Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal ved?  (läst 11747 gånger)

109tum

  • Inlägg: 20
Gammal ved?
« skrivet: 11 nov-07 kl 22:45 »
Blir veden sämre om den lagras under lång tid?
När jag köpte mitt hus 1996 fanns det ved kvar i vedboden från förre ägaren. Jag vet inte hur länge den legat där.
Det var svårt att elda med denna ved (gran, furu och björk). Den tände lätt och brann häftigt en kort stund för att sedan bara ligga och glöda. Det blev inte heller någon bra värme trotts att jag eldade flera timmar i vedspisen.
När den gamla veden tog slut började jag elda ny ved som brann på ett helt annat sätt. Den nya veden brann med lågor hela tiden tills det bara var några små kolbitar kvar. Den nya veden värmde också mycket bättre.

När jag pratade med gubbarna och gummorna i byn sa dom att ved är färskvara. Dom sa att "syret" gick ur veden om den fick ligga för länge.

Nu har jag råkat ut för samma sak igen. 2004 köpte jag ett parti ved (gran, furu och björk) som hade fälts under 2003. Jag sågade, klöv och travade veden sommaren 2004. Nu har jag börjat elda denna ved och den brinner lika konstigt som veden som följde med husköpet.

Kan det vara så att veden blir sämre av att lagras under lång tid?

Jag tror inte på något "syre" som går ur veden. Däremot kan jag tänka mig att kåda, terpentin, tjära och andra kolväteföreningar dunstar bort när veden blir gammal.

Finns det någon naturlig förklaring?

109tum


Mabande

  • Inlägg: 57
Re:Gammal ved?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 00:26 »
Skulle nog tro att det har med träets nedbrytningsprocess att göra :)
Helt enkelt att ju längre veden får ligga - desto längre tid har bakterier, svampar och annat bagg på sig att sitta och tugga i sig kåda o.dyl. plus cellulosa (gott, näringsrikt och fungerar som träets armeringsjärn) medan de lämnar det som inte smakar så gôtt till sist, typ lignin (som är motsvarande betongen).

Experiment för den vetgirige:
Testa att väg en nyhuggen vedklabbe på en (riktigt bra) köksvåg, langa ut den i vebon ett par år och väg den igen. Vikten kan nog ha förändrats ganska rejält (relativt sett). Glöm inte att mäta fukten vid mätningarna också så att du kan räkna bort den :)
Överkurs är att ha ett antal vedklabbar (från samma träd) i experimentet så att man kan elda några efter vägning och jämföra eldfängdhet och glödtendens ;)

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Gammal ved?
« Svar #2 skrivet: 12 nov-07 kl 09:05 »
Dunstar gör säkert de brännbara ämnena. Likaså mikroorganismer som äter vad de kommer över.

Flis som har för mycket kåda får ligga till sig ett tag innan man tar in den till pappersmassefabriken.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gammal ved?
« Svar #3 skrivet: 12 nov-07 kl 10:52 »
Det är som att försöka få värme ur gamla timmerväggar.. helt hopplöst att elda med..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

109tum

  • Inlägg: 20
Re:Gammal ved?
« Svar #4 skrivet: 12 nov-07 kl 20:06 »
Tack för intressanta svar.

Jaha, då har man lärt sig att det inte är någon idé att hamstra ved.

Nu skall jag se över logistiken i vedboden så att jag inte stänger in gammal ved bakom ny ved.

Om jag delar in vedboden i två delar så kan jag trava in ny ved i den ena sektionen samtidigt som jag använder veden i den andra sektionen.

 109tum

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Gammal ved?
« Svar #5 skrivet: 12 nov-07 kl 20:13 »
Förra vintern värmde vi huset med min kollegas gamla tak. Vet inte hur gammalt det kan tänkas vara, minst 60 år. En del bjälkar och golvplank slank med också. Allt brann bra. Golvplanken var bäst.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gammal ved?
« Svar #6 skrivet: 12 nov-07 kl 22:26 »
Oja, visst brinner det. Här eldar vi med "huset" så det står härliga till! men det går åt förhålandevis mer ved för samma mängd värme med det än med "riktig" ved..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Gammal ved?
« Svar #7 skrivet: 12 nov-07 kl 22:43 »
Jag har eldat en massa ved från rivna mer och något mindre ruttna timrade uthus, säkert bortåt 300 år gamla.
Nog brann det också, men inte så bra som nyhugget.
Tror inte gammal ved funkar så bra i vedspisen, men i vedpanna duger den.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Gammal ved?
« Svar #8 skrivet: 13 nov-07 kl 08:13 »
Tack för intressanta svar.

Jaha, då har man lärt sig att det inte är någon idé att hamstra ved.

Nu skall jag se över logistiken i vedboden så att jag inte stänger in gammal ved bakom ny ved.

Om jag delar in vedboden i två delar så kan jag trava in ny ved i den ena sektionen samtidigt som jag använder veden i den andra sektionen.

 109tum
Jag kör med dörr i båda ändarna.
Då kan jag själv välja om jag vill plocka från den gamla veden eller den nya.

Stråtjära

  • Inlägg: 30
    • Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
Re:Gammal ved?
« Svar #9 skrivet: 13 nov-07 kl 16:04 »
Har eget snickeri och får spill som jag eldar med och det brinner fort som bara den så som gammal ved gör och jag tror inte det har med nedbrytning på något sätt, då borde ju hus/möbler osv bara ramla ihop till slut oavsett skydd.

Jag tror det har med fuktinnehållet då mitt spill oftast inte syns på fuktmätaren(börjar på 6 %) och gammal ved som ligger under tak är helt torr. Ny ved ligger på 10-15 % fuktighet vilket gör att den brinner långsammare (kyls) och man hinner utvinna värmen innan den försvinner.

Så fukta veden något eller blanda nytt/gammalt.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Gammal ved?
« Svar #10 skrivet: 13 nov-07 kl 22:05 »
Har eldat det mesta i vedväg från nyhuggen rå till flerhundraåriga stockar. Jag har då inte märkt att den gamla veden skulle vara sämre. Vissa mer flyktiga ämnen i vedens kåda försvinner med tiden, men det är en försvinnande liten del av energiinnehållet. Har veden lagrats torrt (under tak) bryts den inte ner av svampar och bakterier heller. Att vedens energivärde skulle påverkas så det märks i praktiken av att ligga i vedboden är inte så sannolikt. Däremot kan den uppföra sig annorlunda under förbränning pga lägre fukthalt, som någon redan påpekat.

109tum

  • Inlägg: 20
Re:Gammal ved?
« Svar #11 skrivet: 14 nov-07 kl 00:10 »
Hittade följande text på skogsstyrelsens hemsida:

Ved torkar bara på våren
Vanlig bra torr ved innehåller fortfarande ca 10 -20 % vatten
När veden har torkat är det bra om den eldas och inte blir liggande. Ved bryts ned och det uppstår vissa substansförluster. Men veden blir inte "gammal" och förstörd i första taget. Visst uppstår substansförluster men det uppvägs av att veden blir torr och därmed brinner bättre. Den som provar att elda ett flerhundraårigt timmerhus ser att torr ved brinner bra.

    * Ryktet om vedens korta hållbarhet beror nog på att fuktig ved förstörs väldigt fort. Mikrobernas nedbrytning avstannar om det blir under 18% fuktighet i veden.

Jag har tittat lite närmare på min "gammla ved".
Om man trycker med en spik så blir det betydligt större grop i den gammla veden jämfört med ved som är lagrad  två år trotts att det är lika avstånd mellan årsringarna.
Om jag sågar i veden så låter det olika.
Snittytan på nya veden blir slät och tät medans snittytan på den gammla blir grov och mjuk.


Jag vet inte hur länge veden hade legat med hög fukthalt när jag köpte den. Förmodligen hade den påbörjat sin förrutnelseprocess.

Det är nog viktigt att man kapar och klyver veden utan dröjsmål så att den får torka fort.
Då kan den säkert förvaras under lång tid utan att energiinnehållet minskar.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 4 användare
ManPåGården, RindertD, Oskari, Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser