Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa bil - behöver råd!  (läst 36151 gånger)

Xoot

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #20 skrivet: 13 sep-11 kl 16:28 »
I snitt har de kostat 2000 kr/st har jag för mig på de 5 jag bytt men de går inte sönder så ofta, bilen är trots allt 11 år gammal och körs mycket.

För en styck enkel led?
Vart handlar du?  ::)

Jag ger 500:- per led. Vanligast att man får byta 2st per sida där framme.
Byter 2st leder per år på min Passat.
Men sen har vi alla bussningar, bilprovningen klagar inte där men komforten påverkas enormt.

Ännu en grej är bakdämparna på Passat. Nu används iofs min bil inom en verksamhet som sysslar med släpvagnar.
Men behöver också byta bakdämpare med två års mellanrum. Mitt absolut sämsta bilköp någonsin.  :P  ;D

På två år så har den förlorat ganska exakt 55% av sitt värde..  :-X

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #21 skrivet: 13 sep-11 kl 16:38 »
Och allt detta tjat om framvagnar som rasar...jag köpte på 90-talet en Audi 100 Quattro, och många idiotförklarade mig hur jag kunde köpa en Audi 100, deras framvagnar var ju bara skit. 11år senare sålde jag bilen utan att ha haft minsta fel på framvagnen. Så allting beror på hur man kör och hur otur man har.

Toyota är säkert bra, men felfria är de inte. Däremot så har de väldigt bra service i alla fall här i Luleå. En arbetskollega har haft mycket fel på sin Toyota men mycket har verkstaden faktiskt reparerat gratis eller till väldigt låg kostnad. Säkert ett sätt från Toyota att få fin statistik på bilprovningen...men det tackar man inte som kund nej till.

Själv har jag nu en diesel Golf Variant -08 som jag är väldigt nöjd med den drar under halvlitern och skatten är nästan gratis, 1200:- per år. Och den är lika stor som de 10 år gamla Passaterna. Dessutom är VW bland de billigaste att serva på märkesverkstad.

Aluminium fälgar behöver inte alls kosta mer än plåtfälgar. Mina vinterfälgar köpte jag VW-original, de kostade ungefär en hundring mer än plåt, skulle jag ha köpt till fälgsidor till plåtfälgarna hade de blivit dyrare. Däremot breda däck är vansinnigt, bara nackdelar, hög bränslekostnad, dyra i inköp, låter mera, stöter mera osv...

Xoot

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #22 skrivet: 13 sep-11 kl 16:42 »
En Audi 100 Quattro från 90-talet har ju ingen som helst likhet med A4orna eller Passats framvagn men tanken är god.
Sen är "vanliga-fel" inte vanliga fel på en annan bil så tyvärr kan man ju inte riktigt jämföra på det sättet.

Bra eller dåligt köp av en Audi 100 Quattro är utanför min erfarenhet.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #23 skrivet: 13 sep-11 kl 17:29 »
För en styck enkel led?
Det var inkl. att få den bytt och framvagnsinställning, kommer dock inte ihåg exakt, det var flera år sedan senaste bytet. Försöker glömma och förtränga alla reparationer och bilkostnader så snart det går. Livet är för kort för att meka med bilar, jag skapar och säljer hellre ett bisamhälle till än byter en led ;D

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #24 skrivet: 13 sep-11 kl 17:50 »
<Xoot>Jag menade inte att de hade någon likhet alls. Bara att de fel som endel anser vara vanliga märker andra aldrig ens av.
Sedan är det ju viktigt att man skriver hur mycket man kör, att man t.ex har bytt styrled 2 ggr på sin passat säger egentligen ingenting om jag inte vet på hur många mil.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #25 skrivet: 13 sep-11 kl 19:14 »
Har kört Mercedes i alla år (se +20), och kan knappast skryta med att de har ha billig märkesservice eller orginaldelar.
Det finns dock en som är värre!, och det är VAG med erfarenhet av bekanta och att min far körde en del Passat/Audi
på 80/90 talet.




torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #26 skrivet: 13 sep-11 kl 19:20 »
Framvagnsdelar såsom styrleder eller gummibussningar ska man aldrig köpa som piratreservdel - det spelar ingen roll om man handlar på Biltema eller någon dyr och fin eftermarknadsfirma som Meca eller Mekonomen, dammskydd och andra gummidelar är ändå totalt sönderspruckna efter en svensk vinter. Som regel brukar dessutom sådana delar vara dyrare hos t ex Mekonomen än hos märkesverkstaden.
Samma sak gäller även för drivknutsdammskydd till framhjulsdrivna bilar - det är bara original som gäller.

Bromsdelar - skivor, belägg, bromsslangar, repsatser för ok osv - kan man däremot utan att tveka köpa även hos skummast möjliga piratdelsnasare, där är myndighetskraven numera så hårda att alla tvivelaktiga kvaliteter är helt borta från marknaden.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #27 skrivet: 13 sep-11 kl 19:35 »
Citera
Vi har bestämt oss för att skaffa bil, men har gått vilse i djungeln av modeller, antal mil osv.
När ni är klara med körkorten blir det till att skolas om till bilmekaniker som ni nu förstår. Dyrt blir det åxå. Köp en trisslott eller två.
Lycka till med bilköpet!
Tinna fd yrkeschaffis, numera förare till tvåsitsig med flak.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #28 skrivet: 13 sep-11 kl 19:54 »
Att VAG var dyr på 80-talet betyder väl inte att de är det idag. När man läser olika jämförelser så är VAG idag bland de som är billigast och där olika asiater ofta hamnar bland de dyraste. Och på reservdelar så har det varit billigare att köpa orginal än pirat dom ggr jag har jämfört.

<tinna.m>Jo det låter som att äga bil betyder att man får leva på verkstaden. Men vi som kör närmare 4000mil/år på 2 bilar har förutom service och byte av normala slitagedelar inte behövt ha in våra bilar på verkstaden mer än kanske 5-6ggr de senaste 15 åren. Det betyder i genomsnitt ett oväntat verkstadsbesök var tredje år för våra 2 bilar. Och det dyraste var det senaste som kostade 2800:- för byte av ett centrallås.

Man brukar säga att en bil kostar mellan 25-35:-/mil att köra om man räknar in allt. Och det har stämt på alla bilar jag har haft hittils.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #29 skrivet: 13 sep-11 kl 19:56 »
Kolla bäst i test.

För oss blev en Mazda, den hade minst anmärkningar av alla på bilprovningen- då när vi köpte den.

http://www.vibilagare.se/test/begbil

http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Sa-funkar-det-Kopa-begagnad-bil/

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #30 skrivet: 13 sep-11 kl 21:34 »
Att VAG var dyr på 80-talet betyder väl inte att de är det idag.

Observera att jag även skrev "bekanta" så "bästföredatumet" har inte gått ut även om min mor och far övergav
VAG på 90 talet. ;)
Skulle kunna dra många storys om knepiga timdebiteringar/skyhöga reservdelspriser och direkta serviceråd att byta
felfria orginaldelar som redan byts ut med så kort intervall som 8 veckor,,,,men det ska jag inte göra.
Kan bara konstatera att övergången till Volvos 70 serie för många år sedan innebar ett betydligt billigare och
problemfriare bilägande för mina föräldrar, och då har även Volvo sina fel och brister.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #31 skrivet: 14 sep-11 kl 08:04 »
Dina dåliga erfarenheter kanske mera beror på din lokala VAG-verkstad och inte VAG generellt. Eftersom jag inte känner igen något av det du beskriver med min lokala VAG-verkstad.
Jag kan dra samma trista historier om Volvos-verkstad här i Luleå, lackarbeten som har varit värdelösa och de bara har hånat kunden när den har velat reklamera. Falska debiteringar osv. Min arbetskollega har tyvärr Volvo och före service har han testat att bl.a. fylla spolvätskebehållaren proppfull, ändå har volvo verkstaden kunnat fylla på flera liter?!? Inga stora pengar men visar att de på slentrian tar betalt för saker som de inte utför...

Min VAG-verkstad har däremot alltid varit bra på att ge service, ger de mig ett fast pris så håller de det och blir oftast billigare ändå. De bjuder på lånebil på lite dyrare servicar. Och på de få reservdelar jag har behövt köpa där så har jag bara blivit förvånad att det inte var dyrare.
Som i vintras när någon klant till tjuv försökte stjäla x-ljusen så spräckte han ena frontlyktan. Jag tänkte nu blir det här dyrt, jag hade hört att en framlykta till en Subaru kostade över 8000:-, till min Golf kostade komplett lykta på strax över tusenlappen.
Eller förra månaden när jag bytte centrallås på ena dörren. Jag hade tidigare i somras kollat upp att ett centrallåsbyte med delar och jobb skulle kosta 2800:-. Men jag kände mig osäker, tänk om det är något annat fel, kabelfel eller liknande. Så jag lämnade in bilen för felsökning och de konstaterade att det var låsskistan som var fel, de hade kollat allt kablage utan att hitta något. Sedan när jag lämnar in bilen för att de skall byta låsskistan så ringer verkstadskillen till mig efter ett par timmar och säger att han har utfört ännu en komplett felsökning bara så att de inte byter en fullt fungerande del. Felsökning kostar 1000:-/h vet jag sedan tidigare. Dessa båda felsökningar har jag inte betalat en krona för. Verkstadskillen sa dessutom att de märker upp och lägger den gamla låsskistan på hyllan om det skulle visa sig att det ändå är något annat som är fel. Men nu fungerar låset perfekt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #32 skrivet: 14 sep-11 kl 12:20 »
Jupp! Visst är det så. Ingen bilreparation eller annat hantverk blir bättre än hantverkaren själv.
Ingen fakturering med tillhörande dokumentation blir mer rätt än serviceinrättningens hantering.

Därför har jag valt bort märkesverkstäderna här till förmån för en liten 1-mans-verkstad.
Kanske det bästa rådet är att höra med sin bilmoj innan man köper bil. Men det blir ju inte lätt!

Har en son i Kungliga Huvudstaden. Den ena märkesverxtan är skitdyr, fubbar, och tar inget ansvar, destomer betalt. Den andra (samma märke!!) är helschysst och det kostar bara bråkdelen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Buster

  • Inlägg: 47
    • Södermanland
    • gäddvikens gård
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #33 skrivet: 14 sep-11 kl 12:55 »

Vi har haft ett gäng bilar, åker många mil och mycket med släp, packning och barn. De 2 som har varit BÄST och BILLIGAST i drift är:

Audi a6 Quattro som vi hade i 3 år, det ända vi gjorde var att serva den. Suverän vinterbil som tog sig fram överallt utan problem och oavsett väglag. Den är dessutom extremt rymlig överallt. men vid 33,000 mil började det ena efter andra behöva bytas, dock satt det en stor motor i och bensinförbrukningen låg strax över litern. Startade oavsett väder.

Vi har även haft en Passat V5 4M -03, även den endast servicar, tog sig fram bra, låg bensinförbrukning, Vid 22.000 mil dog däremot ac:n. Startade alltid oavsett väder.

Vi har även haft en Subaru Legacy -05 som vi köpte som ny, den var visserligen bra men inte lika stadig på vintervägarna som audin och passaten. Våran subaru var tyvärr ett "måndagsex" med en hel del problem trots att den var sprillans ny. Alla andra vi känner som har subaru är mycket nöjda med sina bilar.
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #34 skrivet: 14 sep-11 kl 13:30 »
Jo Audi 100(A6) Quattro var en drömbil förutom bensinförbrukningen. Den drog 1,2l/mil oavsett om jag hade tungt släp och fullastad bil eller tom bil och inget släp. Däremot så servade jag också bara den under de 11år jag hade den. Aldrig ett fel på den och startade alltid. Och vilket rostskydd sedan, jag klantade till det och drog ena bakskärmen efter en betongpelare i garaget på jobbet så lacken skavdes bort och plåten bucklades till. På verkstan sa de att om jag ville behålla förzinkningen så gör du ingenting, låt skadan vara. Eller så fixar dom det estetiska och så ökar rostrisken. Jag lät det vara och 8år senare så fanns det inte en antydan till rost på bilen, varken på stänkskärmen eller någon annanstans på bilen.
Jag minns bara när polaren körde fast med sin 940 i en brant uppförsbacke med flera dm snö på vägen och jag skulle dra loss honom. Han tyckte att vi skulle dra honom ner för backen och tyckte jag var knäpp som ville dra honom uppför. Men jag sa det är väl uppför du ska inte nerför och så släpa jag volvoskrället uppför hela backen utan antydan till att slira ens. Det var en underbar bil, bara för törstig för att pendla till jobbet med...

sonica

  • Inlägg: 162
    • Hälsingland
    • Extend
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #35 skrivet: 15 sep-11 kl 15:02 »
ToA Citat:
"Annars är det nog den bästa standardbil som finns, för de som inte kan köra i halka.  4-hjulsdrift kostar alltid extra bensinpengar och väldigt få har nytta av det."

-Nä, men bor man där backarna blir blank-isiga tex i norra Sverige, behövs det för att komma upp för dom på vintern.
Och jag är rätt säker på att det är fler vägavkörningar i södra Sverige om vintrarna, om man kollar på nyheter om "snökaoset på vägarna". Kanske beror det på att ni räknar med att ni är så bra förare eller att ni ska slippa vintern, så ni  behöver inte fyrhjulsdrift, vad vet jag. ;) Peace!


Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #36 skrivet: 15 sep-11 kl 17:24 »
ToA Citat:
"Annars är det nog den bästa standardbil som finns, för de som inte kan köra i halka.  4-hjulsdrift kostar alltid extra bensinpengar och väldigt få har nytta av det."

-Nä, men bor man där backarna blir blank-isiga tex i norra Sverige, behövs det för att komma upp för dom på vintern.
Och jag är rätt säker på att det är fler vägavkörningar i södra Sverige om vintrarna, om man kollar på nyheter om "snökaoset på vägarna". Kanske beror det på att ni räknar med att ni är så bra förare eller att ni ska slippa vintern, så ni  behöver inte fyrhjulsdrift, vad vet jag. ;) Peace!

I brist på snöröjning eller där det blåser igen snabbt samt i innihälvitta is-halkiga backar och året-runt-däck kan det behövas. *håller med*

Man håller sig inte på vägen för att man har 4-hjulsdrift. Ibland blir det tvärt om; När 4-hjuls-driftarna ska stanna och upptäcker att de har samma bromssträcka som en med 2-hjuls-drift.  :o
Snökaos på vägarna har vi sällan i södra Sverige. Du har tittat för mycket på TV!  ;) Till stor del en produkt av sensationsmakarna,  och så har vi några som aldrig lär sig..........

Några år åkte jag runt med ett mobilt sågverk på 1430 kg (LGF). De första åren med en Passatkombi, framhjulsdrift och 1310 kg tjänstevikt om jag mins rätt. De senaste åren med en Volvo 945 på samma vikt som sågverket. Ett par gånger hände det att jag fick sätta ögla på kopplingen och baxa lite med bondens traktor.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #37 skrivet: 15 sep-11 kl 17:41 »
Det finns en utbredd missuppfattning att små bilar är bränslesnåla vilket inte alls behöver stämma. En liten billigt byggd bil kan ha, av kostnadsskäl, gammal motorteknik vilket gör att den drar mer bränsle än en modern större bil. Som exempel så drar min fullstora kombi mindre per mil är kollegans lilla budgetbil Suzuki Alto, som dessutom har lika "hög" säkerhet som en flyttkartong och så uselt byggd så att han har ständigt något bekymmer med det rullande undertill (hjullager, styr- spindelleder, etc.). :o
En annan utbredd missuppfattning är att bilar är extremt krockosäkra bara för att de är små. Så var det kanske på åttiotalet, men dagens småbilar är riktigt bra. En Alto är säkert bättre än vilken gammal volvo 940 som helst, för att ta ett exempel. Sedan känns Alton ännu mindre än den egentligen är, och jag kan inte rekommendera den. Jag fick låna en sådan en gång och körde runt 50 mil, och jag tycker inte den var prisvärd. Jag köpte en suzuki swift i stället, som bara kostar 10-20k mer som ny men är en helt annan bil. Den är också relativt liten, men utrymmet utnyttjas bättre och den känns inte trång. En vuxen kan till och med sitta bra i baksätet. Jag har kört min nu i 5700 mil, och inte haft minsta fel. Sedan är den inte extremt bränslesnål, men jag kör den på 0,65 med mycket tung högerfot. Den som är försiktig kör lätt under 0,6.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #38 skrivet: 15 sep-11 kl 20:35 »
Hmm, nu är jag tillbaka i de tankespår jag hade från början... Har alltid sett mig köra en fyrkantig Volvo kombi (eller för den delen någon urgammal pick-up med trästaket runt flaket  ;)).

Sen fick jag sveda i miljösamvetet med tanke på vad en stor Volvo drar, och började tänka mindre. Läste också, som nämnts, att i krocktest mellan äldre Volvo och modern småbil "vinner" småbilen. Men börjar man tänka på vilken bil man ska krocka med (eller inte), måste man nog köra en stridsvagn av något slag. Större, högre bilar mot småbil är ju inte bra, men en suv vinner knappast mot en lastbil full med grus heller...

Tack för alla era inlägg! Jag ska börja om med att läsa på, tror vi måste provsitta om vi ända funderar vidare på småbil, sambon är ju ganska lång. Skulle gärna vilja ha dragkrok..., men anpassar nog hellre barnvagnen efter bilen än tvärtom, men skulle å andra sidan behöva få hem en massa plank, och hundgårdsgaller...  ::)

Nu har jag en ny fråga, eller en uppdatering av den ursprungliga:

Om ni var alldeles färska bilförare/ägare, hur många mil ska bilen ha gått för att man ska våga köpa?
Jag antar att man kollar hur den är servad, och hur många ägare den haft för att få en bild utöver vad man ser.

 :-* / Alba

 
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #39 skrivet: 15 sep-11 kl 20:49 »
Nu har jag en ny fråga, eller en uppdatering av den ursprungliga:

Om ni var alldeles färska bilförare/ägare, hur många mil ska bilen ha gått för att man ska våga köpa?
Jag antar att man kollar hur den är servad, och hur många ägare den haft för att få en bild utöver vad man ser.

 :-* / Alba

Det beror helt och hållet på vad det är för bil, hur högt det begärda priset är och vad man kan anta om hur den har körts. Om bilen har körts mest på landsväg med lätt last så klarar sig många delar betydligt längre än om det är en bil som t ex har gått i tät stadstrafik, gått med tung last, körts hårt eller dragit tunga släpvagnar för jämnan.
Ibland kan det vara en fördel att köpa en bil som har gått lite längre om många typiska slitdelar (t ex kopplingslamell, bromsskivor, drivknutar) nyligen är bytta, än att köpa en med kortare körsträcka där inget sådant någonsin är åtgärdat.

En välstämplad servicebok är totalt ointressant numera, i synnerhet om man köper bilen av bilhandlare - de brukar fixa till saknade stämplar och signaturer på lämpligt sätt om de inte redan finns i boken. Det enda pålitliga beviset på att en bil är välservad är om fakturorna på jobben kan visas upp - och om de tyder på att servicen är gjord på en verkstad med gott rykte.

Man ska inte stirra sig blind på antalet tidigare ägare, det är inte ovanligt att mer än hälften av dem är bilhandlare. I synnerhet kring finanskrisen 2008, när bilmarknaden var totalt död, var det en hel del begagnade bilar som såldes flera gånger mellan olika bilhandlare innan de gick att få ut till någon ny ägare som verkligen använde bilen. Samma sak hände också 1993-94.
Om man köper bilen av en privatperson bör man alltid fråga varför han säljer bilen, i synnerhet om han inte har ägt den så länge.
Kolla också med 2-3 tidigare ägare att de verkligen har fått betalt för bilen, särskilt viktigt om någon av dem är ett leasingbolag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser