Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakade barkbröd med ytterbark, illamående  (läst 2469 gånger)

Patriarch K

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Bakade barkbröd med ytterbark, illamående
« skrivet: 01 aug-12 kl 10:58 »
Jag och en kompis bakade barkbröd igår och då plockade vi liksom bort barkbitar från träd. Ytterbarken och de inre skikten kom med så det blev lite allt möjligt. Sedan kokade vi allt och rev ner allt med rivjärn till smulor och blandade med mjöl och gjorde bröd. Det blev skitgott! Dock fick min kompis lite magont och illamående senare på dagen och vi funderar på om det kan ha varit brödet som gjorde det eller något annat. Kort fattat - är det SKADLIGT att äta ytterbarken också? Vi åt inte jättemycket bröd så det var inga större mängder ytterbark som konsumerades. Den är mig veterligen oätlig. Kan det här vara orsaken till kompisens illamående tror ni?
Jag känner inga komplikationer alls och jag åt till och med mer än min kompis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bakade barkbröd med ytterbark, illamående
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 11:05 »
Lite svårsmält bara :D. Det går nog över om han nu inte svalde en stor hel barkbit som satt sig på tvären i tarmen. Men kan han gå på toa osv. så är det till 99% ingen fara.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Bakade barkbröd med ytterbark, illamående
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 11:10 »
Från vilka träd tog ni bark, Patriarch K?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Patriarch K

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Bakade barkbröd med ytterbark, illamående
« Svar #3 skrivet: 01 aug-12 kl 11:31 »
Glömde visst nämnda det, men det var tallbark!
Min kompis verkar inte ha några större problem med att gå på toa eller något sådant. Det lär ju komma ut ganska enkelt då vi hade pulveriserat allt till fint mjöl :) Det är gifterna jag oroar mig över om det nu skulle finnas några sådana. Man kan väl säga att vi åt kanske 150-200 gram bröd var varav 1/4 var bark eller något!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Bakade barkbröd med ytterbark, illamående
« Svar #4 skrivet: 01 aug-12 kl 11:51 »
Jag och en kompis bakade barkbröd igår och då plockade vi liksom bort barkbitar från träd. Ytterbarken och de inre skikten kom med så det blev lite allt möjligt. Sedan kokade vi allt och rev ner allt med rivjärn till smulor och blandade med mjöl och gjorde bröd.
:)
Det är inte den yttre barken som används, utan ett tunt skikt (floem) som finns mellan veden och ytterbarken. Smaken är kraftigt besk. Man skördar barken på våren då saven stiger och det släpper lätt, därefter torkar man den och sedan rostar över eld tills den blir skör och möjlig att finfördela och sikta till ett mjöl.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Patriarch K

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Bakade barkbröd med ytterbark, illamående
« Svar #5 skrivet: 01 aug-12 kl 13:15 »
:)
Det är inte den yttre barken som används, utan ett tunt skikt (floem) som finns mellan veden och ytterbarken. Smaken är kraftigt besk. Man skördar barken på våren då saven stiger och det släpper lätt, därefter torkar man den och sedan rostar över eld tills den blir skör och möjlig att finfördela och sikta till ett mjöl.

Nä precis, det är jag mycket väl medveten om vid det här laget, men nu blev det den yttre barken ändå och det är ju därför jag skapade den här tråden. För att kolla hur giftig/farlig den är :)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Bakade barkbröd med ytterbark, illamående
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 21:00 »
Du är inte ensam att missuppfatta vad barkbröd är. Jag har sett utställningar där man vill skildra nöd o lidande genom att ilustrera detta med ytterbarken från tall.
Nu är det inte vilken innerbark som hellst som andvändes från tallen,det är från ungtall som har den tunn gröna barken. Den är mycket näringsrik och inte något dåligt livsmedel som det oftast blir skildrat som. Det är ett uppskattat foder till djur,bla älgen som vållar stora skador på ungtall.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 2 användare
malarmaster, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser