Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera grävd brunn?  (läst 12094 gånger)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #20 skrivet: 24 jun-14 kl 14:49 »
Problemet är ju dock att annonsen skriver "ej drickbart". Men får hoppas det är något lätt problem att fixa :)

Verkar även vara bara några meter ifrån en tidigare åker, som jag väl tänkt försöka ta i bruk igen. Så..?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #21 skrivet: 24 jun-14 kl 17:08 »
Verkar även vara bara några meter ifrån en tidigare åker, som jag väl tänkt försöka ta i bruk igen. Så..?
Så undvik allt för stora mängder flytgödsel.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #22 skrivet: 25 jun-14 kl 00:34 »
Ej drickbart?  Vad grundar de det påståendet på?

Har de analyserat det ?  Finns massor av filter som du senare kan använda om det skulle behövas. Titta på vattnet klart eller grumligt kan du se ner genom vattnet och botten om du lyser med ficklampa , Smaka på det och återkom med resultat.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #23 skrivet: 25 jun-14 kl 01:59 »
Men man ska inte lyfta med sig det positiva, när man lägger budet.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #24 skrivet: 25 jun-14 kl 07:35 »
Men man ska inte lyfta med sig det positiva, när man lägger budet.
Förlåt om jag är trögfattad, men vad menar du? :)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #25 skrivet: 25 jun-14 kl 07:36 »
Sedan är det inte lätt att veta innan, om brunnen ger tillräckligt med vatten, året om.
Finns det något sätt att ta reda på det? Eller gäller det bara att lita på säljaren?

torbjorn

  • Inlägg: 13733
    • Medelpad
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #26 skrivet: 25 jun-14 kl 09:59 »
Ofta finns det inte så mycket annat att göra än att lita på säljaren. Man kan också kolla om grannarna vet något. Om gården har bytt ägare relativt nyligen så kanske man kan få tag på en tidigare ägare att fråga också.

Ta en titt på http://www.slv.se/sv/grupp1/Dricksvatten/Egen-brunn/ , i synnerhet länkarna i högerspalten.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #27 skrivet: 25 jun-14 kl 16:09 »
Kolla hur långt ner är grundvattennivån ? och jämför sen hur mycket djupare brunnen ligger.? Och hur är brunnens läge? Uppe på en backe? Eller nere om en backe?
hur kan berget se ut under mark vilket håll lutar detta åt, finns någon bäck i närheten eller liknande. Har du hög grundvatten nivå så är oftast flödet inga problem.
Finns massor av ytterligare saker du kan göra med brunnen för att få tillgång till mer vatten om det skulle behövas.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #28 skrivet: 25 jun-14 kl 17:24 »
Har pratat med mäklaren ang brunnen.
Han hävdar endast att säljaren påstår att det inte går att dricka vattnet. Inget vattenprov har gjorts och mäklaren vet inte heller om något skulle vara fel med brunnen. Svårt sits för mig som halvt okunnigt..

Ska jag ta med en pet-flaska och fylla för att skicka på analys? Eller ska jag redan innan visningen skicka efter ett riktigt provkit, med riktig utrustning, för någon tusenlapp?

Även om man kan se på brunnen hur den verkar vara, testa vattnet osv (som kanske kommer tillbaka med för höga halter av allt möjligt) så känns det lite som att köpa grisen i säcken, även om man kanske kan rädda brunnen i vissa fall?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #29 skrivet: 25 jun-14 kl 17:45 »
Det är helt meningslöst att testa vattnet utan att ha tömt den helt flera gånger först. Det räcker att det finns ett lager äldre slam på bottnen och ingen omsättning på vattnet så räcker det att använda näsan för att konstatera att det är odrickbart.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #30 skrivet: 25 jun-14 kl 18:10 »
Så, vad kan felet vara? För höga halter av kemikalier? Är det något man kan reparera enbart med att tvätta brunnen?
Finns det anledning att anta att brunnen ej kommer gå att använda som dricksvatten, eller finns det alltid något man kan göra?
kan det variera stort i vattenkvaliten enbart på några hundra meter? Kanske man får gräva en ny lite längre bort?
Du behöver få ett svar på frågan varför det är odrickbart.

Det vanligaste felet med gamla grävda brunnar är att det är för höga halter koliforma bakterier eller mikroorganismer. Dessutom är det vanligt att det luktar illa.

Om det går att göra något åt detta på ett rimligt sätt beror på det tekniska utförandet och grovt kan man säga att om det är cementringar minst 1½ meter ner i marken brukar detta vara lösbart med tömning, tvättning, tät överbyggnad och omsättning på vattnet.

Är den däremot stensatt får man alltid mer eller mindre inträngade ytligt vatten med jordpartiklar, daggmaskar, grodor och annat. I längden ger detta en ackumulering av syreförbrukande slam på bottnen och därmed en vattenkemi i bottenskiktet som skapar illaluktande ämnen.

Det två vanligaste kemiska felen på grävda brunnar är högra nitrathalter samt det som brukar kallas aggressivt vatten. Högra nitrathalter är typiskt i jordbruksområden och gamla jordbruksfastigheter som haft mycket djurhållning och är mycket svårt att göra något åt. Å andra sidan är det inte så farligt, men det går t.ex. inte att ha ha ett korallrevsakvarium. Aggressivt vatten är ett mjukt vatten (dålig buffrande förmåga) som samtidigt är surt (pH 6.5 och lägre). Det fräter på ledningarna och maskiner men med lite förstånd är det inget problem. Man får t.ex. köpa lite dyrare märkesdiskmaskiner och tvättmaskiner, annars rostar korgar etc. och man behöver en något dyrare varmvattenberedare och måste vara uppmärksam på att inte blanda rör av olika sorters metaller.

Sedan ska man ställa ett sådant här problem i relation till fastighetens pris och kostnaden för en ny brunn. T.ex. fick vi i förra huset offert på ca 30 tkr för en ny grävd brunn, samt att en ny borrad brunn brukar sluta på 40-80 tkr inkl pump.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #31 skrivet: 25 jun-14 kl 18:17 »
Tack Olof!

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #32 skrivet: 25 jun-14 kl 18:41 »
Förlåt om jag är trögfattad, men vad menar du? :)

Att när de ändå säger att det är otjänligt, så är det bara att hålla med om det och påpeka att det blir till att borra. Typ så.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #33 skrivet: 25 jun-14 kl 18:45 »
Jo, räkna med att fixa ny, men sen kan man ändå kolla om man får ordning på den gamla först. Kostar mest tid.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #34 skrivet: 25 jun-14 kl 20:20 »
Jag skulle vilja slå ett slag för dom här trevliga och hjälpsamma kufarna: http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/
Dom har data på nästan varenda brunn i Sverige.
Ett annat tips är att utgå från att brunnen är otjänlig tills dess att motsatsen bevisas.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #35 skrivet: 25 jun-14 kl 20:51 »
Ett annat tips är att utgå från att brunnen är otjänlig tills dess att motsatsen bevisas.
Eller tvärt om.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #36 skrivet: 25 jun-14 kl 21:14 »
Vid köpet det första. Efter köpet det andra.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #37 skrivet: 19 jul-14 kl 20:09 »
Kan inte komma på mig att vi gick in allt för mycket på vad man skulle kunna göra för att restaurera en brunn som i dagsläget är obrukbar.

Var idag och kollade på en ny fastighet. 8000kvm, fin ängsmark osv.
En väldigt historierik fd. gård, numera nedbrunnen och en sk torplämning (vilket jag uppfattat som att man får ta åter i bruk?, men ska även ringa kommun, lantmäteri osv innan såklart).
Då den är en fd gård har den mycket bärbuskar, fruktträd osv kvar så läget är väldigt intressant för mig.

Problemet är dock återigen brunnen. Den har ju såklart tidigare använts som dricksvattenbrunn, men har legat igenväxt i 10 år.
Säljaren påstår att vattnet är källvatten, men vad jag kan läsa mig till så är väl endast källvatten vatten som flödar?
Har huruvida det är källvatten eller inte, någon betydelse på förmågan att få det drickbart i framtiden?
Iom att den var igenväxt, och tydligen med ett laget jord osv på så kunde jag inte komma ner och se hur den såg ut, men säljaren påstod även att själva "grunden" som brunnslocket låg på ska ha varit ganska stort, 2x2 meter eller något sådant. Positivt eller negativt?

Då den säkerligen är ifrån 1700-talet så är det inte en med cementringar utan stenlagd vilken ju inte var bra.

Några tips?
Om det nu skulle handla om att ytvatten sipprar in, vad finns det man kan göra? Finns det öht något man kan göra, då det som sagt är en stenlagd brunn?
Bör jag gräva fram brunnen och kolla innan jag köper?

Om nu brunnen är otjänlig, skulle man på något sätt kunna använda sig av samma hål men i stället köra ner cementringar eller liknande?
Om brunnen är stor bör det väl inte vara några problem att stapla cementringar inuti och sedan fylla med småsten emellan?

Som sagt verkar stället väldigt bra även utöver själva brunnen.
Utgör brunnen verkligen ett så stort problem?

Tack!

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #38 skrivet: 19 jul-14 kl 20:29 »
Förlåt för väldigt offtopic, men läser detta på skogsstyrelsens hemsida;
"Enligt Lag (1988:950) om kulturminnen med mera är det en ”nationell angelägenhet att skydda och vårda vår kulturmiljö. Ansvaret för detta delas av alla. Såväl enskilda som myndigheter skall visa hänsyn och aktsamhet mot kulturmiljön. Den som planerar eller utför ett arbete skall se till att skador på kulturmiljön såvitt möjligt undviks eller begränsas."

Detta innebär att man som markägare är skyldig att känna till och upplysa den som utför ett arbete på fastigheten om det finns forn- eller kulturlämningar, men även att den som utför skogsbruksåtgärden har ett ansvar för att lämningarna inte kommer till skada."

Då dessa grunder av olika slag tar upp en del av marken så skulle jag ju kanske vilja bygga på/med dem eller ha odlingar av olika slag där. Detta kommer då inte att vara möjligt?

andtol

  • Gäst
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #39 skrivet: 19 jul-14 kl 22:22 »
Finns det fornminnen på fastigehten? Eller k-märkta byggnader? Annars är det nog bara att köra.

Men du får kolla vad som gäller för att bygga nytt hus där.

Jag tänker så här om brunnen: den kanske behöver grävas om men det är ingen större sak. Vattnet är säkert ok. Men viktigare är omgivningarna och läget: ligger det någon annans åkermark i närheten? Gödslar de med flytgödsel?

8000 kvm är en stor tomt men inte så mycket mark för att bli självförsörjande. Är det odlingsbar mark så  räcker marken för grönsaker till en familj. Men inte till djur, foder måste du köpa.

Finns det träd till ved?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nadir, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser