Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lök från frö när?  (läst 16178 gånger)

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
lök från frö när?
« skrivet: 22 feb-12 kl 12:22 »
Fick ett ryck att prova sätta lökfrön istället för sättlök. MEN när förodlar man dem?, på påsen står bara förodlas innan 1 maj. Jag bor i sö östergötland odlingszon 3.
/Mvh Lidhem
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: lök från frö när?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 12:28 »
Gul lök, liksom purjolök, måste förodlas tidigt för att få skörd i tid. Har man inte en väldigt bra sort, så måste man ofta odla den gula löken två år för att få storlek på lökarna.

Så förodla senast i februari skulle jag säga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: lök från frö när?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 12:32 »
på min påse står att man ska så direkt i jord (ej förodling) mellan februari och mars. ca 1 cm djup, 6 - 8 cm avstånd, 25 cm mellanrum mellan raderna. men mina frön är från tyskland, fast där finns det ju också kalla platser. jag sådde mina första igår, sen ska jag så några nästa vecka också.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: lök från frö när?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 12:36 »
Ja, glömde säga att lökar inte gillar att planteras om, så det är bra att så dem i toarullar, eller i såbrätten där man lätt får upp hela rotklumpen. Man ska inte dela på dem när man planterar ut dem, man sår fyra frön i varje kruka, och planterar ut dem med lite längre avstånd än om man satt sättlökar. De växer till lika stor storlek ändå, de växer liksom utåt. Detta ger det bästa resultatet.

Purjolök kan man däremot bredså och dela på när man planterar ut dem, men så gör man alltså inte med gul/röd lök.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: lök från frö när?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-12 kl 18:29 »
Jag odlar nästan all min lök från frö, och det fungerar minst lika bra som sättlök. En lämplig tidpunkt att börja förkultiveringen är första halvan av mars. Det går bra att så i brätt, men även att bredså, det finns för- och nackdelar med båda sätten.
Om man sår i brätt får man en bra jordklump som underlättar utplanteringen, däremot blir det lätt näringsbrist i den lilla jordvolymen och plantorna blir inte så stora, dessutom riskerar man lättare uttorkning i brätt. För övrigt tar ett antal brätt mycket större plats än några krukor.
Om man bredsår bör man ta en ganska djup kruka eftersom rötterna blir långa och trasslar in sig i varandra, dock i mindre grad om de kan växa på djupet.

Min erfarenhet är att plantorna blir kraftigare om man bredsår, nackdelen är att det blir krångligare vid utplantering, man ska lösa upp rothärvorna (vilket sker lämpligast genom att man spolar bort jorden kring rötterna) och sedan plocka ihop några plantor som man planterar tillsammans(man kan också plantera en och en). Däremot har jag inte funnit att det är några problem med att plantorna skulle ta någon skada av att hanteras på detta sätt.

Det viktiga är att plantorna under förkultiveringen befinner sig i kontinuerlig god tillväxt, om det blir ett stopp på grund av närings- eller vattenbrist, kan det ske att plantorna börjar bilda lök, och detta kan inte stoppas vid utplanteringen utan plantan bildar snarast en lök som blir mycket liten. Samma förutsättningar gäller även efter utplantering, god tillväxt så att det bildas så många blad som möjligt före midsommar. Först därefter skall lökbildningen börja och ju fler blad, desto större lök.

Om en del lökar inte blir så stora kan man använda dem som sättlök påföljande år, dock bör man värmebehandla dem, annars riskerar många av dem att gå i blom.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 20:09 »
Det finns en sak till att tänka på vid förkultivering av lök, som jag hämtat från Lindbloms frökatalog för många år sen: Från ca 1 maj är det så mycket ljus att man måste hålla nere temperaturen under 15 grader, annars börjar plantan bilda lök i förtid. När den börjar bilda lök så slutar den växa och satsar på avmognad. Gör den det redan i maj blir resultatet en liten lök.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: lök från frö när?
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 21:11 »
Det finns en sak till att tänka på vid förkultivering av lök, som jag hämtat från Lindbloms frökatalog för många år sen: Från ca 1 maj är det så mycket ljus att man måste hålla nere temperaturen under 15 grader, annars börjar plantan bilda lök i förtid. När den börjar bilda lök så slutar den växa och satsar på avmognad. Gör den det redan i maj blir resultatet en liten lök.
Det är riktigt. Redan i mitten på april bör man ha lökplantorna utomhus, åtminstone dagtid (om det inte är onormalt kallt). Kring mitten av maj är det dags för utplantering. Detta gäller hos mig i norra Bohuslän.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: lök från frö när?
« Svar #7 skrivet: 22 feb-12 kl 21:22 »
Det är riktigt. Redan i mitten på april bör man ha lökplantorna utomhus, åtminstone dagtid (om det inte är onormalt kallt). Kring mitten av maj är det dags för utplantering. Detta gäller hos mig i norra Bohuslän.

Haha, ja vi bor i olika delar av detta avlånga land. I mitten på april åker vi fortfarande skidor ute på landen :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 01:14 »
Haha, ja vi bor i olika delar av detta avlånga land. I mitten på april åker vi fortfarande skidor ute på landen :)

Förkultiverar du lök? Fungerar det hos dig? I så fall får du väl se till att hålla nere temperaturen där du drar upp plantorna, i stället för att ställa ut dem.

Eller är det bara sättlök som gäller hos dig?

Jag har för mig att det är ungefär så här:
* I bra lägen i sydligaste Sverige kan man lyckas med direktsådd av lök.
* Förkultivering är knepigt men kan funka en bra bit upp i landet. Dock kanske avmognad och lagringsförmåga kan bli sämre, och risken för det tror jag var större längre norrut.
* Sättlök går överallt där man kan odla lök.

Dessutom är det svårt, men inte omöjligt, att få moget lökfrö i större delen av landet (eller för de flesta odlare kanske...) vilket gör det svårt att vara självförsörjande på uppförökning av lök. 

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: lök från frö när?
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 09:16 »
Förkultiverar du lök? Fungerar det hos dig? I så fall får du väl se till att hålla nere temperaturen där du drar upp plantorna, i stället för att ställa ut dem.

Eller är det bara sättlök som gäller hos dig?

Jag har för mig att det är ungefär så här:
* I bra lägen i sydligaste Sverige kan man lyckas med direktsådd av lök.
* Förkultivering är knepigt men kan funka en bra bit upp i landet. Dock kanske avmognad och lagringsförmåga kan bli sämre, och risken för det tror jag var större längre norrut.
* Sättlök går överallt där man kan odla lök.

Dessutom är det svårt, men inte omöjligt, att få moget lökfrö i större delen av landet (eller för de flesta odlare kanske...) vilket gör det svårt att vara självförsörjande på uppförökning av lök.

Vi bruka i princip alltid köra med sättlök på gul, vit och rödlök. Purjon sår vi med frö nu i feb och planterar ut i bänkar med väv som skydd för frost i mitten på maj. Potatislöken däremot funkar utmärkt att vara självförsörjande på. Har en grannfru som odlat dem sen hon va liten och aldrig köpt in nytt. Gräslök funkar utmärkt här uppe.

Har också sått piplök från frö med blandat resultat. Även provat olika gamla matlökssorter som fungerat från frö.

Purjon blev förresten 9 cm(de största) i diameter i fjol! Då planterade jag den i jord och sedan fyllde jag på med gräslök allt eftersom stjälken växte. Blev tillsist en riktigt grov bit :)

Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: lök från frö när?
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 10:53 »
Det optimala borde vara att odla sin egen sättlök. Då kan man vänta och så på friland, när inte lökarna behöver bli större än att de fungerar som sättlökar. Men man måste då ha bra vinterförvaring åt dem.

http://www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande-slu-dokument/popvet-dok/faktatradgard/pdf01/Tr01-08.pdf

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-12 kl 14:26 »
Det optimala borde vara att odla sin egen sättlök. Då kan man vänta och så på friland, när inte lökarna behöver bli större än att de fungerar som sättlökar. Men man måste då ha bra vinterförvaring åt dem.

http://www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande-slu-dokument/popvet-dok/faktatradgard/pdf01/Tr01-08.pdf


Jo men även egen sättlöksodling är en svår kultur att lyckas med (liksom förkultivering och lökfröodling). Man kan nog få en del lökar i sättlöksstorlek, men de ska ju även vara lämpade som sättlök. Jag har hållit på litegrann med detta men är ännu inte nöjd med resultaten.

Jag kollade som hastigast på den länkade filen, men såg inget om odling av sättlök.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-12 kl 15:03 »
Vi bruka i princip alltid köra med sättlök på gul, vit och rödlök. Purjon sår vi med frö nu i feb och planterar ut i bänkar med väv som skydd för frost i mitten på maj. Potatislöken däremot funkar utmärkt att vara självförsörjande på. Har en grannfru som odlat dem sen hon va liten och aldrig köpt in nytt. Gräslök funkar utmärkt här uppe.

Har också sått piplök från frö med blandat resultat. Även provat olika gamla matlökssorter som fungerat från frö.

Purjon blev förresten 9 cm(de största) i diameter i fjol! Då planterade jag den i jord och sedan fyllde jag på med gräslök allt eftersom stjälken växte. Blev tillsist en riktigt grov bit :)

Ja potatislöken ger ju sin egen sättlök.

Hur har du odlat matlöken från frö?

Imponerad av purjostorleken...

Jag antar att du fyllde med gräsklipp, inte gräslök.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: lök från frö när?
« Svar #13 skrivet: 23 feb-12 kl 15:16 »
Jag antar att du fyllde med gräsklipp, inte gräslök.

Haha, ja gräsklipp menar jag såklart  :-[
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: lök från frö när?
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 15:20 »
Hur har du odlat matlöken från frö?

Matlöken har jag satt tidigt i januari i torvkrukor nere i ett källarfönster och planterade i fjol ut den i pallragar i början på maj. Det blev inga stora lökar men det funkade iaf. Hållbarheten kan jag inte påstå är direkt sämre än de jag satt med sättlök.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: lök från frö när?
« Svar #15 skrivet: 23 feb-12 kl 22:24 »
vad är potatislök för nåt ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #16 skrivet: 23 feb-12 kl 22:58 »
Potatislök är ungefär detsamma som schalottenlök. De är ungefär som vanliga matlökar, men löken delar sig i flera mindre lökar. De större kan lämpligen ätas (om man får tillräckligt storlek på dem) och de mindre kan man ha som sättlök. De är inte så benägna att blomma. De är i matlagningen framför allt bra steklök, tycker jag.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: lök från frö när?
« Svar #17 skrivet: 23 feb-12 kl 23:16 »
ok, de smakar alltså typ som vanlig gul lök? var får man tag i såna, för om man kan slippa köpa nya frön/sättlökar varje år vore ju toppen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #18 skrivet: 24 feb-12 kl 01:07 »
De säljs i handeln på samma sätt som vanlig sättlök, även om de inte finns på lika många ställen. En vanlig sort är Golden Gourmet, som ibland kallas potatislök, ibland schalottenlök. Dessutom byts de mellan odlare o.s.v.

Dock är det inte bara fördelar. De blir mindre än vanliga lökar, och ofta blir de mycket mindre. De är kinkigare på så vis att de inte trivs på lika många ställen. Men det är lite svårt att säga vad som gör att de trivs. De har ungefär samma krav som vanlig matlök, men de är kinkigare, tror jag man kan säga

Smak och struktur är ungefär samma, men inte riktigt. De är hårdare i strukturen som råa. Smaken är på sätt och vis rundare och mindre aromatisk, mindre "pungent", särskilt efter tillagning. Men som råa kan de på sätt och vis ändå vara skarpare i smaken. Man får inte lika lätt tårar när man skalar dem men de kan bränna på tungan om man äter dem råa. Jag tycker de är lite sämre än matlök som råa och kokta, samt kanske även i grytor, men bättre än matlök som stekta.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: lök från frö när?
« Svar #19 skrivet: 24 feb-12 kl 12:06 »
hm, kanske jag borde prova några stycken och kolla hur de trivs i mina lådor samt hur jag trivs med dem ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare
fri, Hokuspokus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser