Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken på Highland cattle  (läst 1871 gånger)

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
Nyfiken på Highland cattle
« skrivet: 27 apr-18 kl 21:08 »
Hej alla småbrukare där ute!

Jag har börjat intressera mig för Highland cattle på sistone då vi har en hel del betesmark som är rätt snårig och skulle behöva betas av, och våra getter behöver ju ha inhägnad typ Fort Knox för att stanna kvar i hagarna. Så nu skulle jag vilja ta del av erfarenheter från er som har dessa vackra djur. Hur är det med mjölken förresten? Mjölkar man Highland som "vanliga" hushållskor?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Nyfiken på Highland cattle
« Svar #1 skrivet: 27 apr-18 kl 21:36 »
De räknas inte in som hushållskor i sverige och mjölkas inte. Här räknas de som köttdjur/landskapsvårdare. På vissa homesteader forum i usa så pratas det om mjölk från HC men de flesta där har dem som köttdjur och endast enstaka har provat att mjölka.
Så vill du vara först ut i sverige så börja med så små kalvar du kan få tag i, helst bara veckor gamla och inte halvåret eller mer. De behöver mer kontakt och träning för att mjölkas, än de kor som har det i generna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Eldtroll, Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser