Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Termostat till hemmabyggd kläckmaskin.  (läst 829 gånger)

Smedstorpet

  • Inlägg: 6
  • Så mycket att göra och lära, vem har tid att sova!
    • Västmanland
Termostat till hemmabyggd kläckmaskin.
« skrivet: 08 apr-20 kl 21:49 »
Jag har byggd en kläckmaskin av datorfläkt / glödlampa modell men hittar ingen lämplig termostat.    Jag hade 2st hemma, den ena gick bara upp till 36 grader och den andra slog ifrån med 37,5 grader men slog inte till igen förens temperaturen hade sjunkit till runt 30 grader.

Jag hittade en hel del gamla tråder men ingenting aktuellt.

Jag vet att Högberga har men det känns inte aktuellt att lägga ut 900 kr plus frakt på en termostat.   

Alla tips mottages! 

Mvh

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Termostat till hemmabyggd kläckmaskin.
« Svar #1 skrivet: 08 apr-20 kl 22:47 »
Vilken spänning matar du glödlampan med? Nätspänning 230 V växelström eller rör det sig om t ex 12 V likström?

Om det rör sig om en nätspänningsmatad glödlampa, så är ett tips att leta rätt på en kasserad elradiator med elektronisk termostat (lämpligen en äldre sådan från 80-90-talet), och modifiera den termostaten så att den reglerar på lämplig temperatur.
Ofta är såna där termostater byggda kring en IC som heter TCA280 (förekommer även i varianter med A och B efter beteckningen). Datablad för den IC:n, med vars hjälp det är ganska lätt att inse hur den fungerar och hur man kan modifiera kretsen så den gör vad man vill, är lätta att googla fram.
Tänk bara på att den lösningen inte blir galvaniskt separerad från elnätet, man får alltså nätspänning även på tempgivaren, som således måste monteras beröringsskyddat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Termostat till hemmabyggd kläckmaskin.
« Svar #2 skrivet: 08 apr-20 kl 23:24 »

Smedstorpet

  • Inlägg: 6
  • Så mycket att göra och lära, vem har tid att sova!
    • Västmanland
SV: Termostat till hemmabyggd kläckmaskin.
« Svar #3 skrivet: 09 apr-20 kl 09:01 »
Jag tackar för svaren! 

Glödlampan går på 230v AC.    Jag hade ett antal el element av äldre model för ett par år sen, dom har jag inte kvar...    naturligtvis!   

Det verkar orymligt att kunna köpa en termostat med digital display och knappsats för 73kr.    Dessutom när det tar två eller tre veckor att få hem grejor från Örebro hur lång tid ska det ta att få hem varor från Kina?    Däremot Conrads pryl verkar vettig.   Jag undrar bara hur känslig den är, dvs hur många graders variation den har från angiven temperatur?    Jag ser inte den information på websidan, jag ska dock läsa igenom produktbladen nu.

Mvh

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Termostat till hemmabyggd kläckmaskin.
« Svar #4 skrivet: 09 apr-20 kl 09:30 »
Har inte köpt något sedan posten lade på 75 kr per försändelse, men ca 10 dagar tog det för det mesta från Kina. Den där termostaten har fungerat bra, men om jag minns rätt har den 2 grader mellan av och på. Går kanske att ställa snävare, men jag har inte behövt det. Den har tiondels grad i upplösning.

Den variant som Conrad har, fast den billigare som jag inte hittade, är noga. En del som gör hembränt använder sådana.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser