Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakmaskins tråd  (läst 26844 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Bakmaskins tråd
« skrivet: 12 dec-10 kl 17:17 »
Alla vi som har bakmaskiner o dom som ska skaffa kan väl ha nytta av en sån här tråd med tipps o recept + pladder  ;D

Jag undrar om nån vet hur man får en tunnare mjukare skorpa på brödet ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #1 skrivet: 12 dec-10 kl 17:20 »
Genom att koka brödet ett par minuter innan man stoppar in det i ugnen.

Edit: Hoppsan, missade bakmaskinen, man ska tydligen inte göra flera saker samtidigt. :-[
« Senast ändrad: 12 dec-10 kl 17:22 av Grönavågen »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 17:23 »
V*f koka bröd ??????  :o
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #3 skrivet: 12 dec-10 kl 17:25 »
V*f koka bröd ??????  :o
Fullt möjligt! En känd brödsort som kokas är Bagels...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #4 skrivet: 12 dec-10 kl 17:39 »
Jag undrar om nån vet hur man får en tunnare mjukare skorpa på brödet ?


Mjölkpulver gör susen. Ger "snäll" skorpa. Men jag gillar när det är lite knaprigt.

Har en Kenwood BM350. Och bakar i den med nymalt fullkornsmjöl. Och diverse annat mums som nötter och torkad frukt.

Här är en gammal tråd med recept: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=31796.0

En bra sak jag lärde mig från den tråden var att en näve havregryn gjorde brödet bra mycket saftigare.

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #5 skrivet: 16 dec-10 kl 11:11 »
Åh, vad bra med denna tråden!  :)
Jag funderar på att skaffa bakmaskin och vill gärna veta vilka maskiner ni har och för- respektive nackdelar med dessa.
Hälsningar Anneli

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #6 skrivet: 16 dec-10 kl 14:13 »
Ta en med en shysst stl på limpan . Några ger ju mini bröd *s* annars har inte jag sett nån skillnad på diom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #7 skrivet: 16 dec-10 kl 14:21 »
Min ger minibröd men det är okej, vi använder den mest för att baka färskt morgonbröd på helgerna, som anders skriver, havregryn ger saftigare bröd, vill man ha skorpa på brödet ska man undvika mjölken och bara använda vatten och ev en skvätt olja.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #8 skrivet: 16 dec-10 kl 15:13 »
Åh, vad bra med denna tråden!  :)
Jag funderar på att skaffa bakmaskin och vill gärna veta vilka maskiner ni har och för- respektive nackdelar med dessa.
Hälsningar Anneli

Eftersom de flesta bara har en enda bakmaskin så blir det svårt att få vettiga jämförelser. Den största fördelen med min maskin är att den faktiskt står hemma hos mig.  ;)

Men den har en varmlufts-funktion som innebär att den klarar av att göra lite mera skorpa på brödet än vad en del andra kan.

Annars är det nog inte så stora skillnader på maskinerna.

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #9 skrivet: 16 dec-10 kl 16:21 »
Jag tänkte spontant att "ju dyrare ju bättre" och har sett reklam för Electrolux som har samarbetat med Finax för att ta fram en maskin som bakar perfekta bröd med glutenfria programmet. Men jag blev förvånad idag när jag gjorde en prisjämförelse, bakmaskiner är ju inte alls jättedyra (förutom den från E-lux då....).

Jag ska verkligen se till att jag inte får minibröd. Storleken har betydelse. Kan man diska "bakformen"? Man vill ju inte av misstag få i sig vanligt mjöl om man bakar till fler i familjen.

Hälsn. Anneli

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #10 skrivet: 16 dec-10 kl 16:35 »
Bakbunken är non-stick. Jag brukar bara handdiska med varmt vatten och diskborste, lite försiktigt. Ställer den fylld en stund med varmt vatten först, om det verkar behövas. Degkroken samma sak.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #11 skrivet: 16 dec-10 kl 17:05 »
Diska den inte i maskin. Våran "skar ihop" efter ett tag med maskindisk!   :-[

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #12 skrivet: 16 dec-10 kl 20:58 »
Ojdå, inte bra om den havererar på grund av oförsiktig disk. Bra varning.

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #13 skrivet: 06 apr-11 kl 20:05 »
Jag skall köpa en bakmaskin och undrar om ni kan ge mig lite tips om viken modell jag skall skaffa? hur stor maskin skall man skaffa? Vi är 4 st i familjen.

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #14 skrivet: 06 apr-11 kl 20:36 »
Jag köpte Electrolux. Kommer inte riktigt ihåg varför men jag kollade typ alla modeller och fastnade för E-luxen. Den är inte så skrämmande ful, man kan ha den framme i köket utan att man behöver skämmas. Lätta och bra program. Lätt att sköta. Bra för mig som bakar glutenfritt bröd.
Hälsningar -anneli-

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #15 skrivet: 07 apr-11 kl 20:46 »
detta recept e gott! mm... :D

Formbröd i bakmaskin

Lägg ingredienserna i maskinen i den ordning som rekommenderas av tillverkaren. I min maskin ska vätskan i först. Och ursäkta de knepiga måtten - men så här är receptet.

8 cl vatten
18 cl mjölk
25 g smör
2 msk honung

Värm vatten, mjölk, smör och honung försiktigt. Smöret ska bara precis smälta. Använder du färsk jäst ska blandningen vara fingerljummen (37 grader), med torrjäst ska den hålla cirka 45 grader. Blir den för varm får du låta den svalna innan du blandar degen - annars riskerar du att ha ihjäl jästen.

390 g vanlig vitt vetemjöl
1 rågad tsk torrjäst (eller 12 g färsk jäst, som du i så fall blandar med degvätskan innan du stoppar ned den i maskinen)
1 1/2 tsk salt

Proppa i allt detta i maskinen och välj ett program som varar i ungefär 3 timmar från start till mål.

När maskinen piper att det är klart luktar det gott av nybakat bröd i hela huset. Idealet är att låta brödet svalna en aning i maskinskålen innan man stjälper upp det. Man kan stjälpa upp det på en gång om mellanmålet är nära förestående, men då kan en bit av brödet fastna i degblandaren i botten på maskinen.

snott detta ifrån I mitt franska kök....

Lycka till!

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #16 skrivet: 21 maj-11 kl 11:33 »
Hallå.
Har inte ids bakat så mycket sen skrutt föddes och saknar verkligen "eget" bröd.
Sprang på en billig bakmaskin på second hand för nån vecka sen och slog till. 
Den heter "Princess" (nån billig modell om jag googlat/förstått saken rätt). Har ingen instruktionsbok så om nån vet hur man ska göra vore det inte helt fel...
Problemet med mitt bröd är att det blir så smuligt.
Nästan som sockerkaka, fast värre. Svårt för grabben att få i sej något när det bara blir smulor av allt...
Har bakat 2-3 bröd, bara, men samma problem med alla. Har kört på 2 dl vätska, men det är mycket plats kvar i formen så tänkte slå på stort och prova med 4.
Har ni några idéer?
If You Run You'll Just Die Tired

Vilse

  • Gäst
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #17 skrivet: 21 maj-11 kl 11:49 »
Jag köper finax brödmix solrosbröd,,
delar påsen i hälften och bakar 2 bröd ur en sån,,
brukar lägga i ca en msk olja som extra,,

supersmaskens!!
jag hinner baar inte äta upp inna det blir gammalt,,är ju bara jag,,

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #18 skrivet: 21 maj-11 kl 14:59 »
Har ni några idéer?


Gammalt mjöl? Dåligt mjöl? För lite salt? För mycket salt?

Saltet påverkar degens konsistens en hel del. Men det behövs bra mjöl också.

Det finns hur mycket recept som helst: http://www.google.com/search?q=bakmaskin+recept

Kolla i bruksanvisningen ungefär hur stora degar du kan göra bara. Bruksanvisningen finns nog också att hitta på nätet.
« Senast ändrad: 21 maj-11 kl 15:11 av sɹǝpuɐ »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #19 skrivet: 21 maj-11 kl 23:16 »
Hittade en bakmaskin på loppis. Såg fräsch ut men jag lät den stå. Finns det något man bör tänka på om man köper begagnad? Vad brukar gå sönder?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskinstråd
« Svar #20 skrivet: 22 maj-11 kl 06:32 »
Kan tänka mig att beläggningen i bunken kan bli dålig om man diskat oförsiktigt eller skrapat. Annars vet jag inte. En begagnad är nog bra att testa med, men kolla nypris så du inte blir lurad. En ny kostar inte så mycket heller.

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #21 skrivet: 22 maj-11 kl 09:02 »
Har faktist inte lyckas hitta bruksanvisningen...  ??? :-[
Men hittade för nån mer avancead maskin av samma märke så jag lägger i ingredienserna enligt det, tänker att det borde ju vara samma för samma märke...
Tycker bröden blir bra (förutom den galna smuligheten) men har bara hunnti bara en 3-4 st så det finns fortfarande mycket experimentutrymme.
Nakdelen (?) är ju att man måste äta upp det man bakar, jag vill ju bara göra mer och mer och mer och testa, det är ju kul!
Har redan insett att nästa maskin (ni hör, jag är redan biten!) ska ha timer - för nybakt bröd på morgonen vore inte helt fel, och att man kan välja skorpa (bara som extra lyx när man ändå håller på) och främst det omtalade "pipet" då man kan lägga i extra ingredienser, typ frukt eller sånt som inte kan gå hela knådningen utan att smulas sönder.
Christinag, kanske kan vara nåt att tänka på? Hellre några :- mer.... Å andra sidan har man ju lagt ut mindre om man köper en billig som man inte använder... Hmmmm  :P
If You Run You'll Just Die Tired

Lurpa

  • Inlägg: 118
    • Gästrikland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #22 skrivet: 10 jul-11 kl 22:25 »
Är det någon som har testat den här maskinen?

http://www.isupply.se/PartDetail.aspx?q=p:2533066&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Den verkar väldigt bra då man kan göra 2 bröd samtidigt. Jag vill gärna ha solrosfrö i mitt bröd men de gillar inte maken så den skulle ju passa oss bra om själva maskinen är bra.
jag hittar inte så mycke info om den. inte ens va de olika programen gör. Så är nån bättre än mig på att googla får ni göra länka till infon ni hittas.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #23 skrivet: 11 jul-11 kl 08:16 »
Jag köpte en bakmaskin med timer för att få nybakt bröd på morgonen det funkade på sommaren men på vintern när tempraturen i köket bara är runt 10-12 grader ppå morgonen innan man tänt i spisen så jäste inte brödet i bakmaskinen så man måste nog ha varmt även på natten /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #24 skrivet: 24 sep-11 kl 15:54 »
Jag kör på samma recept som jag bakar vanligt i ugn ½ sats.
6 dl vetemjöl (går att ersätta 1 dl med råg)
2,5 dl mjölk
½ pkt jäst (torr eller färsk, färsk får lösas i vätskan)
½ tsk salt
½ tsk socker eller 1 msk honung eller sirap
1-1½ msk olja
Dessutom brukar jag ha oregano i som ger en god smak, kummin funkar också bra.
Ibland brukar jag även lyfta på locket efter ett tag och pensla med vatten och strö över vallmofrön.
Utifrån detta är det bara att experimentera.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Neiklot

  • Gäst
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #25 skrivet: 24 sep-11 kl 16:40 »
Alla vi som har bakmaskiner o dom som ska skaffa kan väl ha nytta av en sån här tråd med tipps o recept + pladder  ;D

Jag undrar om nån vet hur man får en tunnare mjukare skorpa på brödet ?

Använd mjölk som degspad och låt svalna under handduk.
Man kan även fukta handduken något.. :)
« Senast ändrad: 24 sep-11 kl 18:46 av Neiklot »

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #26 skrivet: 24 sep-11 kl 18:06 »
Använd mjölk dom degspad och låt svalna under handduk.
Man kan även fukta handduken något.. :)
Jepp
Min bästa ägodel är min vedspis!

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #27 skrivet: 25 sep-11 kl 17:31 »
Kan tipsa er som går i bakmaskintankar att Rusta säljer en just nu för halva priset vilket blir 300 kr. Köpte en sån förra gången de hade det priset och den fungerar varken bättre eller sämre än min gamla Nordica Homebaker som skar ihop för ett tag sedan. Fast jag använder iofs min mest till att göra pizzadeg till min hemgjorda pizza  :) Hursomhelst, 300 är sjukt billigt för en ny med garanti. Snabbt intjänade pengar om man äter mycket bröd.

Neiklot

  • Gäst
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #28 skrivet: 30 sep-11 kl 08:11 »
Hur effektiva är dom där maskinerna?

Såg en bild i ett reklamblad och dert ser lite... mesigt ut. (fel ord).

Jag menar, jag trycker in 3-4limpor i vanlig ugnen och 2st i vedspisen.. ?


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #29 skrivet: 30 sep-11 kl 08:22 »
Jag menar, jag trycker in 3-4limpor i vanlig ugnen och 2st i vedspisen.. ?

Gör du det varje dag?

Vitsen med bakmaskinen är att man kan baka lite bröd ofta, ofta. Varenda morgon kan man vakna till doften av nybakat bröd, om man vill. (Jag gör det mest bara på helgmornar. Blir ju mikro-gröt i veckan.)

Och när man kommer hem från jobbet kan det dofta nybakat bröd också, även om ingen varit hemma hela dagen.

Men det ena behöver inte utesluta det andra. Surdegsbröd bakar man inte gärna i bakmaskin.

Neiklot

  • Gäst
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #30 skrivet: 30 sep-11 kl 08:48 »
Nej, det är klart.

Och visst är det svårt, att sätta timer på vedspisen! ;)


Jag bakar lite mer bröd lite mer sällan och det doftar nybakat ungefär (minst) en gång i veckan. :)

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #31 skrivet: 15 okt-11 kl 21:22 »
Gör du det varje dag?

Vitsen med bakmaskinen är att man kan baka lite bröd ofta, ofta. Varenda morgon kan man vakna till doften av nybakat bröd, om man vill. (Jag gör det mest bara på helgmornar. Blir ju mikro-gröt i veckan.)

Och när man kommer hem från jobbet kan det dofta nybakat bröd också, även om ingen varit hemma hela dagen.

Men det ena behöver inte utesluta det andra. Surdegsbröd bakar man inte gärna i bakmaskin.

Fungerade bra tycker jag. Mitt första surdegsbak nedan.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #32 skrivet: 20 okt-11 kl 22:10 »
jag kan dela med mig av ett bröd som jag fått recept på av en Italiensk vän..
Blir ett mellanting av kaffebröd och matbröd. Det här severades som frukostbröd med ost eller skinka men jag har det som ett "mellisbröd" eftersom det är ganska sött

Nutellabröd
2 dl mjölk
1 msk smör
2 msk (rågade) nutella
1 msk sirap
en nypa salt
400 g mjöl
2 tsk torrjäst
(Kan lyxas till med musli eller lite grovt hackade nötter, min maskin piper när det är dags)

Jag kör det på Basicprogrammet i min bakmaskin (Menuett från Jula)
Jättegott ;)
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #33 skrivet: 02 nov-11 kl 16:06 »
jag kan dela med mig av ett bröd som jag fått recept på av en Italiensk vän..
Blir ett mellanting av kaffebröd och matbröd. Det här severades som frukostbröd med ost eller skinka men jag har det som ett "mellisbröd" eftersom det är ganska sött

Nutellabröd
2 dl mjölk
1 msk smör
2 msk (rågade) nutella
1 msk sirap
en nypa salt
400 g mjöl
2 tsk torrjäst
(Kan lyxas till med musli eller lite grovt hackade nötter, min maskin piper när det är dags)

Jag kör det på Basicprogrammet i min bakmaskin (Menuett från Jula)
Jättegott ;)
Är nu provat.
Betyg: MVG
Min bästa ägodel är min vedspis!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #34 skrivet: 08 nov-11 kl 21:17 »
Fungerade bra tycker jag. Mitt första surdegsbak nedan.

Jag gissar att du hade surdegen utanför bakmaskinen först? Och sedan hade i det i maskinen för att grädda? Eller hur gjorde du det brödet?

Jenny på Stora Väsby

  • Inlägg: 83
  • Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #35 skrivet: 08 nov-11 kl 21:39 »
Vi har en maskin från obh nordica. Den har gått varm varje dag (eller rättare sagt natt) i nästan 1 1/2 år, helt perfekt utan några problem. Ibland har det blivit lite väl experimentellt då får man ta sig i kragen och återgå till grundreceptet...

Min favorit är att skiva ner ett helt ingrid marie-äpple i botten i ganska grova skivor och sen lägga i ingredienserna till ett helt brödrecept. Brödet får en jättefin lite "stunsig" konsistens. Det borde hjälpa mot smulighet.
Som man skördar får man skafferi

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #36 skrivet: 08 nov-11 kl 22:04 »
Jag gissar att du hade surdegen utanför bakmaskinen först? Och sedan hade i det i maskinen för att grädda? Eller hur gjorde du det brödet?

Japp, surdeg på grovt rågmjöl uppmatad i bunke 50-50% vatten-mjöl. Jag tillsatte 2dl musli och vetemjöl för att få högre densitet. Man för passa sig för jäskraften i surdegen då jag upptäckt att den jäser väldigt snabbt, min har jäst över formen ett par gånger. Sist startade jag Gräddningsprogrammet direkt och det funkade fint.

Bakmaskin Severin BM 3986.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #37 skrivet: 12 dec-11 kl 21:31 »
Hej!

Finns det nån därute som provat baka någon sorts julkaka eller saffransbröd i sin bakmaskin??
Jag tar gärna emot recept  ;D
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #38 skrivet: 22 feb-12 kl 12:49 »
Fick en bakmaskin av en snäll själ här på forumet för en vecka sedan, och har nu experimenterat fram det allra godaste brödet!  :D

1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
3.5 dl hett vatten

Låt ovanstående stå och dra tills det svalnat av till ljummen temperatur, innan du häller i resten.

2 dl vetemjöl
3 dl mörkt lantbrödsmjöl med surdeg (kungsörnen)
1 tsk salt
1.5 tsk torrjäst
en skvätt bak-sirap
en skvätt matolja
lite anis och kummin, dosera försiktigt

Och så in i bakmaskinen i ca 3 timmar. Pensla med vatten efteråt och lägg att svalna invirat i en handduk. Klart!
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 08:01 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

_paipi_

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #39 skrivet: 03 apr-13 kl 19:09 »
Hej! För någon dag sen köpte jag en bakmaskin ( http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/koksapparater/BM10/wilfa-bakmaskin-bm10 ) efter att bla läst denna tråden =). Men har testat 2 gånger nu med ett mindre lyckat resultat. Har följt recepten och hällt i ett par dl vatten, olja, salt och socker först, sen mjöl och torrjäst. Men problemet är att det inte blandas, mjölet bara ligger som ett tjockt täcke och när det är klart så har jag en degklump jag inte tänker smaka och sen ett antal dl mjöl som ligger orört ovanpå.. Vad gör jag för fel? Enligt vad jag läst ska man bara skicka i allt i den ordningen och "let the magic happen" =(

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #40 skrivet: 03 apr-13 kl 20:08 »
Låter som att det är för lite vätska. Beroende på hur torrt/gammalt mjölet är kan det påverka. Likaså hur bra man är på att mäta upp mjölet. Helst skall man väga på en digitalvåg. Lätt att det blir för mycket mjöl.

Jag brukar ofta höfta till receptet rätt grovt, men har då noga koll i början av degknådningen och tillsätter lite extra ljummet vatten om det verkar bli för torrt. Kanske en dl eller så. Bäst brukar det bli om jag först gör degen en aning för lös, och sedan tillsätter en näve havregryn. Petar lite med en slickepott om det behövs.

Prova att öka mängden vatten eller minska mjölet, så att allt mjöl går in i degen utan problem. Kanske inte omedelbart, men iaf efter några minuters knådande.

Degen skall inte vara fastare än att den långsamt kan sjunka ner efter knådningen.

Laddar jag för nybakat bröd på morgonen använder jag digitalvåg och beprövat recept. Funkar fint det också.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #41 skrivet: 03 apr-13 kl 22:56 »
Nu så här på senvintern är ju luftfuktigheten inomhus mycket låg, och mjölet är nog också torrare än vanligt för närvarande. Då är det inte alls konstigt om man måste ta till mer vatten än vad som står i receptet.
Faktum är att just detta påpekas i bruksanvisningen för min bakmaskin, billig typ som såldes under många olika märken bl a på Lidl, för ett par år sedan.
Standardreceptet på råglimpa som jag håller mig till brukar fungera bra om man tar lite mer vatten (det står 2,5 dl i receptet, jag brukar ta knappt 3 dl vid fuktigt väder och drygt 3 dl vid torrt väder) och dubblar mängden smör. Mjöltypen är jag inte så noga med, det brukar bli minst 1/3 rågmjöl och resten kan vara t ex vetemjöl, grahams, specialvetemjöl eller rågsikt beroende på vad som finns hemma.
Men jag har aldrig fått degen så torr att det blir kvar fritt mjöl som inte blandar sig, det som brukar hända är att det blir en hård degklump som sitter fast på den ena omröraren och snurrar runt.

_paipi_

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #42 skrivet: 05 apr-13 kl 18:56 »
Okej jag vet inte vad det var för mjöl, det är antagligen gammalt för jag tog bara något i skafferiet för att testa! Men jag var noga med att mäta upp allt enligt recept och de jag läst här stämde ungefär med recepten som följde med maskinen. Förstår fortfarande inte hur den lilla "vimpeln" i botten ska kunna blanda en deg om man jämför med andra blandare med rejäla krokar så ser det lite ynkligt ut =) Ska köpa nytt mjöl i helgen och på de igen !!! ;D  Är trött på att sticka till affären hela tiden och handla bröd som leder till en massa smått impulshandlande, för jag har inte plats att frysa flera bröd. Återkommer med resultat  o:)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #43 skrivet: 05 apr-13 kl 19:28 »
Jag har en kompis som alltid får torrt bröd, det beror på både handlag vid mätningen och torrt mjöl. Jag kan stå bredvid henne och kolla och hon får iaf torrt bröd. Men vet man om det så kan man ha tätare burkar, litet fluffigare mätning och kanske köpa special-vetemjöl istället för vanligt. Det gäller också att inte stirra sig blind på antal dl, man får titta litet på hur degen blir också.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

_paipi_

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #44 skrivet: 21 apr-13 kl 17:31 »
Sådär! Nu har jag gjort ca 10 - 15 bröd både med och utan timern, Klockrent!!. Kör mest med färdiga mixar och favoriten är grekiskt lantbröd från kungsörnen men blandar även lite hejvilt med annat (oliver, havregryn osv.) Är supernöjd :)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #45 skrivet: 25 apr-13 kl 22:14 »
Dum fråga kanske, men ni som använder havregryn - blötlägger ni innan eller blandar ni ned dem torra?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #46 skrivet: 25 apr-13 kl 22:29 »
Jag blandar ner dem torra i början av degknådningen. Och har lite vatten redo om det skulle göra degen för torr. Det går fint att ha i överbliven havregrynsgröt också. Men då rör jag helst ut den i lite vatten först.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #47 skrivet: 25 apr-13 kl 23:04 »
Havregrynsgröt har jag använt också, men annars så gillar jag rågflingor väldigt mycket. Det blir liksom litet mera smak tycker jag. Havregryna blir mera "söndagsfralla" för mig.

MvH
Christina G

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #48 skrivet: 25 apr-13 kl 23:32 »
Jag har testat att göra lökbröd i bakmaskinen. Alltså bröd med en hackad gul lök i. Det blir väldigt ojämnt resultat. Ibland blir det bra, ibland vill det inte jäsa och blir bara en hård klump. När det blir bra blir det ett väldigt gott och "matigt" bröd.

Jag har testat att ha i löken från början och att ha i den då maskinen piper efter torkad frukt och nötter, men det verkar inte ha någon betydelse vilket, det blir dåligt ibland iaf. Helst vill jag ha i löken från början, jag vill helst slippa passa maskinen och kunna gå ut. Och jag inbillar mig att det blir mer löksmak på brödet då. Väldigt gott med lite smör på till en grönsakssoppa. Eller bara som det är.

Är det någon som vet vad det är som ställer till det, och vad man kan göra för att det skall bli bra? Hämmar löken jäsningen, så att det skulle behövas mer jäst?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #49 skrivet: 25 apr-13 kl 23:52 »
Hmm, ingen aning. Det finns en del utländska, mest åt asienhållet, recept på surdegar med lök i. Löken brukar då liksom försvinna i degen till slut. Men vad som gör att den skulle ge problem i maskindegen vet jag inte. Kanske beror på nåt med vattenhalten? Hur finhackat är det?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #50 skrivet: 26 apr-13 kl 00:03 »
Kollade runt litet på en tysk sida för kockar. Där var det någon som frågade precis samma sak och fick svar med en rekommendation att steka löken genomskinlig och hälla ifrån eventuell vätska innan man har den i degen. Någon annan tyckte att rostad lök var gott i brödet också. Så det kanske verkligen har något med fukten att göra. Lagom är tydligen bäst. En hade riven ost samtidigt som löken i degen (dock ej bakmaskin).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #51 skrivet: 26 apr-13 kl 00:07 »
Jag hackar löken på en "mandolin", så den är inte väldigt finhackad.

Hm... Steka först kan bli extra gott, men blir lite mera omständigt. Värt att testa, helt klart.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #52 skrivet: 26 apr-13 kl 00:18 »
En annan ide vore att jämna ut skillnaden i fukt genom att skålla mjölet. Det blir ju gott hursom. Men jag vet inte om det blir för tungjobbat för en bakmaskin kanske?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #53 skrivet: 26 apr-13 kl 00:29 »
Jag skållar grovt rågmjöl ibland, men då har jag i extra vatten, så det aldrig blir så kompakt. Kör degprogrammet en stund. Och har efteråt, när det svalnat, i vetemjöl så att det blir bra konsistens. Då fixar bakmaskinen skållat mjöl bra. Men det innebär att jag måste vara med när brödet knådas, har inte vågat ladda bakmaskinen med skållat mjöl på kvällen.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #54 skrivet: 26 apr-13 kl 21:34 »
Är det någon som vet vad det är som ställer till det, och vad man kan göra för att det skall bli bra? Hämmar löken jäsningen, så att det skulle behövas mer jäst?

Tänker man litegrann på saken så inser man att evolutionen nog har sett till att lökar är ganska bra på att ta död på röt- och jästsvampar, i naturligt tillstånd vore det ju inte så lyckat om löken ruttnar bort under vintern.
Kanske uppstekning/rostning/förvällning av löken gör den mindre aggressiv mot jästen?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #55 skrivet: 27 apr-13 kl 18:23 »
Hmm där sa du nåt. Kan ligga nåt i det. Lökomslag hör ju till dom gamla huskurerna. Dock inte som bakteriedödare, utan mera som inflammationshämmande, mot muskelvärk och huvudvärk.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Slackwood

  • Inlägg: 1
SV: Bakmaskins tråd
« Svar #56 skrivet: 14 okt-13 kl 23:47 »
Ett par riktiga idiotfrågor:
1) har du monterat blandaren i bunken?
2) har du kollat att den går runt?

Med vänlig hälsning, Släckskog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jon.b, fredrik99, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser