Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av skogsfågel( kycklingar)  (läst 3796 gånger)

foppe

  • Gäst
Erfarenhet av skogsfågel( kycklingar)
« skrivet: 20 maj-07 kl 15:06 »
Undrar om någon kan ge mig info om de första levnads veckorna med skogsfågel  orre tjäder ripa .  tänker närmast på foder (mat) o utrymmen för förvaring.Har hört talas om att dom ej får komma i kontakt med sin egen avföring bla.Om någon har nåra erfarenheter av deta  så välkomnas dom. :) :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Erfarenhet av skogsfågel( kycklingar)
« Svar #1 skrivet: 20 maj-07 kl 15:41 »
Jag har inte fött upp skogsfågel, så jag tar från de likheter de har med fälthöns. Kycklingarna äter en del insekter och övergår efterhand till mer vegetabilisk föda.

Därför är jag ganska säker på att, om du inte har mjölmask, maggots eller annan "naturlig" föda bör ge dem kalkon start.

När de är riktigt små, så tror jag inte det är problem att ha dem som fasankycklingar eller andra fåglar, under lampa eller värmetak.

Hur de bäst sedan hyses, vet jag inte, det är ju inte vanligt att man föder upp dessa djur här, och reglerna för detta är nog närmast förbud.

Det finns amerikanska webbsidor och fågelforum, där orre, tjäder och ripa diskuteras, att det ibland rör sig om underarter, tror jag absolut inte har någon betydelse.

Lycka till!

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

polly

  • Inlägg: 134
    • -
Re:Erfarenhet av skogsfågel( kycklingar)
« Svar #2 skrivet: 20 maj-07 kl 22:20 »
Det finns något som heter svensk viltfågelförening. Sök på nätet
så får du mer information!
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Erfarenhet av skogsfågel( kycklingar)
« Svar #3 skrivet: 21 maj-07 kl 09:21 »
Undrar om någon kan ge mig info om de första levnads veckorna med skogsfågel  orre tjäder ripa .  tänker närmast på foder (mat) o utrymmen för förvaring.Har hört talas om att dom ej får komma i kontakt med sin egen avföring bla.Om någon har nåra erfarenheter av deta  så välkomnas dom. :) :)

Jag bara undrar om det är lagligt att göra så? Alltså föda upp skogsfågel? Hur får du tag i äggen? Plockar dem ute i skog och mark eller? Jag vill med detta inlägget inte låta som någon med pekfinger som är sur och tvär, utan jag undrar bara ???
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

polly

  • Inlägg: 134
    • -
Re:Erfarenhet av skogsfågel( kycklingar)
« Svar #4 skrivet: 21 maj-07 kl 09:28 »
Det är lagligt att föda upp skogsfågel, men få gör det, för att
det är ett sjuhelsikes jobb.
De är väldigt känsliga för störningar,människor, hundar etc.
jag rekommenderar dig fortfarande att ta kontakt med viltfågelföreningen, de är de som isåfall skulle sälja äggen till dig och ge dig råd.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Erfarenhet av skogsfågel( kycklingar)
« Svar #5 skrivet: 21 maj-07 kl 12:43 »
"Därför är jag ganska säker på att, om du inte har mjölmask, maggots eller annan "naturlig" föda bör ge dem kalkon start."
eller
köp på en sportfiskeaffär ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1246 gäster, 7 användare (3 dolda)
von tratt, Högnemobon, Stengrim, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser