Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka ut kvalster med svavel  (läst 4066 gånger)

Loiuse

  • Inlägg: 6
    • Gästrikland
Röka ut kvalster med svavel
« skrivet: 21 apr-19 kl 18:02 »
Fick i somras påhälsning av dom supermysiga härliga röda hönskvalsterna! Efter en lång sommar med ombyggnation, tätning, rengöring, målning, kiselgur och tillslut en utfrysning av hönshuset under en kall helg i vintras så provade jag sätta upp några kvalsterfällor nu...och självklart är dom små djävlarna kvar! >:( Nu är jag inne på att bränna svavel så då till min fundering, vart får man tag på det?? Har varit runt hos alla färgaffärer och byggvaruhus i stan utan framgång, någon som vet om det finns att beställa nånstans? Om det är nån här inne som provat bränna svavel så tar jag tacksamt emot tips också! ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Röka ut kvalster med svavel
« Svar #1 skrivet: 21 apr-19 kl 21:57 »
Om du har en icke sanerad tomt efter en nedlagd sulfitmassafabrik i närheten så finns det säkert något ställe där marken är gul av rester efter ett svavelupplag, där kan man gräva upp så mycket svavel man behöver.

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster med svavel
« Svar #2 skrivet: 22 apr-19 kl 18:01 »
Problemet är att de inte hjälper, de gömmer sig på alla möjliga ställen, jag fick med dessa någon gång under sommar förra året, tog ett tag innan det märktes så vet inte exakt när de kom in.

Jag värmer upp mitt hönshus med kolgrillen 1 gång i månaden, jag har även testat med insektsgift men det verkar inte hjälpa, har värmt upp 7 gånger nu över 70 grader i hönshuset i minst 2 timmar, 2 gånger har jag kört med insektsmedel och jag hittar fortfarande enstaka kryp, det torra vårvädret verkar göra mer skada för dem än vad mina uppvärmningar verkar göra, de 2 första uppvärmningarna hittade jag ganska mycket grillade kryp sen har det bara varit enstaka jag hittat, men nu senaste veckorna så har det varit så torrt inne i hönshuset att jag bara hittat ohyran vid vattenautomaten, de gömmer sig i den gängade påfyllningskorken jag har på, har dock märkt att om man tar "tryckluft på burk" och vänder den uppochner när man blåser ut så blir det svinkallt, funkar ypperligt att behandla korken utan att skruva loss och riskera att någon flyr...


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Röka ut kvalster med svavel
« Svar #3 skrivet: 22 apr-19 kl 18:02 »
Svavelpulver eller svavelblomma verkar vara svår att få tag i. Förr fanns det på Alcro paket med 750 gram gult svavelpulver. Nitor ser ut att marknadsföra det än idag, men var man som konsument köper ett paket, vet jag inte. En välsorterad handelsträdgård kanske? Det användes tidigare för att röka växthus och jordkällare.
https://www.alfort.se/sv/varumarken/nitor/kemikalier/Sortiment/Kemi-Spray--Bat/NITOR/Baskemikalier-Losningsmedel/Svavel-pulver/

Detta svavelpulver är jättegiftigt och svårt att handskas med. Vi använde det ibland i jordkällaren. Jag försöker minnas nu:
I början följde vi en beskrivning i en gammal bok: Svavlet skulle först smältas i en plåtburk över eld (utomhus förstås!) Sen dränktes en trasa däri. Trasan lades i källaren på ett metallfat eller i en kaffeburk med några hål i sidorna. Man slängde dit en tändsticka, flydde fort som 17, stängde dörren utifrån och lät det vara stängt minst ett dygn.
Sist jag gjorde det hade jag ett metall-lock, som jag lade hopknycklat hushållspapper på och strödde svavlet ovanpå. Sen tände jag på och flydde. Stängd dörr i minst ett dygn.

Det verkar i alla fall som att svavlet tog död på mögel och svamp. (Jag lever än, men det kan ha andra orsaker.)
Om det finns en metod som är mindre farlig, tag då hellre den. Var rädd om dig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, papwe, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser