Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till baggen?  (läst 4582 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Mat till baggen?
« skrivet: 19 jan-11 kl 09:56 »
Jag har ju i dagsläget bara en tacka (förmodligen dräktig) och en bagge. Hitintills har de fått samma mat ur samma tråg, men jag tycker att han är lite väl bufflig? Läste att baggarna egentligen bara behöver grovfoder och att de kan bli lite buffliga av för mycket protein.

Vi ger dem fri tillgång till hässjat hö, mineralbalja, saltsten och vatten. Sen får de hackad lusern (tyvärr med melass i), krossat korn och betfor i lika mängd en gång per dag.

Skulle baggen klara sig utan det extra fodret?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Mat till baggen?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-11 kl 10:14 »
Absolut! Han behöver det inte alls. Han ska bara gå och drälla till nästa betäckning  ;D och klarar sig gott på bara grovfoder.

Risken för urinsten kan öka om du ger honom kraftfoder. Framförallt kornet. Betfor menar jag inte är lika farligt i det avseendet eftersom det innehåller förhållandevis lite fosfor.

Men som sagt, det är iaf onödigt att ge kraft till bagge.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mat till baggen?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-11 kl 11:04 »
Tack! Då ska jag klura ut hur jag ger dem separata hinkar på bästa sätt, utan att han bufflar till sig tackans hink. Jag kan väl fortfarande ge honom lite lusern och betfor då kanske?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Mat till baggen?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-11 kl 11:42 »
Lusern räknas som grovfoder.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mat till baggen?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-11 kl 13:38 »
Lusern räknas som grovfoder.

Ja, det gör det förmodligen ja... Jag läste nånstans att Betfor var bra för matsmältningen hos får?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Mat till baggen?
« Svar #5 skrivet: 19 jan-11 kl 18:56 »
Ja, det gör det förmodligen ja... Jag läste nånstans att Betfor var bra för matsmältningen hos får?!
Ja det är bra för matsmältningen, men det är ju rent energifoder. Det är säkert mer än halva anledningen att han har blivit så "pigg" (läs: stångig)
 Du kan ju hålla fast honom medans tackan äter! Eller sätt fast han i en grind eller liknande med ett spännband genom en halsband som han kan ha på sig hela tiden. Det är inte fel att ha ett handtag på honom ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mat till baggen?
« Svar #6 skrivet: 19 jan-11 kl 19:21 »
Ja det är bra för matsmältningen, men det är ju rent energifoder. Det är säkert mer än halva anledningen att han har blivit så "pigg" (läs: stångig)
 Du kan ju hålla fast honom medans tackan äter! Eller sätt fast han i en grind eller liknande med ett spännband genom en halsband som han kan ha på sig hela tiden. Det är inte fel att ha ett handtag på honom ;D ;D

Ja såklart! Den här gravidhjärnan börjar känna sig påmind igen... självklart, han vet inte riktigt vad han ska göra av all energi han får. Det blir pyttelite Betfor och så lite lagom med lusern förutom höet till honom hädanefter. Problemet är nu att jag brukar ge dem mat å vatten innan jag far på jobbet och jag kommer inte att ha tid att stå och hålla i honom till tackan har ätit upp. Får börja ge dem mat på kvällen istället. Å andra sidan är det mörkt i fårhuset när jag kommer hem från jobbet... suck, alltid är det nåt. Inte så bra för dem att få mat i mörkret kanske?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Mat till baggen?
« Svar #7 skrivet: 19 jan-11 kl 20:41 »
Har oxå fått problem med vår bagge sedan vi började utfodra våra två tackor med kraftfoder Är man inte inne i hagen med honom så stångar han till dem rejält. Måste sära på dem till helgen fast det ställer till ett visst problem då rummet där vi tänkte ha honom i har blivit lite vatten på golvet i ena hörnet efter förra snösmältningen. Hade tännkt att ha en grind emellan rummen som man kan ha en dubbeländad foderhäck i så kan de stå på varsin sida och äta hö. Undrar bara om han accepterar att bli särad han kanske försöker stånga sig ut då de gått tillsammans sedan slutet av augusti. Hade velat ha honom med en säsong till då jag tror bara att den ena tackan är betäckt. Tycker det är synd han bara ska få avkomma från  en tacka. Fast det är ju upp till honom att kunna bevisa att han är en gentleman  :D

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Mat till baggen?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-11 kl 21:00 »
Ja såklart! Den här gravidhjärnan börjar känna sig påmind igen... självklart, han vet inte riktigt vad han ska göra av all energi han får. Det blir pyttelite Betfor och så lite lagom med lusern förutom höet till honom hädanefter. Problemet är nu att jag brukar ge dem mat å vatten innan jag far på jobbet och jag kommer inte att ha tid att stå och hålla i honom till tackan har ätit upp. Får börja ge dem mat på kvällen istället. Å andra sidan är det mörkt i fårhuset när jag kommer hem från jobbet... suck, alltid är det nåt. Inte så bra för dem att få mat i mörkret kanske?


Med tre av dessa har jag löst ljusproblemet på kvällen det lyser riktigt bra  :D
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154378370 för 117 kr + batterier blev det ljust  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mat till baggen?
« Svar #9 skrivet: 19 jan-11 kl 21:07 »
Med tre av dessa har jag löst ljusproblemet på kvällen det lyser riktigt bra  :D
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154378370 för 117 kr + batterier blev det ljust  ;D


Men de måste man knäppa av och på hela tiden va? Vad tycker får om att det plötsligt blir becksvart? Jag är ju lite inne i hönsvärlden och de gillar inte alls när det plötsligt blir svart, de måste ha lite skymning på sig för att natta osv.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Mat till baggen?
« Svar #10 skrivet: 19 jan-11 kl 21:15 »
Baggarna är ju lite olika..  Men just nu får min bagge gå kvar hos tackorna så länge han är lungt. Vid utfodringen på kvällen får han först en balja med sin morot, jag lockar honum ut ur stallet och stänger dörren. Sen kan tackorna äter sin mat i fred. Första kvällen stångade han på dörren men nu vänter han snällt, fast inte hur länge som helst ;) . Han är en riktigt gurmet, äter hur sakta som helst. 
Han skulle dock alldrig gå med på att bo ensam, en egen box mit i stallet bland tackorna går dock bra, vid behov. Han går in i sin box alldeles frivilligt om han bara får sin morot :) .

Jag tänder vid behov hos fåren det verka inte göra så mycket (fast oftast mata jag dem vid solnedgång eller kort efter), men ibland använder jag bara pannlampa.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Mat till baggen?
« Svar #11 skrivet: 19 jan-11 kl 21:51 »
Men de måste man knäppa av och på hela tiden va? Vad tycker får om att det plötsligt blir becksvart? Jag är ju lite inne i hönsvärlden och de gillar inte alls när det plötsligt blir svart, de måste ha lite skymning på sig för att natta osv.

Du sätter på dom och sen lysser det tills du stänger av och batteriena orka lysa länge, jag har dom när jag mockar vindkyddet och då kan jag inte få det bäcksvart utan det är som en ficklampa. Det finns en krok du häger lampan eller så använder du magneten och sätter den mot plåt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Mat till baggen?
« Svar #12 skrivet: 19 jan-11 kl 22:13 »
Inte så bra för dem att få mat i mörkret kanske?

våra får äter jämt sitt kraftfoder i mörkret. Det är inga problem. Kan t o m se en fördel med att de inte ser maten ordentligt - då borde det ta det längre tid att äta upp, vilket är att föredra när man ger kraftfoder.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mat till baggen?
« Svar #13 skrivet: 20 jan-11 kl 06:37 »
våra får äter jämt sitt kraftfoder i mörkret. Det är inga problem. Kan t o m se en fördel med att de inte ser maten ordentligt - då borde det ta det längre tid att äta upp, vilket är att föredra när man ger kraftfoder.

Smart! Då får det på kvällen hädanefter.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Mat till baggen?
« Svar #14 skrivet: 20 jan-11 kl 07:23 »
Lusern har samma effekt som rödklöver och är därför inte nyttigt att ge till dräktiga tackor. (Kastning, lammningsförlamning och framfall).

Angående vad får ska äta.
Melass ökar även aptiten, så de hela tiden vill ha mer.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Mat till baggen?
« Svar #15 skrivet: 20 jan-11 kl 08:56 »
Lusern har samma effekt som rödklöver och är därför inte nyttigt att ge till dräktiga tackor. (Kastning, lammningsförlamning och framfall).

Angående vad får ska äta.
Melass ökar även aptiten, så de hela tiden vill ha mer.

Där ser man, då skippar jag lusernet till tackan och kraftfodret till baggen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser