Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bielefelder  (läst 10908 gånger)

Livia

  • Inlägg: 61
    • Ångermanland
Bielefelder
« skrivet: 23 jun-11 kl 14:34 »
Hej, jag har en Bielefelderhöna, hade två stycken men den ena blev sjuk och dog. De är jättefina hönor, lugna och trevliga, riktiga matvrak, lägger stora ägg ca 70 g bruna med lite mörka prickar. De lägger många ägg, ca 230 st per år. Jag har andra hönor också, två som har börjat att ruva och flera kycklingar med Bielefelderhönan har inte visat tecken på att vilja ruva så jag ingen aning om det är en ruvhöna, men med tanke på att den lägger så pass många ägg per år så är den nog inte det.

Jag har en kompis som hade några hönor också men de tvärdog, också tuppen jag skulle köpa till hönorna låg död dagen före jag skulle hämta honom så jag vet inte om det är olyckliga omständigheter eller om det är en ömtålig ras. Min höna tror jag ÅT ihjäl sig, fick problem med krävan och återhämtade sig aldrig riktigt.

Nu har jag precis igår, kläckt fram 5 st dösöta kycklingar av hennes ägg, pappan är en porslinsfärgad Wyandotte så de är blandraser.

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Bielefelder stora
« Svar #1 skrivet: 26 jun-11 kl 19:13 »
Jag har stora Bielefelder. Jättetrevliga höns. Får fjädrar och växer snabbt.
Värper rejäla ljusbruna, avlånga ägg runt 70 gram. Hönorna ruvar fram och tar väl hand om sina kycklingar. En mycket trevlig ras.
Kycklingarna är könsvisande.
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bielefelder stora
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 13:26 »
Du luras av namnet  ;) Barnevelder är en Holländskras som är rätt gammal.

 Bielefelder är en rätt modern tysk ras (1980) som är framtagen som en modern kombinationsras med könsvisande kycklingar och snabb tillväxt. Den är alltid legbarfärgad.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Bielefelder
« Svar #3 skrivet: 01 apr-13 kl 14:32 »
Någon som vet vad för äggfärg det är på denna ras?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

 

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Bielefelder
« Svar #4 skrivet: 01 apr-13 kl 20:17 »
Någon som vet vad för äggfärg det är på denna ras?
Här i tråden finns två olika uppgifter om äggfärgen?
1.bruna med lite mörka prickar 2.ljusbruna
« Senast ändrad: 04 apr-13 kl 10:04 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

torpare2

  • Inlägg: 122
    • Hälsingland
SV: Bielefelder
« Svar #5 skrivet: 17 sep-13 kl 20:37 »
Har har några Bielefelder. De värper ljusbruna ägg.
Vad har ni för erfarenhet av kläckning på Bielefelder? Ganska många kycklingar tar sig - både hos mig och en bekant som också har Bielefelder - inte ur ägget utan dör. Det känns som om hinnan är väldigt seg. Hos oss är det också relativt många kycklingar som inte utvecklas hela vägen. Vi har fått 50-70% kläckning i samma apparatur som ger över 95% hos Hedemora. Hur är det hos er andra som har Bielefelder?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bielefelder
« Svar #6 skrivet: 09 nov-19 kl 10:57 »
Bästa kläckresultatet av någon ras var just Bielefelder i dvärg. Lugna trevliga och mycket sociala. Tupparna extremt snälla, har just nu 5 stycken tillsammans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser