Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glutenfria kakor  (läst 2422 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Glutenfria kakor
« skrivet: 10 jul-19 kl 09:48 »
Min sambo har försökt baka några glutenfria kakor. Men de blir väldigt porösa. Till den grad att de nätt och jämt håller ihop när de ligger stilla.
Är det någon som har något bra tips för att motverka detta. I första hand gäller det hallongrottor och chokladsnittar.
Hon har använt maizenamjöl vid sitt försök.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #1 skrivet: 10 jul-19 kl 10:10 »
Glutenfritt är utmanande om man inte är van. Psyllium är bra när man bakar med glutenfria mjöl, särskilt om man ska baka mjuka kakor. Skulle också välja något annat än maizena, eftersom det väl är bara stärkelse. Kanske istället gärna en blandning av olika mjölsorter, t.ex. rismjöl + havremjöl (en ren sort och om det är ok) + mandelmjöl. Lite sojamjöl bidrar till att degen binds bättre. Lite linfröslem kan också hjälpa. Bästa tipset tycker jag ändå är att utgå från ett befintligt recept om man är helt ny på området. Då får man lite begrepp om möjligheterna och resultaten.
Ingen människa är illegal

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #2 skrivet: 10 jul-19 kl 10:29 »
Hon har använt sig av recept från någon sida med bakrecept.
Jag ska rätta mig på en punkt. Till hallongrottorna använde hon potatismjöl och chokladsnittarna maizena. Allt enligt recepten.
Skulle majsmjöl kunna vara bättre än maizena?
Kan det ha någon inverkan att degarna fick ligga flera timmar i kylen?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #3 skrivet: 10 jul-19 kl 11:13 »
Jaså, låter märkligt i mina öron att baka med bara stärkelse, är inte bekant med sådana recept. Men åtminstone borde psyllium hjälpa om kakorna blev alltför spröda/möra och smular i bitar. (Ett av de vanliga problemen med glutenfritt är just avsaknaden av glutenets långa trådar som håller ihop bakverket. Psyllium är ett sätt att lite försöka ersätta det här)
Ingen människa är illegal

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #4 skrivet: 10 jul-19 kl 12:12 »
Du har säkert rätt om stärkelsen.
När du skriver psyllium. Är det en sån här t.ex. du menar?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #5 skrivet: 10 jul-19 kl 12:25 »
Ja, precis det!
Ingen människa är illegal

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #6 skrivet: 10 jul-19 kl 12:38 »
Om vi hinner före den 20:e blir det fler försök.
Står det på förpackningen hur mycket man ska blanda i, eller har du någon rekommendation?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #7 skrivet: 10 jul-19 kl 14:24 »
Nån tesked utblandad (och ordentligt vispad innan det stelnar) i vatten brukar räcka, men tar man ett recept med psyllium så borde de ge exaktare mått! (jag har också ett recept på falska mazariner som kanske kunde fungera som utgångspunkt för hallongrottor. Kan gräva fram det om du vill)
Ingen människa är illegal

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Glutenfria kakor
« Svar #8 skrivet: 10 jul-19 kl 23:29 »
Jag gjorde dessa på majsstärkelse.
Notera att man först tror att det är alldeles galet mycket majsstärkelse, det känns som att det aldrig kommer att bli en deg av det hela. Men ha tålamod, det blir finfina krispiga kakor med kola/knäcksmak.
http://utanallt.blogspot.com/2010/12/lucka-15-kolakakor.html

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Glutenfria kakor
« Svar #9 skrivet: 12 jul-19 kl 13:34 »
@ Be:
Du behöver inte aktivt leta efter receptet.
Om du råkar dyka på det vid något tillfälle skulle det ändå vara intressant att se.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Glutenfria kakor
« Svar #10 skrivet: 12 jul-19 kl 14:07 »
För chokladsnittar så funkar detta recept med ett par matskedar kakao utmärkt  https://www.alternativ.nu/index.php?topic=162551.0 .

Annars så finns det ju en del klassiska kakor som är glutenfria tex kokostoppar, nöttoppar och såna spritsade mandelkransar, recept finns i alla äldre bakböcker. Det är ju välbeprövade kakor som är lätta att göra och kräver inte specialmjöl så bra som startpunkt om man inte sysslar med glutenfri bakning annars.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 6 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Trolle_85, xaelanar, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser