Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka egna fönster?  (läst 11019 gånger)

acmunk

  • Inlägg: 14
    • Uppland
Tillverka egna fönster?
« skrivet: 24 apr-09 kl 20:31 »
Hej kloka listan,
  jag hoppas någon har erfarenhet av att tillverka fönster, sina egna el andras, och kan ge tips/råd om hur gå tillväga. Litteratur-, hemsidetips o.dyl. mottages tacksamt! Ser gärna diskussion om hur få ned U-värdet i ett fönsterram med foder (el vad det nu heter?). Shoot! Allt är av intresse. Kanske ni önskar att jag specifierar ngt mer - säg till i så fall!

/Andreas

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Tillverka egna fönster?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-09 kl 19:59 »
Hej Andreas!
Vad har du för förkunskaper? Man måste fråga sig en massa frågor om vilka fönster jag skall ha och vilken sorts fönster som skall vara var! Så jag vill att du beskriver mer i detalj vad du är ute efter. MVH DeadMan 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Tillverka egna fönster?
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 14:43 »
Jag har gjort en latvariant, genom att ta isönder ett beg fönster och ändrat måttet så det passade. Tillhör man de pilliga och kan mäta, sköta en handöverfräs, så går det nog ganska bra.  Plugga dem i hörnorna!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Tillverka egna fönster?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-09 kl 08:25 »
Tack för länken Stellaniskogen, inte för fönsterfrågan men det verkar vara en superbra sida.....

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tillverka egna fönster?
« Svar #5 skrivet: 01 maj-09 kl 18:32 »
Jag har gjort några fönsterbågar. Det är inte särskilt svårt att foga ihop hörnen med tappar och slitsar på gammalt vis.
En ryggsåg vässt för klyvning och en ryggsåg vässt för kapning och några huggjärn och så börjar man på. Det är tyvärr ganska tidsdrygt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 4 användare (2 dolda)
Sebastian Berggren, EvaMärta Granqvist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser