Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjocklek isolering, väggkonstruktion  (läst 5672 gånger)

Eldtroll

  • Inlägg: 1
Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« skrivet: 08 apr-24 kl 21:02 »
Ska bygga ett hönshus inuti en carport. Tänker använda plywoodskivor runt om ytterst, tänkte sedan 150mm isolering i väggar, 200 i golv och tak. Sedan är frågan om man ska sätta byggplast som ångspärr innan innervägg? Funderar på gips eller plywood invändigt, gips är ju rätt mycket billigare men är orolig att hönsen kanske pickar och skadar gipsskivorna? Tror ni att isoleringen är tillräcklig?? Bor i norra Norrland så det blir långa och kalla vintrar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #1 skrivet: 08 apr-24 kl 22:33 »
Ska man hålla värmen uppe med hönsen som energikälla så blir det fuktigt. Så byggplast behövs (även för att inte ohyran tar sig in i väggarna), och som du misstänker, hönsen låter inte bli gips. Lätt fuktig gips är lätt-pickad...

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #2 skrivet: 08 apr-24 kl 22:53 »
Kanske bygga med gips och sätta pickfast, städtåligt material nederst och där de kommer åt i övrigt. Formplywood är inte världens charmigaste men det är vad jag först tänker på. Jag har inte haft höns.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #3 skrivet: 09 apr-24 kl 10:33 »
Formplyfa eller plåt skulle jag föreslå som beklädnad på innerväggarna, vanl 0,4mm  TRP takplåt kan duga om du inte vill skaffa slätplåt. Om du monterar takplåtmed baksidan mot hönsen blir det ljust, tätt mot ohyra och ganska lätt att spola av nån gång om året. Plåt är kanske dubbelt så dyrt som gips, men det håller, går att rengöra och behöver inte målas om du tänker till är det nog totalt en försumbar merkostnad då du slipper köpa penslar och färg.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16960
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #4 skrivet: 09 apr-24 kl 14:15 »
Formplyfa eller plåt skulle jag föreslå som beklädnad på innerväggarna, vanl 0,4mm  TRP takplåt kan duga om du inte vill skaffa slätplåt. Om du monterar takplåtmed baksidan mot hönsen blir det ljust, tätt mot ohyra och ganska lätt att spola av nån gång om året. Plåt är kanske dubbelt så dyrt som gips, men det håller, går att rengöra och behöver inte målas om du tänker till är det nog totalt en försumbar merkostnad då du slipper köpa penslar och färg.

Dessutom slipper man risken för mögel..  gisses vad gips kan mögla.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #5 skrivet: 09 apr-24 kl 14:49 »
Formplywood är inte världens charmigaste men det är vad jag först tänker på.
Det finns en gulaktig filmbelagd plyfa som brukar användas i lantbruk/potatis lager det skulle kunna  ge ett någotsånär ljust och lättstädat hönshus.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #6 skrivet: 10 apr-24 kl 10:50 »
Tar man takplåt som Fri säger, och limmar skarvarna så behövs ju ingen tätplast, och kvalstren får det riktigt svårt att bosätta sig i huset. Blir nog så här om jag bygger något mer hönshus. Plywood i taket och betong i golvet. Som en spolbox, helt spoltät.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #7 skrivet: 10 apr-24 kl 11:21 »
Tar man takplåt som Fri säger, och limmar skarvarna så behövs ju ingen tätplast, och kvalstren får det riktigt svårt att bosätta sig i huset. Blir nog så här om jag bygger något mer hönshus. Plywood i taket och betong i golvet. Som en spolbox, helt spoltät.
Ska man nu kosta på ett nytt hönshus kan man gott sätta plåt på både vägg och tak, merkostnaden mot plywood är kanske 30kr/m2 och man slipper färgköp och målning.

Då jag hade höns fick de hålla tillgodo med ett befintligt gammalt utedass, det var inte fritt från möjligheter för kvalster att gömma sig i springorna.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #8 skrivet: 10 apr-24 kl 21:23 »
Hur tänker du innertaket då, Fri? Slätplåt? För skall man få det bra så behöver ju väggplåten sluta tätt mot takplåten, och använder man korrugerad plåt blir det svårt vid två av väggarna. Sätter man en plåtprofil som tak och vägg möts mot?

Om man har ett välisolerat hus kan man ge sig sjutton på att kvalstren flyttar in...

 

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tjocklek isolering, väggkonstruktion
« Svar #9 skrivet: 11 apr-24 kl 18:57 »
Hur tänker du innertaket då, Fri? Slätplåt? För skall man få det bra så behöver ju väggplåten sluta tätt mot takplåten, och använder man korrugerad plåt blir det svårt vid två av väggarna. Sätter man en plåtprofil som tak och vägg möts mot?

Om man har ett välisolerat hus kan man ge sig sjutton på att kvalstren flyttar in...
Ljus slätplåt på vägg och tak vore förstås ändå bättre, använder man TRP kan det gå åt mycket fogskum eller latexfog. En plåtprofil i väggvinkeln är nog bra  för som gnagartätning oavsett mtrl i taket.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 4 användare (2 dolda)
fylgja, Madlightz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser