Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladlöss i växthuset  (läst 4510 gånger)

tm78

  • Inlägg: 44
    • Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
Bladlöss i växthuset
« skrivet: 16 jun-14 kl 22:11 »
Hjälp! Jag har hittat (mängder) bladlöss i mitt växthus... - men tack och lov inte på något av det jag odlar. Lössen fanns på tussilagoblad som trängt sig in på diverse ställen under mina upphöjda pallkragar. Inte speciellt lättillgängligt - och därför har jag inte rensat ogräset där tidigare. Men när jag fick syn på detta idag så blev det fart på mig och jag har ålat runt på magen hela eftermiddagen för att komma åt att rensa bort allt. Det var löss på nästan alla tussilagoblad... Men jag ser inte ett spår av dem på varken chili, paprika, tomat, gurka, pumpa eller squash. Kan jag vänta mig att det kommer - eller klarar jag mig kanske...? Och vilka förebyggande åtgärder kan jag vidta?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bladlöss i växthuset
« Svar #1 skrivet: 17 jun-14 kl 08:32 »
Det är svårt att förebygga tycker jag, som sanerar sköldlöss varenda år på vinet som växer i växthuset, medan vinet som klänger på utsidan av växthuset aldrig haft en lus.
Det är bra betingelser för ohyran i växthus, de har tillgång till mat och vatten och inga fiender, utom människan då...
Det man kan göra är att ha mycket god koll på växterna, vända på bladen och uppmärksamma om de ser hängiga ut eller krullar ihop sig etc och sen sätta in åtgärder direkt om man ser nåt misstänkt och avskärma ev angripna växter tills man har fått bort ohyran.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Bladlöss i växthuset
« Svar #2 skrivet: 17 jun-14 kl 13:55 »
Fånga nyckelpigor och släpp in. De tar sig ut via ventilationen förr eller senare. Dock är dom svåra att hitta när man som bäst behöver dom....
Kommer det en haj - simma fortare.

tm78

  • Inlägg: 44
    • Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
SV: Bladlöss i växthuset
« Svar #3 skrivet: 17 jun-14 kl 15:05 »
Tack för svar!
Ja, tussilago-bladen som var utanför växthuset var helt lus-fria så det verkar vara som du säger christelle att ohyran får en väldigt gynnsam miljö därinne... Men jag har i alla fall fortfarande inte sett något på mina grönsaker! Ska spraya lite förebyggande med såpavatten ikväll tänkte jag, och så får jag försöka fånga nyckelpigor imorgon :-)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bladlöss i växthuset
« Svar #4 skrivet: 17 jun-14 kl 17:36 »
Det är inte säkert att just dessa bladlöss gilla dina grönsaksplantor. Många bladlusarter är väldigt kräsna när dom väljer värdväxt.

Men, det är såklart viktigt att hålla koll och bekämpa dem så tidigt som möjligt.

Många småkryp och/eller deras larver gillar bladlöss så det gäller att man inte bekämpar 'the good guys'.

Den här sötmosen t.ex., kallas 'bladluslejon' och är larven till guldögonsländan.



Den här är också flitig på att äta bladlöss. En larv till en blomfluga.


tm78

  • Inlägg: 44
    • Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
SV: Bladlöss i växthuset
« Svar #5 skrivet: 17 jun-14 kl 19:46 »
Ja, jag tänkte också tanken att olika bladlus-arter gillar olika växter eftersom det bara var tussilago-blad som var angripet. Samtidigt så tänkte jag att det då var dumt av mig att ta bort all tussilago från växthuset - då kanske risken ökar att de ger sig på något annat...?
I alla fall så kontrollerar jag mina växter noga dagligen så jag upptäcker förhoppningsvis fort om någon växt är angripen eller inte mår bra.
Bladluslejon har jag inte sett i växthuset, men massa andra kryp och framför allt flygfän som jag inte vet vad det är. Men så länge inte växterna verkar ta skada så hoppas jag att det bara är pollinatörer och andra nyttodjur :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Slowfox

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser