Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gäss och höns  (läst 2424 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
gäss och höns
« skrivet: 14 jun-07 kl 13:42 »
Ni har skrivit i en tidigare tråd om ankor och höns tillsammans, men hur är det då med gäss och höns? Nån som har hönor och gäss tillsammans... vi planerar att kanske ha dem tillsammans, men är rädd att gässen kanske angriper hönsen då dom är så pass mkt större till storleken!
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Silverfallet

  • Gäst
Re:gäss och höns
« Svar #1 skrivet: 14 jun-07 kl 14:13 »
När det inte är avelssäsong går det hyfsat (stäng dock inte in dom i samma hägn). Men under våren kan du inte ha dom instängda tillsammans.
Hönsen måste dessutom ha mycke yta att komma undan på.
Under avelssäsongen är gässen enormt tuffa även mot den som föder dom.
En höna som kommer ordentligt i vägen för en gås tappar ofta livet.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:gäss och höns
« Svar #2 skrivet: 19 jun-07 kl 23:45 »
Tack Silverfallet för ditt svar. Vi har dock löst problemet nu.... :) Vo har gjort en egen inhägnad åt dom. Men å andra sidan så har vi inte fått hem gässen ännu... Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig :D för när jag ringde och skulle beställa efter gässen så hade jag tänkt börja med sådär 4 st, det slutade med att jag beställde efter 10 st  ;D. Så nog kan man påstå att det blir en rejäl utmaning HAHAHA
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

TERRIN7A

  • Gäst
Re:gäss och höns
« Svar #3 skrivet: 20 jun-07 kl 07:57 »
Jag har haft gäss och höns tillsammans hönsen på ena sidan friggebon och gässen fick den andra sidan hönsen fick sej ett nyp ibland men dom lärde sej snart att hålla sej ur vägen gässen var toppen bra vaktisar trumpetade så fort det kom någon  :)

carmencha

  • Gäst
Re:gäss och höns
« Svar #4 skrivet: 22 jun-07 kl 00:26 »
Hej!

Mina gäss är tillsammans med hönsen utomhus och gässen visar vem som bestämmer. Men hönsen och lär sig.

Däremot så har gässen låtit mina Orpingtonhöns får vara nära. De solar tillsammans och myskanden har blivit riktigt bra kompis med dem.

mvh Carmen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser