Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka med kallt vatten...  (läst 9339 gånger)

Väinämöinen

  • Gäst
Baka med kallt vatten...
« skrivet: 03 mar-08 kl 10:50 »
Häromdan bakade jag lite rågbröd hos några kompisar. En tjej blev helt förskräkt när jag hade kallt vatten till degen. "Då kommer den aldrig att jäsa" påstod hon.. Min erfarenhet från bakning är att brödet blir bättre med kallt vatten, om man bara ser till att degen är tillräckligt luftig. Jag tror att det är det största felet många gör som bakar hemma. Dom gör degen antingen för hård eller för mjuk...


ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #1 skrivet: 03 mar-08 kl 12:00 »
Jag bakar i princip alltid med kallt vatten, lite jäst och långa jästider. Jäser fint gör det och gott blir det!  :)

Väinämöinen

  • Gäst
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #2 skrivet: 03 mar-08 kl 13:21 »
exakt.  ;D det blir mycket bättre konsistens på brödet om det får jäsa långsamt.

ett bra sätt att se om degen är bra är om man rullar den till en boll och drar i den, om den går att dra ut utan att den spricker så är degen färdigknådad, men det kanske bara gäller vetebröd?

Eulalia

  • Gäst
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #3 skrivet: 03 mar-08 kl 13:55 »
wow Väinämöinen!  :o impad! både av fotot på dina bröd, och av dina helt oanade knådningskunskaper  :D

Väinämöinen

  • Gäst
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #4 skrivet: 03 mar-08 kl 14:46 »
jorå... jag har allt knådat en och annan deg i mina dar.  ;D

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #5 skrivet: 04 mar-08 kl 19:46 »
Jag har aldrig bakat med kallt vatten. Men nu måste jag ju testa det nästa gång!
Höns, stickning och pelargoner

Väinämöinen

  • Gäst
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #6 skrivet: 06 mar-08 kl 09:46 »
Jag har aldrig bakat med kallt vatten. Men nu måste jag ju testa det nästa gång!

berätta gärna hur det gick  :)

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #7 skrivet: 06 mar-08 kl 10:21 »
Jag bakar alltid med kallt vatten, knådar inte heller.
Ett riktigt enkelt gott bröd blir det, vi kallar det för klickbröd:
1/2 -1 paket jäst, beroende på hur länge det ska jäsa (med fullkorn ska det jäsa länge)
1/2 liter vatten
1 tsk havssalt
några dl linfrö, sesam, vallmo, bovete, solrosfrö eller vad som finns till hands
mjöl av olika slag vad som finns till hands, jag använder mest färskmalt dinkel men du kan plocka i kornmjöl, rågmjöl (inte för mycket - ska du ha bara råg ska det vara surdeg)
Blanda i så mycket mjöl så det blir en så tjock deg så att den inte längre går att röra.
Låt jäsa till dubbel storlek. Knåda inte.
Häll degen på smord plåt eller klicka bullar med hjälp av 2 matskedar på plåten.
Bakas i 225 grader (bullar) i ca 20-25 min, helbröd bakas i 180 - 200 gr 30 - 50 min. Knacka på undersidan av brödet så hör man när det är klart.

Ett annat recept som kallas "Brusebadsbollar":
jäst av en ärtas storlek
en halv liter vatten
lite salt
mjöl så det blir en lösare deg
Ställs i kylskåpet över natten och klickas, utan att först blandas, på plåten.
Med denna degen kan man baka några frukostbullar och spara resten av degen i kylskåp upp till en vecka och baka vid behov.


Zoegas

  • Inlägg: 13
    • Våran hemsida
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #8 skrivet: 07 mar-08 kl 08:36 »

Det låter intresant. Låter skönt med att slippa doppa fingret i vattnet för kolla temp.

"långa jästider." Hur långt är långa?    En timme, eller mer?

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #9 skrivet: 07 mar-08 kl 09:00 »
Det låter intresant. Låter skönt med att slippa doppa fingret i vattnet för kolla temp.

"långa jästider." Hur långt är långa?    En timme, eller mer?
Jästider: med mycket jäst, dvs 1/2 paket eller mer, så är det tills degen har växt till dubbel storlek. Kan vara olika beroende på hur tunga varor du har i (solrosfrön, pumpafrön osv) och hur varmt det är runtomkring. Använder man mycket fullkornsmjöl (fungerar bäst med färskmalt) så ska degen jäsa länge för att bryta ner vissa ämnen som våra magar har svårt att tåla och som fullkornsprodukter fick dåligt rykte för då folk inte visste hur man gör och fått problem med magen. Långa jästider är några timmar minst. Har degen växt för mycket är det bara att slå ner den igen. Eller om man inte hinner baka just då för att barnen behöver sitt eller gubben vill ha hjälp på bygget eller ......

Zoegas

  • Inlägg: 13
    • Våran hemsida
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #10 skrivet: 07 mar-08 kl 09:12 »

"Har degen växt för mycket är det bara att slå ner den igen. Eller om man inte hinner baka just då för att barnen behöver sitt eller gubben vill ha hjälp på bygget eller ......"

Så man kan inte överjäsa det direkt då? Blir inget negativ om man jäser i si så där fyra fem timmar

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #11 skrivet: 07 mar-08 kl 09:43 »
Jag har alltid bakat bröd, en tid med 5 barn omkring mig och då hinner man inte alltid låta degen jäsa en viss tid. Har aldrig varit något problem, men om du vet redan innan att du inte hinner eller vill ha ett långjäst bröd, ta mindre jäst. Bakar du samma dag och du låter det jäsa länge så räcker en halv tesked med jäst. Se bara till att det blir dubbel storlek på degen.
Vissa degar har jag slagit ner både 4 och 5 gånger.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Baka med kallt vatten...
« Svar #12 skrivet: 07 mar-08 kl 18:56 »
Det låter intresant. Låter skönt med att slippa doppa fingret i vattnet för kolla temp.

"långa jästider." Hur långt är långa?    En timme, eller mer?

En timme är inte så långt när jag bakar  ;) Idag gjorde jag två råglimpor såhär: på morgonen först liiite jäst (typ 10-20 g), 5 dl vatten och rågmjöl som jag blandade till en lös geggamojja. Den fick stå och förjäsa några timmar. Sen i med salt, lite sirap, brödkryddor (anis+fänkål) och rågsikt till en lagom deg. Den fick i sin tur jäsa ett par timmar i bunke, sen utbakad på plåt medan ugnen blev varm. Gräddade ca ½ timme i 200. Vi tryckte i oss den ena till kvällsmat, så det blev gott  ;D ;D

Rågbröd sägs vara extra bra att långjäsa, det är nåt ämne i rågen (fytinsyra?) som minskar då, så det blir mer nyttigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 5 användare (2 dolda)
kretslopp, Oskari, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser