Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slipa syrännejärn?  (läst 2013 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Slipa syrännejärn?
« skrivet: 04 mar-16 kl 13:56 »
Kan man slipa kniven till ett syrännejärn?

Jag har ett sånt här: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/textil-laderslojd/skinn-lader/laderverktyg/syrannejarn-pid3181
Som blivit trubbigt väldigt fort. Utsidan är ju enkel att bryna lite lätt men då blir det grader på insidan och kniven är lika slö ändå.

Hur gör man? Letar upp ett litet borr och tar bort graderna?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Olle P

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
SV: Slipa syrännejärn?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-16 kl 14:39 »
Bästa sättet att hålla eggverktygen vassa är att ofta skärpa dem på en strigel av läder (köttsida) eller papp som fått ett lager slipmedel. Då blir de inte slöa och det blir inga grader.

För syrännejärn specifikt kan det vara idé att redan när det är nytt avsätta en bit läder där man drar en skåra, så djup som verktyget tillåter, och sedan impregnerar med slipmedel.
Sedan kan man polera järnet före varje användningstillfälle genom att dra det baklänges längs skåran.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Slipa syrännejärn?
« Svar #2 skrivet: 28 dec-16 kl 23:21 »
Så är det. Det som inte blir ordentligt trubbigt är lättare att skärpa igen.
Jag vet inte vad som hände med mitt järn men det har nog slagit emot nåt.
Ena sidan eggen är ett smalt borrat hål och slipar jag utsidan så blir det grader på insidan...

Så jag köpte två nya och gjorde klart knivfodralen så får jag lösa det sen med ett smalt borr.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser