Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken fårras?  (läst 2339 gånger)

hippihopp

  • Inlägg: 1
    • Uppland
vilken fårras?
« skrivet: 14 jul-15 kl 16:28 »
hej!
jag funderar på att köpa får och försöka få dom tama. undrar om ni har några tips på raser som är bra för tam får eller spelar det ingen roll?  ;D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: vilken fårras?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-15 kl 19:20 »
Spelar ingen roll då alla är tamfår. Om du kollar på wikipedia så skiljer de på tamfår och vildfår.

Fundera istället på vad du ska ha djuren till? Är det för att få sällskap, beta ned slyet, beta åkrarna, få fin ull du kan sälja dyrt, få ull du ska spinna/tova av, eller vill du satsa på att sälja skinn? Eller du kanske vill ha köttfår och är ointresserad av ullen? Du kanske vill satsa på utrotningshotad ras som någon av allmogefåren, eller finull som det inte heller finns så många av? Det finns olika raser för olika behov. Något jag är nöjd med är att jag inte köpt köttfår eftersom jag inte äter kött och vill ej skicka friska djur på slakt, så för min del är det bra med en liten ras som inte äter så mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser