Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen borra på koloni  (läst 1621 gånger)

Wairam66

  • Inlägg: 5
    • -
Egen borra på koloni
« skrivet: 06 jun-18 kl 09:31 »
Hej,
jag har nyligen köpt koloni och på tomten finns en borra.
Jag vet att mannen som hade kolonin har haft lotten från allra första början någon gång tidigt 80-tal. Det är han som grävt borran men tyvärr kan jag inte fråga honom då han inte finns mer...
Det sitter en bensindriven pump monterad som jag fått förklarat för mig att den inte fungerar (min tekniska bror kastade ett getöga på den och sa att den skulle vi nog kunna få liv i).
Nu över till mina funderingar.
Hur tar jag reda på hur djup borran är?
Om jag inte får upp något vatten, vad kan jag då göra för att försöka få liv i den? Har för mig att man kan blåsa ner luft (?) på något vis?
Alla tips och trix är välkomna!  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Egen borra på koloni
« Svar #1 skrivet: 06 jun-18 kl 10:35 »
Om pumpen befinner sig ovan jord (och det inte är någon slags ejektoranordning), så måste ju vattenytan ligga max ca 7 m under pumpens nivå för att pumpen ska kunna suga.

Kolla om brunnen finns med i SGU:s brunnsarkiv, alla brunnsborrare har i många år varit skyldiga att anmäla alla borrade brunnar dit även om det naturligtvis har slarvats ibland.

För att ta reda på hur djupt hålet är, så kan du börja med att lyfta upp sugslang, sugsil mm. Om inte annat så bör du se på dem var vattennivån har brukat ligga.  Sedan kan du loda med rep och tyngd.

Skulle det däremot vara en grävd brunn, så är det bara att lyfta på locket och kika ner i den för att avgöra var vattennivån ligger och hur djup den är.

Wairam66

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Egen borra på koloni
« Svar #2 skrivet: 06 jun-18 kl 10:47 »
Ok, finns ej med i deras arkiv.
Tack för tips!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 4 användare
Numera, xaelanar, Skaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser