Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka eget spåntak...  (läst 6802 gånger)

acmunk

  • Inlägg: 14
    • Uppland
Tillverka eget spåntak...
« skrivet: 01 feb-09 kl 14:22 »
Hej,
  jag hoppas att någon har erfarenhet av spåntak/pärt och i detta fall sådant av sågat slag (alltså ej hyvlat el späntat). Råvaran, träet/timret, som rekommenderas ska vara rakvuxet, gärna i viss typ av jord och gärna i i nordlig läge för att växa långsammare (om jag nu förstått detta något sånär, korrigera gärna mina kunskapsluckor). Om man skulle vilja slippa fällning utifrån detta själv, ex:vis genom att inhandla detta på byggvaruhandeln alt direkt från sågverk, hur kan man försäkra sig om att det är timmer enligt ovan? Är det  olika klassifieringar (T-, K- och vad som finns) som skulle kunna guida mig rätt? Jag spånar kring olika varianter av tak som helst både ska vara miljömässigt som ekonomiskt sansat att producera - vad tror ni om spåntak (där man själv sågar till spånen)?

jenses

  • Gäst
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #1 skrivet: 01 feb-09 kl 16:01 »
Hej,
  jag hoppas att någon har erfarenhet av spåntak/pärt och i detta fall sådant av sågat slag (alltså ej hyvlat el späntat). Råvaran, träet/timret, som rekommenderas ska vara rakvuxet, gärna i viss typ av jord och gärna i i nordlig läge för att växa långsammare (om jag nu förstått detta något sånär, korrigera gärna mina kunskapsluckor). Om man skulle vilja slippa fällning utifrån detta själv, ex:vis genom att inhandla detta på byggvaruhandeln alt direkt från sågverk, hur kan man försäkra sig om att det är timmer enligt ovan? Är det  olika klassifieringar (T-, K- och vad som finns) som skulle kunna guida mig rätt? Jag spånar kring olika varianter av tak som helst både ska vara miljömässigt som ekonomiskt sansat att producera - vad tror ni om spåntak (där man själv sågar till spånen)?
spåntak - bra
sågad spåntak - inte bra

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #2 skrivet: 01 feb-09 kl 16:12 »
Du behöver virke som har stående årsringar, så dom inte slår sig så mycket. På byggvaruhandeln finns det någon bräda här och där. Sen ska den uppfylla kraven du skriver, samt helst vara kvistfri. Så byggvaruhandeln är nog bara att glömma. Om du ska köpa från sågverk bör det vara centrum "brädan" som ska användas sen klyva den i märgen. Då får du bitar som inte slår sig och om sen virket är bra så kanske det funkar. Men det blir nog en ganska dyr och omständig process. Alternativt få någon att kvarterssåga en stock, då blir det mer ämnen på varje stock, men tar längre tid (dyrare).
/Attis

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 17:24 »
Tänk dig för innan du klär taket med sågade spån! Har du otur kan du behöva byta efter bara 5 år. Hyvlat spån klarar sig i varje fall 15-20 år, längre om du har tur. Är du ett riktigt energiknippe handspäntar du och kan hoppas på ett halvsekels hållbarhet.

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 20:51 »
Jag spånar kring olika varianter av tak som helst både ska vara miljömässigt som ekonomiskt sansat att producera - vad tror ni om spåntak (där man själv sågar till spånen)?
;D ;D
På Kretsloppshuset i Sunne (0565-77 00 20) jobbar en kille som heter Mikael, han är rätt duktig på det där med tak. Han har dessutom kontakt med två killar som startat ett företag i branschen spåntak. Men en sån där "spånmaskin" som de har, så går det undan och jag tror inte det är särskilt dyrt heller. Speciellt inte om du har tillgång till egen skog!
På fäbodvallarna i Värmland så finns det en äldre herre som gör spåntak. Han skulle nog bli hur glad som helst om han fick lära ut det han kan. Tyvärr har jag varken namnet eller numret men kan nog ta reda på det om så önskas.
Jag tror inte att du ska kasta dig in i det där själv, men visst är det en rysligt bra idé!! Miljövänligare kan det väl knappast bli. Om man dessutom tjärar det lagda taket, så har jag hört att det kan hålla mycket länge.
Lycka till!!

bokmalen

  • Inlägg: 56
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 21:18 »
Det finns fler som är intresserade av denna tråd!
Jag är tacksam om ni håller den "öppen", så att jag kan följa den. Jag hade gärna lagt spån på uthuset!
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

wikhall

  • Gäst
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 12:52 »
handspäntat håller bäst, men är jobbigast att tillverka. Läs boken av Stine Wedman, finns i åters bokklubb.
Jag ska göra ett litet spåntak på kubbhuset till myskankorna, spånen blir cederträ från gamla fruktlådor som jag får
från den lokala ekobutiken. Jag ska behandla det med en blandning av björksav, rå linolja och trätjära...

Byggstart i vår.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 17:31 »
Sågade spån har namn om sig att ha dålig hållbarhet i förhållande till virkeskonsumtionen. Någon talade om 20-25 år men jag vet inte vad som är sant.

Kluvna spån (kyrkspån) gör man av asp. De håller i hundratals år om de blir ordentligt tjärade med jämna mellanrum. I Norge finns något över 600 år gammalt spåntak och här i Finland finns det tak som är över 200 år. Det  är både arbetsdrygt och virkeskrävande att lägga sådana tak.

Hyvlade pärtor gör man av rakvuxen kvistfattig furu. Ett vanligt tredubbelt tak läggs med 16 tum långa pärtor. Man överlappar pärtorna en tum i sidled och spikar i överlappningen. Man börjar rada vartannet varv från sama ända av taket så att överlappningen i sidled blir olika väg för varje varv. Man flyttar upp riet 5 tum för varje varv, så att bara de nedersta 5 tumen börjar synas av varvet. Ett dylikt tak håller 15-20 år och lönar sig inte att tjära. Man skall helst spika med svartspik för då är det lättare att skyffla ned de gamla pärtorna och lägga nya.

Förr lade man ibland pärttak fyrdubbelt med 17 tum långa pärtor kant i kant. Man flyttade upp riet 4 tum för varje varv. Den läggningen slutade man med redan före kriget för att tredubbla tak höll lika länge med mindre virkesåtgång. Så har gubbarna berättat.

Jag är ingen expert......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 18:29 »
Jag har hört lite annorlunda.

Handspäntade spån på gamla kyrkor var ofta ek.

Hyvlade spån ska vara kvistfri gran.

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 19:50 »
handspäntat håller bäst, men är jobbigast att tillverka. Läs boken av Stine Wedman, finns i åters bokklubb.
Jag ska göra ett litet spåntak på kubbhuset till myskankorna, spånen blir cederträ från gamla fruktlådor som jag får
från den lokala ekobutiken. Jag ska behandla det med en blandning av björksav, rå linolja och trätjära...

Byggstart i vår.

Åh vilket suveränt sätt att återanvända fruktlådor på!
Jag blir lite nyfiken på blandningen som du ska behandla med.. Varför använda björksav? Med både rålinolja och tjära så måste det ju ta mycket lång tid för det att torka. (kanske det som är meningen?) Bara det inte görs just när björken blommat över och släpper alla sina frön :D

wikhall

  • Gäst
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #10 skrivet: 06 feb-09 kl 08:29 »
björksaven är ett experiment, inbillar mig att det ökar resistensen mot väta, det blir svårare för fukten att tränga ned på djupet (bärnsten, du vet). Huset ska vara klart till midsommar och inte börja användas förrän september, vi sätter ett skyddstak över. Vi tänker ta saven så tidigt som möjligt.

duett73

  • Inlägg: 42
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #11 skrivet: 06 feb-09 kl 09:12 »
Med björksav menar du då att tappa av från trädet som man gör på våren för att få dryck?
I så fall skulle jag aldrig göra så, den saven innehåller mycket socker arter bra om man vill jäsa till dryck men alla svampar tycker att det är mumma även de som bryterned trät.
Men om du menar att göra björk tjära av barken så kanske det kan fungera.
Bärnsten bildades inte av björkliknande träd utan av kåda från träd med kåda mer liknande barrträd.
Du får också en kåda från körsbär men den är vatten löslig ( annvändes förr som "gummigutta" till akvarellfärg)
Lycka till med ditt tak.

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 09:40 »
Ek som matriel i sticketak hör verkligen till undantagsfallen ! Eken räknades som kronans virke med hårda straff för nidningen som nyttjade det ( Dock kan man finna det vid en del kyrkor samt )kungsgårdar .

Annars är det normala asp gran och fur . Dessutom så är det inte nödvändigt att tjära eftersom grånat virke skyddar bättre än man tror :) Men givetvis så förbättrar tjära egenskaperna på mer än ett sätt bortsett från det estetiska ..... Men det finns nog ingen som vid sina sinnes fulla bruk vill lägga sticketak mellan oktober tom mars
En god vän men en usel kärlek

wikhall

  • Gäst
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #13 skrivet: 06 feb-09 kl 11:16 »
Tjära på näver? Ryssolja även kallat, jo jag vet.

Ett stort tack för informationen om björkkådan, det visste jag inte. Då tappar jag granen istället...

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #14 skrivet: 06 feb-09 kl 12:47 »
Några funderingar:

Fur (tall) - funkar bra till handspäntade spån (kåda=bra rötskydd) men...

...är för hårt för spånhyvlar? Därför använda gran till det istället.

Jag har sett flera gånger man hyvlar med spånhyvel - alltid gran.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #15 skrivet: 06 feb-09 kl 15:09 »
Om man ska tjära sitt tak måste man vänta till spånen är torra vilket innebär att de samtidigt är väldigt sköra. Det man vinner på tjärningen förlorar man på att man förstör mycket spån när man är uppe på taket. Med de rejäla kyrkspånen är det en helt annan sak.

Tror inte virkets rötbeständighet har så stor betydelse för spånen då det framförallt är solljuset som bryter ned dom. Man valde nog snarare virke efter dess "hyvlingsbarhet".

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #16 skrivet: 06 feb-09 kl 18:46 »
Oftast så torkar maskinhyvlade spån fort så sätter man inte upp dom direkt så måste de läggas i blöt innan de sätts upp. Annars spricker de sönder vid spikningen.
Någon tyckte när jag skulle spika spån att göra en gegga av falurödfärgpigment och trätjära och låta det suga in istället för enbart vatten. Det fick blev vatten i mitt fall.

Frank-Thomas

  • Inlägg: 19
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #17 skrivet: 06 feb-09 kl 23:45 »
Har läst att det var vanligt att tjärkoka spånen före läggningen, ofta bara den nedre delen av spånet  alltså inte mycket mer än vad som syns av spånet efter läggningen.

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #18 skrivet: 07 feb-09 kl 10:35 »
Jag tror det är ca 3% socker i björksav, det var därför jag blev lite fundersam. Några vänner testade att koka ner saven för att få björksirap. Det var verkligen jätteäckligt, tyckte jag, men inte de som lagt ner allt jobb...

Men, om man ska tjära när spånen är torra, så borde man väl kunna tjära dem på backen innan de sätts upp?? Inte vet jag, det blir väl hur kladdigt som helst. Fast ungefär lika kladdigt som att tjärkoka dem då.... Har i alla fall hört att det ska hålla betydligt längre!

carlie

  • Gäst
SV: Tillverka eget spåntak...
« Svar #19 skrivet: 08 jun-14 kl 11:06 »
Jag har firma och späntar stickspån av fur. Inte som levebröd utan som bisyssla. Kan tillverka efter beställning, skriv ett PM om intresse finns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser