteri börjar bli dåligt, ibland börjar felvisningen långt innan multimetern har tänt symbolen för dåligt batteri.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #34 skrivet: 10 feb-24 kl 21:00 »
Förresten, har det lästs av felkoder för ABS-systemet än? Och vilka felkoder blev det i så fall?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #35 skrivet: 11 feb-24 kl 21:16 »
Jag har inte läst av felkoderna. Har ingen mätare och har inte haft tid att åka in och betala för det. Nu är batteriet fulladdat, enligt ctek laddaren. Det tog över 24 timmar. Innan laddningen mätte batteriet 12.4 efter 40 minuters körning. Då var bilen inte igång.
Jag var ute och körde bilen idag och ja, så länge jag kör stadskörning så lyser inte ABS lampan men så fort jag kör ut på någon större väg, så tänds lampan efter en stund.
Så det har trodligtvis inget med batteriet och göra eller vad tror ni?
Vi får väl se kommande dagar om bilen startar i kylan, med eller utan motorvärmare.
Ett batteri ska väl klara att kallstarta i 10 minus iallafall utan motorvärmare?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #36 skrivet: 11 feb-24 kl 22:21 »
Som jag nämnde i inlägg #8 i tråden, så bör det inte vara vare sig svårt eller dyrt att få tag på en begagnad OBD-läsare som klarar att läsa alla system i din bil. Det var ju omkring 2010 som det började dyka upp billiga kinatillverkade kloner av de dyra fina märkes-OBD-läsarna, och de flesta som köpte sådana på den tiden har numera skaffat sig modernare utrustning för att klara av nyare bilar, de gamla läsarna ligger antingen och skräpar eller också kan man hitta dem till salu på olika begagnatsiter på nätet.

Det är för den delen inte omöjligt att någon alternativare i din närhet har en lämplig läsare.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #37 skrivet: 12 feb-24 kl 00:47 »
Jag känner en som kanske kan läsa av bilen. Det märkliga är att lampan tänds när jag får upp fart på bilen, och jag har upptäckt att om jag då stannar startar om, så tar det kanske fem min så lyser lampan igen, stänger av startar om, två gånger till. Sen kan jag köra i en oändlighet utan att lampan tänds!

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #38 skrivet: 18 feb-24 kl 12:01 »
Nu startar inte bilen igen, trots att jag laddade upp batteriet helt förra heögen. Glömde sätta på motorladdare imorse och der är 10 minus,. Efter att startat bilen med batteristartare och kört iväg så kommer det ingen varmluft heller.
Tror ni det kan vara batteriet eller något annat fel?
« Senast ändrad: 18 feb-24 kl 12:09 av Leva mer »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #39 skrivet: 18 feb-24 kl 18:33 »
Du har inte tillräckligt med kräm i batteriet trots att du laddat, för att glömma motorvärmaren.
Byt batteri så blir du av med större delen av problemen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #40 skrivet: 18 feb-24 kl 20:44 »
Jo det ska jag göra men nu upptäckte jag också att kylarvätska. Var helt tom. Det var vätska där förra veckan. Så misstänker läckage. Nu är frågan, det är 10 minus ute. Jag har 2 mil till närmsta bensinmack som säljer kylarvätska. Törs jag köra utan, kan jag hälla på vanligt vatten? Finns det inte risk att det fryser då?


Du har inte tillräckligt med kräm i batteriet trots att du laddat, för att glömma motorvärmaren.
Byt batteri så blir du av med större delen av problemen.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #41 skrivet: 18 feb-24 kl 21:08 »
Jo det ska jag göra men nu upptäckte jag också att kylarvätska. Var helt tom. Det var vätska där förra veckan. Så misstänker läckage. Nu är frågan, det är 10 minus ute. Jag har 2 mil till närmsta bensinmack som säljer kylarvätska. Törs jag köra utan, kan jag hälla på vanligt vatten? Finns det inte risk att det fryser då? Värt att nämna är att min man he kört 9 mil utan värme kanske då utan kylarvätska redan…

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #42 skrivet: 18 feb-24 kl 21:21 »

Jag skulle be min granne om en hjälpande hand.
Tex få lift eller be dom köpa rätt frysskydd till din bil.
Det finns ett gäng olika och alla går inte att blanda.

Om du har dåligt med vätska så måste du undersöka varför den försvinner.
Det kan rinna in i motorn och hamnar den i oljan så ser du det i oljelocket som är kletigt med vitaktigt gunk.
I förbränningsutrymmet kan det generera mycket vit rök i kyla.
Eller så läcker det ut någonstans.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #43 skrivet: 18 feb-24 kl 22:00 »
Suck den här bilen skapar bara problem… bor långt från grannar… men att köra den här bilen 2 mil in till bensinmacken är en stor risk att jag pajjar hela motorn?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #44 skrivet: 18 feb-24 kl 22:01 »
Suck den här bilen skapar bara problem… bor långt från grannar… men att köra den här bilen 2 mil in till bensinmacken är en stor risk att jag pajjar hela motorn?
Det beror på hur dåligt det är med kylmedel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #45 skrivet: 19 feb-24 kl 09:38 »
Det går ju att klämma på någon kylarslang och se om det rör sig något i botten av expansionskärlet då, i så fall vet man att det finns åtminstone lite kylarvätska i systemet.
Vet du att det är t ex hälften kvar, så kan du hälla på en skvätt vatten utan att riskera akut frysning.  Finns det inget annat gammalt fordon på gården som man kan snylta kylarvätska från som nödlösning?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #46 skrivet: 19 feb-24 kl 11:51 »
Hade lite glykol hemma, fyllde på och det rinner rakt ut i snön.... så blir att bogsera den till verkstad och få den upplyft och genomsökt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra oring/ givare ABS hur?
« Svar #47 skrivet: 19 feb-24 kl 19:04 »
Hade lite glykol hemma, fyllde på och det rinner rakt ut i snön.... så blir att bogsera den till verkstad och få den upplyft och genomsökt
Oooooops...

Sicket skit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare
jeno0038, peterm, Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser