Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite tankar efter Alfrida  (läst 6297 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #20 skrivet: 18 jan-19 kl 20:51 »
Svårt det här med gamla hus och temperaturer...Gamla hus är ju ofta dragiga...T.ex ett ruggigt blåsande och någon minusgrad kan vara värre än tio minus och vindstilla...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #21 skrivet: 18 jan-19 kl 20:55 »
Vattenledningar är något man behöver se över verkar det som.
Hört många som det fryser för på vintern.
Själv har jag inget bekymmer med det.
Vattnet kommer in nära golvet i källaren och det börjar inte bli risk för frysning förrän nu då det varit ca -25 i snitt  några veckor och då har jag ingen värme i källaren.
Sen är vattenledningarna dragna uppåt ungefär i mitten av huset i stället för nära ytterväggar som en del har.

Dessutom är ditt vatten från en kallkälla med självtryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #22 skrivet: 18 jan-19 kl 20:59 »
Dessutom är ditt vatten från en kallkälla med självtryck.

Nu hänger jag inte med, vad har det med risken att frysa?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #23 skrivet: 18 jan-19 kl 21:01 »
Svårt det här med gamla hus och temperaturer...Gamla hus är ju ofta dragiga...T.ex ett ruggigt blåsande och någon minusgrad kan vara värre än tio minus och vindstilla...

Då är det dags att ordna draget.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #24 skrivet: 18 jan-19 kl 21:27 »
Nu hänger jag inte med, vad har det med risken att frysa?

Då du inte behöver ström för att få det att rinna så räcker det att öppna kranen för att förhindra frysning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #25 skrivet: 18 jan-19 kl 21:36 »
Då du inte behöver ström för att få det att rinna så räcker det att öppna kranen för att förhindra frysning.
OK men det har jag inte gjort, jag har ett elelement på 500 W nu eftersom jag är där ibland.
När jag inte  har varit där och huset varit kallt hela vintern, så tog jag 2 st 20 centimeters skumgummi madrasser en under och en över slangen och kranen för avstängning och då frös det inte

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #26 skrivet: 18 jan-19 kl 22:22 »
Då är det dags att ordna draget.

Du har rätt i det...Kollar jag vinden eller taket från boningsplan till vinden så trodde jag där var isolerat eftersom det låg sågspån vid takstolarna på vinden...Men ack nej...Finns bara ett luftutrymme från markplan till vind ingen isolering...Frågan är ju om det ska vara så...Om luftutrymme isolerar med sin luft  :D

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #27 skrivet: 18 jan-19 kl 23:34 »
Har du tomt i hela väggarna? Det normala är att spånet i väggarna sjunker ihop så det blir tomt högst upp och under fönstren. I mitt barndomshem så fattades det en halv meter, så det såg tomt ut när man tittade ner i väggarna från vinden.

Luft isolerar om den är stillastående, men det blir den sällan i en vägg.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #28 skrivet: 19 jan-19 kl 00:35 »
Har du tomt i hela väggarna? Det normala är att spånet i väggarna sjunker ihop så det blir tomt högst upp och under fönstren. I mitt barndomshem så fattades det en halv meter, så det såg tomt ut när man tittade ner i väggarna från vinden.

Luft isolerar om den är stillastående, men det blir den sällan i en vägg.

Helt tomt inget spån...Kollade ju på vinden...men där var det liksom bara spån i kanterna men inget i utrymmet mellan golvplan och vind...Likadant i hallen,bara ett luftutrymme...Som sagt blåser det blir det kallt...vindstilla med många minus inga problem..
« Senast ändrad: 19 jan-19 kl 11:54 av Radar »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #29 skrivet: 19 jan-19 kl 13:26 »
OK men det har jag inte gjort, jag har ett elelement på 500 W nu eftersom jag är där ibland.
När jag inte  har varit där och huset varit kallt hela vintern, så tog jag 2 st 20 centimeters skumgummi madrasser en under och en över slangen och kranen för avstängning och då frös det inte

Det är oftast inte speciellt mycket som behövs.
Du nämnde att du använde ett element, det är jättebra men när ström inte kan komma enligt plan så hamnar vi ett annat läge och det är då din självtryckskälla är enormt värdefull.
Då håller du isfritt genom att öppna kranen en skvätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #30 skrivet: 19 jan-19 kl 14:23 »
Med rinnande vatten har jag hållit vattenledningar frysfria trotts sträng kyla många gånger, Inte minst till ladugården. Det behöver inte rinna så mycket men det måste rinna hela tiden. Även en kort stunds stängning kan göra att det fryser. Det har varit brunn och vattenpump.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #31 skrivet: 19 jan-19 kl 17:22 »
Det är oftast inte speciellt mycket som behövs.
Du nämnde att du använde ett element, det är jättebra men när ström inte kan komma enligt plan så hamnar vi ett annat läge och det är då din självtryckskälla är enormt värdefull.
Då håller du isfritt genom att öppna kranen en skvätt.

I normala fall behövs inget element, då slangen kommer in i pannrummet och man eldar så det är varmt.

Skottade mig fram till det andra huset idag och det var +5 i källaren, det var förvånande, då det inte är nå värme på.

Det mest osannolika hände när jag skottade snö med baklastaren.
Höll på att krocka med en ren, som kom i jävla fart över gården.
« Senast ändrad: 19 jan-19 kl 17:28 av ensamhet »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite tankar efter Alfrida
« Svar #32 skrivet: 19 jan-19 kl 17:42 »
I normala fall behövs inget element, då slangen kommer in i pannrummet och man eldar så det är varmt.

Skottade mig fram till det andra huset idag och det var +5 i källaren, det var förvånande, då det inte är nå värme på.

Det mest osannolika hände när jag skottade snö med baklastaren.
Höll på att krocka med en ren, som kom i jävla fart över gården.

Jag tycker inte det är speciellt förvånande.
Det hann inte bli någon riktig tjäle i år och jorden måste ha varit väl uppvärmd efter sommaren.

Renjäklar, dom dyker upp här och där helt utan förvarning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser