Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installera kamin i skjul  (läst 7629 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Installera kamin i skjul
« skrivet: 14 mar-18 kl 13:47 »
Lite lätt sne på att jag bara har ett ½ år på mig att montera vedspis i köket (har inte varit någon där innan) om jag inte kastar pengar på det och lejer bort allt, men då får jag nog sälja för att ha råd så..
Hur som, jag har fått spets på en liten kamin, jag har ett skjut på dryga 15m2 som jag ändå tänkt att isolera så om jag stoppar in en kamin där får jag både tillgång till en kamin och kan installera på de gamla reglerna.

Hur själva kaminen ser ut är än så länge dunkelt, ska åka å kika närmare om nån vecka eller så, men skjulet har jag bättre koll på ser typ ut såhär fast dubbeldörren sitter på gaveln.


Kaminen ska som skrivet kollas närmare på om nån vecka, funderar under tiden på skorsten, ska den gå genom taket eller på utsidan? Plåttak ska tilläggas.
Placering kamin blir troligen i ett av de "höga" hörnen.
Så jag kollar med sotare å får reda på:
Max 85° på närliggande ytor vid drift, tumregel ca ½m från eld till brännbart, kan halveras om sätter strålningsskydd, plåt eller Minerit med 3cm distans mot brännbar yta.

Skorsten, T-märkt, minimum 3,5m lång 150mm Ø, och uppstick en meter över taktäckning.
30x40 cm plattform att stå på bredvid skorstenen för sotning med glidskydd för stegen.

Tja verkar rakt på och okomplicerat, eller?
Jo tills man kollar priset på skorstenar, här behöver jag tips på en "gör det själv" lösning som är laglig.

Sen missade jag info om gnistskydd storlek & material (frånsett metall)

Om tid vore obegränsat skulle jag vilja mura,men varken tid eller kunskap finnes för det, ett enkelt rör, för att inte röra till det...

Kom med tips & galna idéer.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #1 skrivet: 14 mar-18 kl 16:39 »
Flackt plåttak... Jag skulle starkt överväga att gå ut genom sidan för att minska läckagerisken. Sänker verkningsgraden lite men inget stort problem med så litet hus antar jag. Ibland finns skorstenar eller åtminstone rör på blocket.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #2 skrivet: 14 mar-18 kl 16:56 »
Skannar blocket. Ringde närmsta återförsäljare å fick ett tumme/pekfinger på ca 10kkr för 4m.
Det funkar inte.
Sotare kräver godkända rör.
Ser mörkt ut...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #3 skrivet: 14 mar-18 kl 17:10 »
Skannar blocket. Ringde närmsta återförsäljare å fick ett tumme/pekfinger på ca 10kkr för 4m.
Det funkar inte.
Sotare kräver godkända rör.
Ser mörkt ut...

Hur blir ett rör godkänt?

Jag köpte syrafasta rör på skroten för en tusenlapp och det blev ca 1,5 meter rör ut genom väggen, med 90 graders böj och 7 meter upp i luften för nåt år sen och det dög då.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #4 skrivet: 14 mar-18 kl 18:07 »
Verkar som sotaren bestämmer då sotaren godkänner. Rören med isolering ska vara testade och godkända för att sotaren ska kunna godkänna installationen.
Vet inte om det är värt att läsa på och ifrågasätta.
Annars var min första tanke att göra som du, ut genom väggen och upp på utsidan.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ca

  • Inlägg: 248
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #5 skrivet: 14 mar-18 kl 20:43 »
Det lutar åt att bli en rökstuga. I vanliga fall är en nostalgivedspis svår att få drag i och en anslutning till en utvändig skorsten gör det ännu värre. Rör med 3mm godstjocklek och isolering med nätmatta-isolering är enkelt men sen ska det bekläs med ett regntätt ytterskal o ev ett beslag om den går genom taksprånget. renslucka i böjen och toppbeslag. Släpp detta i händerna på en plåtslagare så hamnar du snart på samma summa. Spisen får du ha brandskyddande beklädnad/murning bakom o ev på sidan. Vissa nyare kaminer får placeras 10 cm från trävägg utan brandskyddsbekl/murning

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #6 skrivet: 14 mar-18 kl 23:42 »
Här tipsade sotaren om rosttröga pipor, så det blev Cortenstål från skroten.

Har du tittat på sådana skorstenar man murar upp själv från byggsats? Ytterdel av leca, innerrör av chamottetegel och däremellan rörformad isolering. Vi murade upp en sådan skorsten på förra huset, och det var enkelt. Kommer inte ihåg priset, men det var varken dyrt eller billigt.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #7 skrivet: 16 mar-18 kl 11:59 »
Begagnade ca 4 m rör identifierade, pris & skick okänt.
Ljusning?
« Senast ändrad: 16 mar-18 kl 17:00 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #8 skrivet: 04 apr-18 kl 12:52 »
Samtal med sotare ang hittad skorsten, negativt, saknas märkning kan installationen icke godkännas. Och märkning saknas, ny ca 5-6kkr inget val.

Alternativ som kvarstår hitta begagnat godkänt material eller lära mig mura, vad nu en murad skorsten kan kosta i material (och tid).
Eller skita i det, för allt ska vara klart innan 1/7-18.

Eller mura upp en öppen spis, den är ju undantagen reglerna... 
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #9 skrivet: 04 apr-18 kl 13:14 »
Jag tycker du ska köpa en bastukamin från K-rauta. Då får du en godkänd eldstad och godkänd skorsten.
kretslopp

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #10 skrivet: 04 apr-18 kl 13:24 »
Mina google skills låter mig inte hitta några vedeldade bastukaminer hos K-ruta.

Men det var ett bra tips, andra kan ha.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #11 skrivet: 04 apr-18 kl 13:45 »
Här är K-rauta bastuugnar https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/sok/bastuugn#!s=4

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #12 skrivet: 04 apr-18 kl 13:48 »
men va f_n bastuugn, ja då fans det ju massa.

tack!
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #13 skrivet: 04 apr-18 kl 18:30 »
Eftersom bastuugnen kom på tal så kan jag berätta att en sådan Harvia M2 fungerar kanon. Jag har säkert berättat det i någon annan tråd, men det tål att upprepas. Den är på 16 kW, men med den skräpved jag eldar i år så får jag nog ut 10 kW. Rökgaserna blir inte farligt varma heller. Och 2000 kr för en ny, väl fungerande kamin är ju så pass lågt att det inte lönar sig att renovera något gammalt. Dessutom har den ett litet fönster som sprider trevnad :)


Edit: Kom ihåg fel namn på kaminen
« Senast ändrad: 04 apr-18 kl 18:49 av Själv är bäste dräng »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #14 skrivet: 04 apr-18 kl 18:43 »
Hur ofta kommer du elda i skjulet?
Kan du inte höra med sotare i närliggande distrikt? Jag monterade mitt omärkta rör, isolermatta, till en vedpanna och lät en plåtslagare göra en huv. Iofs 10 år sedan men gick fint.

Tycker din sotare verkar väl känslig då det ändå väl inte blir tal om att elda dagligen?


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #15 skrivet: 04 apr-18 kl 19:12 »
Till våran bastu kamin köpte jag en skortenssats, den kostade 4000kr. Men eftersom kaminen inte kostade mer än  2000, så blev det inte speciellt dyrt. Satsen innehöll alt jag behövde och var godkänd så det var inga problem med sotaren.
kretslopp

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #16 skrivet: 07 apr-18 kl 12:24 »
Samtal med sotare, hur gärna jag än vill ändra på sotaren, eller byta sotare så är reglerna som dom är, jag gillar inte men vill inte aktivt bryta mot reglerna, inte för en fix ide som jag fått och som ska utföras under tidspress till minimal kostnad... jag lägger på is.

Fokus flytt om ingen billig godkänd skorsten hittas i god tid så installationen är klar innan 1/7-18
Så, vad kan vi hitta på nu....

...har en lista med "att göra" någonstans, får fråga frun.... hur fel kan det bli?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Emma Hellwätte

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #17 skrivet: 18 sep-18 kl 23:37 »
Eftersom bastuugnen kom på tal så kan jag berätta att en sådan Harvia M2 fungerar kanon. Jag har säkert berättat det i någon annan tråd, men det tål att upprepas. Den är på 16 kW, men med den skräpved jag eldar i år så får jag nog ut 10 kW. Rökgaserna blir inte farligt varma heller. Och 2000 kr för en ny, väl fungerande kamin är ju så pass lågt att det inte lönar sig att renovera något gammalt. Dessutom har den ett litet fönster som sprider trevnad :)



Hej, Hur stort bor du med den? Jag bor i en vagn på drygt 20 kvm, skulle det funka tro? Elda lite snålt bara, så det inte blir bastu..?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #18 skrivet: 19 sep-18 kl 07:55 »
En kamin med 16 kW märkeffekt är alldeles för stor för ett rum på 20 m2 . Det brukar inte fungera bra att "snålelda" för att få ner värmeeffekten, det slutar bara med att man antingen slösar ved eller förpestar omgivningen med sureldningsrök och tjärar igen skorstenen.

Nu vet jag inte hur det är med bastuugnar, men en sak som jag uppmärksammade härom året är att för kaminer avsedda att värma badtunnor finns inga krav på typgodkännanden alls. Det är ingen som har brytt sig om att ta fram standarder och föreskrifter för sådana, så det går inte att få en badtunnekamin CE-märkt ens om importören eller tillverkaren vill göra allting korrekt!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Installera kamin i skjul
« Svar #19 skrivet: 19 sep-18 kl 08:13 »
Tur att det finns folk som bara ser problem i allt och har negativ inställning till allt.
Gjorde affärer med en sån igår.
Han fick inte ha 30 cm syrafasta rör till skorsten utan att isolera och det var för besvärligt eftersom det kliar.
Köpte ca 30 meter rör för 100 kr
Den gamla stora Husqvarna vedspisen + en till mindre, dög inte för att veden inte gick in i luckan.
Köpte för 500 kr
Veden var för stor och vedklyven startade inte, så den blev min för 100 kr
Fick ca 2 kubik ved inpå.

Han som var före mig och skulle handla fick inte köpa, för han ville betala med Swish och det gick inte för bankerna var ett rövar pack.
Mina kontanter var OK

En timmeråkare som kör förbi där jag bor körde hem mig med sakerna och tog även med min bil, så jag sparade 200 kr i bränsle och han fick vedklyven för besväret.

Så nu har jag ved, vedspis och en massa rör, som är värt mycket mer i skrotpris än de 500 det kostade mig.
Nu ska jag bara fundera ut var jag ska installera vedspisen, huset eller husbussen?
Rören ska jag ha till pannan jag tänker installera i ladugården.

Installera sakerna blir inget problem, för jag lider inte av söka problem syndrom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser