Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda rottweiler på gård  (läst 5660 gånger)

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
Använda rottweiler på gård
« skrivet: 05 okt-12 kl 14:58 »
Har en rottweilertik på tre år som är jättemysig och snäll och en utmärkt vakthund. Vi behöver inte ens låsa dörren när vi åker hemifrån, hon släpper inte in någon obekant.

Nu har vi planer på att skaffa gård med djur och lite odlingar. Finns det något annat än vakt och sällskap som rottweilern passar till? Har läst att de förr användes till vildsvinsjakt och som draghundar, någon som provat att jaga med en?

Vill höra om era erfarenheter :)


Vargerik

  • Gäst
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #1 skrivet: 05 okt-12 kl 15:08 »
Det är tydligt att din hynda har hittat sin plats i tillvaron - just som dessa hundar är tänkta att fungera. Få är tjuvpolackerna som vågar sig fram när en rottisboss ligger på gårdstunet! Jag har schäfrar till samma sak.. Jakt, nej. Men jag använder mina till eftersök i koppel när behovet dyker upp (även avfångning). Det går säkert lika bra med rottis. Draghund- jajjemän!

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #2 skrivet: 05 okt-12 kl 15:12 »
Värdelöst om de bara håller bort "tjuvpolackerna"  ::)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

firstaxelle

  • Inlägg: 17
    • Hälsingland
    • first Axelle's Kennel
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #3 skrivet: 05 okt-12 kl 15:18 »
en rottis finns det ju oändliga möjligheter till all sorts träning.. bara fantasin som sätter gränser.
har själv brukshundar och dom är som lite allt i allo här hemma, drar, vaktar, håller ordning på övriga djur, eftersök på skadeskjutet vilt, sökhund, mina sköter även viss del av städningen hemma.. INGET löst får ligga på golvet då kommer dom med de och ska byta mot godis.. ja behöver bara peka så plockar dom upp och ger mej, du kan ju lära in skvallerträning om det är något du inte vill att de andra djuren gör.. så när tex en höna är för långt ifrån gården så ska vovven komma och skvallra de åt dej tex... :)
Hönsägare - Araucana, Isbar samt svarta o vita Dv silkes
hunduppfödare av Pudel o Briard samt ägare av Ragdoll katt

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #4 skrivet: 05 okt-12 kl 15:28 »
Hon håller alla skumma typer borta och jag är aldrig orolig när jag sover själv hemma, även fast vi har en bit till grannarna! Tyvärr tror jag att hon ser lite dåligt i mörker så jag får väl passa mig för fula gubbar när vi är utomhus på kvällen :P

Ungefär vad kan en hund hjälpa till att dra på en gård? Har en skrinda jag skulle kunna prova med, men hon är livrädd för pulkor efter en incident då hon "blev jagad" av en. Dock var det ju hon som höll i snöret och inte fattade bättre ;)

Plocka upp saker och komma fram med är hon jättebra på och det skulle vara riktigt smidigt om hon höll koll på djuren! Hur lär man ut det?



 

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #5 skrivet: 05 okt-12 kl 15:47 »
Vi har lärt våra hundar att vakta fåglarna genom att kycklingar får kliva runt på hunden medans vi gosar med hunden.... det har inte fungerat till fullo..... för unghundar gillar att jaga... men när dom blir vuxna och förståndiga så minns hunden att det är deras kompisar dom däringa fåglarna... vi har en unghund nu och hon är 11 månader och hon har lärt sig att man inte får käka  gårdens fåglar... några rejäla ut skällningar... absolut.. men just det att få gos,när fåglarna klättrar på dom,inget godis... det är ju inte en mat situation.... så verkar det som om våra vovvar i allfall förstått att alla gårdens fåglar ska man bara kolla på.... och envisa gässlingar får man busa lite med för dom busar med  voffarna :-)
Vår första hund va schäffer/collie... hän lärde sig väldigt snabbt hon va vuxen när vi skaffade fåglarna.. hon skyddade även från luften,hök osv... men då va hon med vid några attacker.
Hon är borta nu, Vår vuxna hund nu är schäffer/rottis och fungerar oxå bra som vakt :-)... mot allt :-)
..och så då unghunden på 11 mån som är schäffer..... funkar oxå och vill lära sig allt :-)... det är bara vår egen bekvämlighet som gör att hon har så mycket valp i sig :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #6 skrivet: 05 okt-12 kl 16:04 »
Det där med kycklingarna tror jag skulle funka för oss med!

När vi fick kattungar var hon lite ivrig och gnällig men aldrig så att hon skulle på de, hon har lärt sig att de hör till flocken och idag kan de gosa med varandra. Även fast katterna kan spöa på henne ibland :P hon backar alltid. Vi har också en liiiiten kanin som vi hade när hon var valp och den gosar hon också med :)

Ska verkligen försöka lära henne bli hönsvakt! Tror hon skulle passa utmärkt till det :)

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #7 skrivet: 10 okt-12 kl 15:34 »
min gamla rottweiler vaktade naturligtvis och såg till att ingen utomstående rörde de som ingick i flocken.
Dessutom visade hon en del vallningsinstinkt (står en del om det i en gammal rottweilbok som är skriven av en australiensare, har tappat namnet bara). Hon kroppsvallade dock på rottweilvis och tacklade fåren när de inte gick rätt... men mina får var vallade tidigare så oftast räckte det att hon gick sist och "drev på" så avvek ingen.
Sedan försökte hon hjälpa till med hönsen på gott och ont och bar in kycklingar som kommit bort, de lämnades tillbaka levande men våta ::)
Hon fungerade också som eftersökare på skadad räv och spårhund på skadade rådjur.
På det stora hela trivdes hon utmärkt som gårdshund och i likhet med andra rottweilers jag mött så var det enkelt att lära henne vart tomtgränsen gick, hon försvarade området innanför grinden, men där stannade hon också. Hon var ju aldrig intresserad av att fånga saker, bara av att hålla dom utanför tomten (ja, eller innanför om det var egna djur).

Ofta fick hon också fungera som kommunikation och gå med lappar osv mellan oss som bodde på gården. Det gick utmärkt att skicka ut henne att leta rätt på en namngiven familjemedlem för att överlämna en lapp eller något föremål. Praktiskt!

Kort sagt, det finns massor att använda rottweilers till på en gård.
MVH/S

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Använda rottweiler på gård
« Svar #8 skrivet: 16 aug-13 kl 23:04 »
Vi ska flytta ut på landet och närmaste grannen blir då 600 m bort. Vi funderar på att skaffa en hund med mycket vakt i sig men som klarar av att vara ute året om i sin hundgård med isolerad hundkoja.

Klarar en rottweiler av det? Jag menar det kan vara ganska kalt på vintern och de har så tunn päls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser