Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eftersöker historier om alternativa drömmar som gick åt pipsvängen  (läst 10979 gånger)

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
Hej!

Vad gäller min vilja att bygga och skapa något eget går det ingen nöd på vare sig min entusiasm, kreativitet eller otaliga idéer. Det är några av mina starkaste sidor. De svagare sidorna är att vara helt realistisk och ifrågasättande. För att täcka upp för mina tillkortakommandena vore jag otroligt tacksam för de som vill dela med sig av sina eller andra Alternativares historier om drömmar som blev problem. Eller länka till (på forumet eller annat) liknande historier. Jag tror inte jag är ensam om att vara väl entusiastisk och ha en romantiserad bild av ett liv på vidderna. Kanske kan jag och andra lära mig något?

Skogsola

  • Gäst
 Det finns nog många fler drömmar som gått åt pipsvängen än som lyckas. Vad jag har sett på nära håll så brukar den fantastiska gemenskapen i kollektivet som ska  förändra världen snart förbytas mot svåra konflikter.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Det jag tycker mig ha sett är att folk som ska förändra sitt liv gör så drastiska förändringar att de inte "pallar trycket". Det är liksom inte bara att flytta till landet och skaffa lite höns till att börja med, utan man ska leva okompromissat för att det ska räknas, helst ta ner eget hö med lie till kossan, fälla träd med handsåg för att få ved för ett halvår, bara tillåta sig äta egenodlat och halvt svälta för skörden misslyckas -och inte en enda maskin ska förstöra idyllen/det äkta. Eller starta eget företag på för ostadig grund. Eller bygga eget hus utan kunnande, få bannor och böter och börja om. Så blir det för tungrott. Skilsmässa vad gäller par och kollektiv. Och så ger man upp det nya livet helt istället för att ta lite i taget och testa sig fram.. Lite så. All in med huvudet före. Kan man säga, lägg inte alla ägg i samma korg?
Men en sak tycker jag är viktig för mig själv att komma ihåg. Bara för att jag vill leva så här just nu betyder det inte att jag kanske vill göra det för alltid och mitt ändrade beslut betyder inte att jag misslyckats, bara att livet förändras. 

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
Ja, det finns många olika vägar man kunde följt, och vissa man börjat att gå och tvingats välja en annan. Men så länge man går med ett glatt sinne så duger de flesta vägar.

Jag köpte en halvfärdig segelbåt en gång i tiden med tanken att segla långt, men hamnade i skogen med barn och djur.

Juniperus

  • Gäst
Den drivkraft jag hade som ung har tagit hårda smällar, de senaste tio åren men jag har envist kämpat mot något som jag inte ens längre vet om jag tror på längre men då de flesta broar tillbaks till samhället har bränts så är det svårare att vända om. Men om jag forrsätter kämpa så kanske det ändå blir bra till slut. Jag försöker hålla en öppen attityd till människor omkring mig men blir tyvär mer och mer folkskygg.

Jag brukar försöka tänka om det praktiska att det är ingen brådska, det får ta den tid den tar men blir ändå allt för stressad allt för ofta för småsaker egentligen. Hur som det är viktigt att priotera rätt när man är ensam det går inte att göra allt på en gård med handkraft och inte ens med hjälp av ett par maskiner. Egen ved, mat och hö känns viktigt för mig men det tar ju tid.

För mig är det mest värdefulla med den plats jag bor på är att den är fri, jag kan lägga ner mer tid på det som är viktigt när man slipper betala hyra eller räntor och saker och ting går effektivare när man slipper fråga om lov innan man kan handla det är bara att köra på.

Det värsta är isoleringen men det är bara i bortglömt land som en sådan som mig har råd med friheten.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Om man ska se realistiskt på det hela så är det nog ytterst få människor som har tillräckligt med energi, tålamod, förmåga till långsiktig planering och inte minst tur för att kunna starta med två tomma händer och gå i land med ett självhushållningsprojekt.

Ser man krasst på det hela så ska ingen förvänta sig att klara det helt på egen hand, utan man behöver både väl uppodlade kontakter och en vänkrets som kan hjälpa till när det behövs (och det innebär naturligtvis att man själv måste kunna leverera gentjänster när vännerna har bekymmer eller projekt upp över öronen). En bra - om än uråldrig - källa till tips om hur man vårdar sina kontakter, vänner och grannar i ett självhushållningssammanhang är för övrigt Havamal!

Hur fult det än må vara att betrakta sig som kapitalist i vissa kretsar, så är det ändå oundgängligt att ha skaffat sig ett visst startkapital innan man flyttar ut och sätter igång. Och en ansenlig del av startkapitalet måste finnas kvar sedan gården är inköpt.  Det är också en stor fördel att vara skuldfri.

Juniperus

  • Gäst
Det går utan kapital, man kan bli förblindad av kapital och börja röra sig bort från självhushållning.

Jag föredrar att tänka i energitermer om en sysselsättning ger mer energi än vad som förbrukas känns det vettigt men när man förbrukar mer energi så borde man ta sig en funderare. Det är också då kostnaderna ökar.

Sedan är det viktiga inte att lyckas utan att påbörja resan mot ett ansvarsfullare liv med en bättre energihushållning. Hur som ur energisynpunkt är det svårt att misslyckas lika grovt som konventionella jordbrukare och skogsbrukare gör att det ändå kan vara lönsamt har ju med löjligt billig energi och bidrag att göra alltså en illusion.

Juniperus

  • Gäst
Och detta är bra att ha i åtanke när de skrattar åt en.

 

piggetröska

  • Gäst
 Citat Kulkuri : Det värsta är isoleringen men det är bara i bortglömt land som en sådan som mig har råd med friheten

Frihet är inte enkelt .. inte heller ensamhet. Man kan känna sig väldigt ensam i stad-tätbebyggelse, så ensam att man till slut blir isolerad. Kan inträffa ifall du råkar ut för att inte hitta någon i stan som är på samma våglängd.

Freedom is just another word for nothing left to lose, sjöng Kris Kristofferson. Tål att tänka på.

Piggetröskan

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
Citat Kulkuri : Det värsta är isoleringen men det är bara i bortglömt land som en sådan som mig har råd med friheten

Frihet är inte enkelt .. inte heller ensamhet. Man kan känna sig väldigt ensam i stad-tätbebyggelse, så ensam att man till slut blir isolerad. Kan inträffa ifall du råkar ut för att inte hitta någon i stan som är på samma våglängd.

Freedom is just another word for nothing left to lose, sjöng Kris Kristofferson. Tål att tänka på.

Piggetröskan

Jag lämnade gården nu i Fredags, då jag skulle på kryssning med mina två syskon & mor till Tallinn, via stockholm. När vi anlände till stockholm och skulle invänta båten, så satt vi 4timmar på centralstationen, det var hur mycket folk som helst. Men ingen pratade med varandra. Inte en enda hälsade på varandra när de möttes, på fyra timmar. Så frågan är ändå, vilka som är mer ensamma, vi som bor i en by med 50pers, som men som har besökare nästan varje dag - eller de hundratusentals person som ej hälsar på varandra?

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
Må vara hänt att det både är naivt och kanske dumdristigt att tro sig kunna leva alternativt för många men när man inte riktigt vet vad man ger sig in i kan lösningar som ingen förväntar sig uppstå...jag tycker man ska hylla alla som försöker även om resultatet är sämre...att våga drömma och följa sin dröm är starkt...om man sedan får ta ett stort kliv tillbaka och ens självförtroende fått sig en smäll ( och ekonomi) kan ingen ta ifrån en att man försökte...Hurra för alla som försöker tänka självständigt, och finna sin egen mening med tillvaron...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Ett bekymmer för denna tråd är att den som har misslyckats å det grövsta med någonting sällan är upplagd att berätta historien om sitt misslyckande.

andtol

  • Gäst
Jag tycker det finns glimtar av misslyckande i flera av trådarna här:

https://www.alternativ.nu/index.php?board=51

I Åter har det också varit en del Utflyttarbrev som berättar om utbrändhet, stress osv som drabbat flera av de som flyttat ut på landet och satt igång med allt på en gång!

Läser man de långa trådarna t ex om Mickemård, Vita Huset, Drömmen om lantlivet, kulkuris två trådar osv så ser man att livet är inte alltid en dans på rosor. Det går upp och ner, bakåt och framåt.

Här finns också en del:

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=189584.0



malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
är man inte väl förberedd,kunnig och inser utmaningarna skall man nog inte ge sig in i ett så osäkert projekt. för min egen del är det helt otänkbart då jag alltid vägt fördelar mot nackdelar och i projekt där man inte kunnat förutse utgången har jag alltid avstått. Dock har jag startat ett antal företag vilka alla fortfarande är igång,nu med nya ägare. Jag har också hjälpt till att bygga upp verksamheter där de flesta fortfarande är igång. nyckeln är alltid drivkraft,uthållighet och ett bra kapital. Att starta från inget på en hyrd egendom är för mig helt otänkbart då det inte finns den grundtrygghet som behövs.läser man i trådarna så är det oftast där det stupar.
Någon vill alltid ha en hyra vilket alltså kräver en inkomst,det behövs kapital till investeringar om det så bara är frö men oftast behövs det betydligt mer.
Ser ju också att många söker gårdar o torp oavsett skick bara det är billigt att bo där. tror inte många av dessa kommer igång och ännu färre finns kvar efter ett års vedermöder.

Juniperus

  • Gäst
Som sagt frihet från räntor och hyror är viktigt om man vill satsa mer på en självhushållningsekonomi det är så viktigt att just detta var en stark drivkraft till alla nybyggare som drog iväg till norrland, sibirien och amerika. Fanns ju andra drivkrafter också men just detta att inte behöva föda storbönder och markägare samt ha möjlighet att själv rå om sin närmaste omgivning för sin familjs behov var nog viktiga aspekter.

Åter igen vill jag påpeka till alla som går i självhushållningstankar att det är svårt att misslyckas lika grovt som konventionella bönder och markägare. Extra viktigt är det att ha det i åtanke när de skrattar åt dig för många av dessa speciellt den något äldre sorten har inte modet att ens försöka bryta sina invanda destruktiva vanor.

Så ut med er ut i byarna odla, bygg gör saker och låt inte motgångar sänka er. Blir det för tufft ta ett steg tillbaka och skäms inte för det.


Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Hej!
DETTAÄR VÄL ATT Snarare BETRAKTA SOM "HYSS", MEN JAG PUBLICERAR I ALLA FALL!
I ett flertal böcker på 1970-talet figurerade en uppgift om att man tillverkat en visselpipa av den typ franska polisen hade, men flera meter lång och övriga dimensioner i  motsvarande skala! Den provkördes i ett slutet rum med en person närvarande. Resultatet nämnes i 2 olika versioner ; i den ena avlider den närvarande, i den andra blir han svårt skadad!
Därefter provkördes pipan i det fria, och med den kunde man knäcka fönster på 1500 meters avstånd.
Gissningsvis en skröna, men jag inhandlade i alla fall ett "kvartsfat", tom tunna på gissningsvis 50 liter? Längre kom inte det hela ; "tack & lov" kanske man skulle säga! Flera idèer av denna typ förekom i mitt stackars huvud, men inte heller av dessa blev nååågon verklighet! Jo, jag tillverkade en nitrolit-kanon, men eftersom detta sprängmedel inte har riktad sprängverkan fick jag efter provskjutning plocka delar litet överallt ; en del hamnade bara några meter från "Faderhuset!"  Min ömma Moder var van vid smällarna, och undrade stillsamt "Vad håller du pååå med?" 

Hälsningar!
G S
« Senast ändrad: 23 jan-18 kl 15:16 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
Hej
Lever själv inte alternativt, annat än läser här. Hade bekanta som ärvde ett gammalt torp och flyttade ut för att leva alternativt, en behöll ett halvtidsjobb. De konstaterade efter en tid att när potatisen var odlad, veden huggen, vedspisen tänd och badvattnet värmt, hade de mycket mindre "fri" tid än levandes på två heltidsjobb i lägenhet. Så deras dröm sprack. Nu insåg de bägge detta i tid så de bytte tillbaka innan de var slutkörda.

Juniperus

  • Gäst
Fri tid är hemskt försöker hålla mig sysselsatt så mycket som möjligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Angående fri tid så tror jag många kan känna att det är meningsfullt att odla/hugga/värma, så pass meningsfullt att man räknar in det som sin fria tid!

Postat med Alternativ.nu´s app


Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
Hej
Lever själv inte alternativt, annat än läser här. Hade bekanta som ärvde ett gammalt torp och flyttade ut för att leva alternativt, en behöll ett halvtidsjobb. De konstaterade efter en tid att när potatisen var odlad, veden huggen, vedspisen tänd och badvattnet värmt, hade de mycket mindre "fri" tid än levandes på två heltidsjobb i lägenhet. Så deras dröm sprack. Nu insåg de bägge detta i tid så de bytte tillbaka innan de var slutkörda.
Det fanns en anledning till att folk en gång i tiden lämnade sina torp och tog lönejobb i industrin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser