Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Thailand, befintligt hus, montera solcellssystem för 12v LEDar. Realistiskt?  (läst 1777 gånger)

corrado95

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
Hej!

Jag har precis tecknat mig för ett hus i Thailand som är fem år gammalt och har belysning dels i form av spottar i taket, lågenergi på 12w och lysrör 18w som indirekt belysning. Som ett exempel kan jag nämna att master bedroom har spottar 9x12= 108w samt indirekt 10x18=180w. Totalt i huset finns 732w i spottar och 860w i indirekt belysning (lysrör). Sen finns det ytterligare belysning ute, pool och terassbelysning.
Min fundering var om man skulle kunna modifiera till ett system med enbart LED och solceller och 12v batterier.
Jag har inte tittat närmare på huset ännu (Inflyttning om ca 1 månad) så jag vet inte hur mycket belysning man använder samtidigt.
Problemet är väl att matningen på 220v är dragen till kopplingsdosor och därifrån går man ut till belysning samt eluttag. Man skulle ju behöva enbart elledningar för LEDar från elcentralen.
Det är ju förstås praktiskt möjligt att dra ledningar från en central med 12v ut till LEDarna. Men får man ha ledningar för 12 v och för 220 v i samma rör?

Eller finns det något annat sätt att göra detta på?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Eftersom anläggningen ska byggas i Thailand, så borde du egentligen fråga någon som känner till det landets elsäkerhetsföreskrifter (om det finns några).

I vår del av världen får man i princip inte dra 12 V och 230 V tillsammans i samma rör, med några udda undantag. Även om man skulle kunna passa in sin anläggning på de undantagen så är det att betrakta som olämpligt, man gör inte så helt enkelt.  Man bör också komma ihåg att om man gör en sådan "sambyggnad" så kommer hela 12 V-anläggningen att räknas som lika farlig som 230 V-anläggningen, med tanke på risken att den blir spänningssatt om någon kopplar fel i en dosa eller om man t ex slår en spik genom ett rör där kablar för båda spänningarna finns. Detta innebär att all 12 V-utrustning måste vara lika väl beröringsskyddad som 230 V-utrustning, och det är knappast troligt att man kan få tag i solceller, batterilådor mm som uppfyller dessa krav.


Den billigaste lösningen - men kanske inte den allra mest energieffektiva - tror jag skulle vara följande:
1) Byt ut alla 230 V spottar mot LED.  Ev lysrörsarmaturer av äldre/billig typ med drossel + glimtändare kan man också byta mot LED eller modernare armaturer med elektroniskt förkopplingsdon. När det gäller lysrör så är de moderna tunna T5-lysrören betydligt mer energieffektiva än de äldre T8. Det lönar sig också att välja lysrör av välkända och pålitliga märken.

2) Undersök 230 V-installationen noga och kolla att belysningen inte ligger på några gruppledningar där det också kan vara aktuellt att koppla in stora strömförbrukare (värmeapparater, AC, dammsugare, hushållsmaskiner, vattenpump mm).

3) Bryt ut belysningsgrupperna ur den befintliga gruppcentralen och mata dem istället med 230 V från en växelriktare. Primärsidan på den matar du från en solcells/batteri-anläggning.  Om du bestämmer dig för högre effekt än några hundra W, eller om det blir större kabellängder än några enstaka meter mellan solcell, batteri, regulator och växelriktare, så vinner du nog på att gå upp i spänning från 12 V till t ex 24 eller 48 V. Högre spänning innebär ju lägre ström för given effekt och dessutom mindre känslighet för spänningsfall, merkostnaden för solceller och batteri för den högre spänningen tjänar man snabbt igen på billigare kabel och bättre verkningsgrad hos växelriktaren. Om du köper växelriktare av billig okänd sort (eBay-kvalitet) så bör du ta till den för minst 4 gånger den effekt du verkligen tänker använda.

4) Snåla inte på solcellsregulatorn utan välj en sådan som verkligen anses bra och som är försedd med djupurladdningsskydd mm. Det förlänger batteriernas livslängd en hel del. Se till att batterierna står så svalt till som möjligt, och på ett väl ventilerat ställe så att inte knallgas eller syraångor kan ställa till med obehagligheter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser