Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odlingsmark-dålig dränering  (läst 2940 gånger)

bushwomen

  • Inlägg: 287
odlingsmark-dålig dränering
« skrivet: 19 dec-07 kl 10:33 »
hej!!!jag undrar om nån kan berätta hur jag kan förbättra en odlingsmark som har otillfreds ställande dränering???jag har sett på en del objekt att de har otillfredställande dränering å då är objekten väldans billiga.för mej känns det som en svår uppgift,men ändå måste det ju finnas lösning på d med,känns d åxså som.hoppas på svar.m.v.h.bushwomen

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:odlingsmark-dålig dränering
« Svar #1 skrivet: 19 dec-07 kl 11:05 »
dikning?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:odlingsmark-dålig dränering
« Svar #2 skrivet: 19 dec-07 kl 13:11 »
Hej!

Är det stora åkrar vi talar om eller mindre odling?
Större ytor måste nog täckdikas.
Gäller det mindre trädgårdodling kan man till exempel odla i sand. Kör ditt ett lass med sand och bygg bäddar med 30 cm sand. Täckodla och det kommer att funka perfekt.

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:odlingsmark-dålig dränering
« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 13:20 »
Troligtvis åkermark som inte har blivit dränerad eller mkt längesedan det blivit dränerat. Här hos oss kostar en täckdikning ca 14-15 000/ha vilket gör att dåligt dränerad åkermark kostar mkt att göra i ordning för att det ska vara ok-lättbrukat.

bushwomen

  • Inlägg: 287
Re:odlingsmark-dålig dränering
« Svar #4 skrivet: 20 dec-07 kl 17:56 »
ahha, jag förstår,tack så mycke.därav det låga priset ,därför d e kostsamt å lite slitigt att göra i ordning.ja jag pratar om "där d står att objektet har en nedsättning på cirka 30 procent i avvikelse å d står dålig dränering,så ja har fått uppfattningen om att d gäller marken,inte huset".så då e ett underbart objekt inte omöjligt att köpa.TACK SNÄLLA NI  för denna information.go jul å gott nytt år på er hälsar bushwomen

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:odlingsmark-dålig dränering
« Svar #5 skrivet: 23 jan-08 kl 16:31 »
Om du bara vill odla en del av marken, och inte behöver ha så bra tillgänglighet med traktor, så kan kanske öppna diken vara ett alternativ. Jag vet inte vad det kostar men det lär vara billigare än täckdikning. Du får ta dit en grävare i så fall. Den uppgrävda jorden kan eventuellt.  användas för att höja den yta du ska odla. Men man får tänka sig för. Inte lägga alv ovanpå matjord. Lägg hellre den uppgrävs jorden i högar som kan jämnas ut senare och/eller odlas som något slags toppkultur.
Dessutom finns risk att dåligt dränerad jord är urlakad på en del näringsämnen. Den kan också ha varit dåligt luftad och ha blålera eller dylikt i botten, vilket är svavelhaltigt och rotovänligt. Det kan vara rätt knepigt att få en bra jord i så fall. Inget nybörjarjobb kanske.

bushwomen

  • Inlägg: 287
Re:odlingsmark-dålig dränering
« Svar #6 skrivet: 23 jan-08 kl 17:29 »
hej anders.ja jag förstår d där med alven å jag fattar att d kan vara ett helt jätte jobbigt projekt.ont i ryggen å plånboken med.jag det kan tänkas att jorden e urkalkad på en massa näringsämnen åxså.d blir liksom att göra en helt ny jord sas.men jag tänker att d måste vara bättre att köpa en sådan jord som har legat i träda i många år,för då har eventuella kemikalier åxså försvunnit ur jorden eftersom jag har tänkt att odla eko-alltså giftfritt,å på en gammal jord kan jag ju göra från grunden,d va så jag tänkte,så jag vet hur min jord e uppbyggd.jag kände en trädgårds mästare en gång å han sa när jag berättade att jag kanske tänkte flytta söderut å hyra ett hus på stranden,med bara sand,han sa följande:sand e bättre än någon jord för d växer bättre i sand,d enda jag behöver göra är att sätta brädor runt sanden,som bäddar för att hålla ihop sanden,typ odlingsbäddar å sen plantera mina kärnor å frön,täcka med nåt så d får växa ifred för eventuella angrep från fåglar som vill käka upp mina plantor.å när d börjar växa ta bort skyddet.och naturligtvis vattna när d behövs.ville bara dela med mej nåt som jag vet som tack för alla ni som tipsar mej.tack å ha d gott hälsar bushwomen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser