Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som provat Bokashi kompost?  (läst 1806 gånger)

  • Gäst
Någon som provat Bokashi kompost?
« skrivet: 04 aug-19 kl 00:12 »
De hade pratat om Bokashi kompost på radio Skaraborg i veckan. Men jag vet inte vilket program det var i.

Det är nåt med kli som har 5 olika Micro organismer. Man strör det i en hink med matavfall sen har på locket. Då ska det fermentera sig. Sen hade man ner det i jorden. Sen plantera efter 2 veckor.. Nu har man ju inga mängder matavfall eller kaffesump. Men skulle det funka i en kompost?

Jag googlade och kollade när farbror Grön grejade med det där.

Sen fanns det ett recept att göra egen bokashi.  Kli och melass+nåt mer..

Det kom mig att tänka på att jag någonstans läst ett recept på ett medel för att skynda på komposthögen att bryta ner sig till jord. Var det inte 5 växter man skulle hacka ner i vattenbad och tillsätta honung? Det låter ju med som en slags fermentering. Men det hinner jag inte kolla efter i denna sena kväll. Kanske någon vet?
« Senast ändrad: 04 aug-19 kl 00:19 av Fixasjälvkille »

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Någon som provat Bokashi kompost?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-19 kl 18:58 »
Jag har inte testat ännu men är lite nyfiken om det går att göra utan att köpa en massa attiraljer. Sara Bäckmo är visserligen sponsrad men har testat en massa varianter. Du kan läsa hennes blogg (här: https://sarabackmo.se/tag/bokashi/ ) eller titta på hennes bokashi-serie på Youtube.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Någon som provat Bokashi kompost?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-19 kl 20:11 »
De hade pratat om Bokashi kompost på radio Skaraborg i veckan. Men jag vet inte vilket program det var i.

Det är nåt med kli som har 5 olika Micro organismer. Man strör det i en hink med matavfall sen har på locket. Då ska det fermentera sig. Sen hade man ner det i jorden. Sen plantera efter 2 veckor.. Nu har man ju inga mängder matavfall eller kaffesump. Men skulle det funka i en kompost?

Jag googlade och kollade när farbror Grön grejade med det där.

Sen fanns det ett recept att göra egen bokashi.  Kli och melass+nåt mer..

Det kom mig att tänka på att jag någonstans läst ett recept på ett medel för att skynda på komposthögen att bryta ner sig till jord. Var det inte 5 växter man skulle hacka ner i vattenbad och tillsätta honung? Det låter ju med som en slags fermentering. Men det hinner jag inte kolla efter i denna sena kväll. Kanske någon vet?

Har funderat.

Men är inte så förtjust i att köpa en massa grejer. Och om jag inte kan vinna något mer än tid så benägen.

Har utrymmen för olika högar och tunnor med nässelvatten eller mitt gamla gubbapink...

Men jag har inte släppt tanken på bokashi än. Hellre det än bacha bazi.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Citronita

  • Inlägg: 4
SV: Någon som provat Bokashi kompost?
« Svar #3 skrivet: 07 aug-19 kl 03:03 »
Jadå, har hållit på i 15 månader och njuter så av att cirkulera allt - och tar även hem från diverse utflykter he he...
Finessen förutom att få bra jord (och att kretsloppa mm) är att det bildas lakvatten som man tappar ur kranen längst ner. Denna är starkt koncentrerad och mumma att vattna grödor med. Plantorna verkar bli friskare av mikroorganismerna.
Det finns facebookgrupper med många utövare och där kan man få mängder med tips och ställa frågor. Välj den som heter "bokashi för alla - diskutera fritt". Den är fristående. Risk finns att bli censurerad/utslängd om man gör reklam för fel märken mm i en grupp som drivs av ett visst företag.
Jag förstår motviljan mot att köpa "massa" grejer. Det är förhållandevis dyra plasthinkar, men jag och de flesta ser det som en engångsinvestering. Sedan tillkommer en högst måttlig kostnad för strö.
Jag tror man bör köra på köpt strö och komma in i det innan man börjar blanda eget.
Det går att göra egna hinkar och folk beskriver i fb-gruppen. Vill man inte bygga en med kran så kan man lägga biokol längst ner som suger upp lakvattnet, och som är fin långtidsnäring att gräva ner.

Skrabban

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Någon som provat Bokashi kompost?
« Svar #4 skrivet: 26 aug-19 kl 10:38 »
Bokashi
Har köpt extrahinkar från Ölkompaniet med kran. Täppt till lufthålet. Billigare än de ordinarie hinkarna och större.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Någon som provat Bokashi kompost?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-19 kl 00:44 »
jag direktkomosterar alla grönsaker och frukter.
Animaliskt hamnar i komposttunnan.

Skitenkelt. Blir skitbra jord.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Någon som provat Bokashi kompost?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-19 kl 11:35 »
Vi komposterar i hål som vi gör med jordborr. Man stampar ner köksavfall i hålet och när det börjar bli fullt, borrar man ett nytt hål bredvid och täcker föregående hål med den jord som borrningen ger upphov till, o.s.v. Det blir en anaerob nedbrytning, ungefär som med bokashi. Små förluster av näring till luften eller på grund av regn, i motsats till vanlig komposthög. Ingen lukt, inget behov av plats för kompost. Vi reserverar ett hörn av odlingsbäddarna varje vår och där jordkomposterar vi sommarens avfall. Nästa år är allt nedbrutet och platsen kan användas till odling igen. När man har skördat på eftersommaren, frigörs mycket plats för borrhål. Under senhösten, innan jorden blir för hård p.g.a. tjäle, borrar vi färdiga hål för vintern. Dessa hål fylls undan för undan, men det sker inget med avfallet, eftersom det fryser. När våren kommer fyller vi hålen med jord och börjar åter med sommarhål. Förra hösten borrade vi ned 800kg dåliga äpplen och där frodas potatisen i år.

Allt avfall från gräsmattor, löv och flisade grenar hamnar direkt som täckning på odlingsbäddarna. Aldrig naken jord. Inget behov av att gräva eller plöja. Enda stället vi har jorden bar, är där vi sår morötter och palsternackor. Detta för att sniglarna inte skall ha så lätt att gömma sig.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Någon som provat Bokashi kompost?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-19 kl 16:34 »
Bokashi
Har köpt extrahinkar från Ölkompaniet med kran. Täppt till lufthålet. Billigare än de ordinarie hinkarna och större.

Hur löser du själva avrinningen? Har du en liten hink i en större?
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser