Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa metoder att tvätta bort mögel/alger/lavar från träfasad  (läst 31328 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Det finns ju en hel del erfarenhet från vedeldningsbranschen av hur träets torkning påverkas av olika faktorer också. Olika träslag beter sig på olika sätt, och ibland kan man råka ut för trä som helt enkelt "aldrig" torkar. Jag har inte sett någon litteratur där man har rett ut det problemet grundligt, men troligen är det frågan om förändringar som har skett med diverse mikroorganismers hjälp om träet har legat fuktigt länge innan första torkningsförsöket, som är avgörande där.

 

svarvarsson

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Jag inser att jag kanske ska vara mer specifik i vad jag behöver hjälp med. :)

Bifogar tre bilder med olika sorters bös som sitter på husen på gården.

Bild 1:

En slags vit lav som sitter på ytan, väldigt svår att borsta bort med stålborste.

Fråga:

Hur får jag bort den och hur behandlar jag träet så att den inte kommer tillbaka? Träet är friskt.

Bild 2:

Gröna alger som finns nära markytan på läsidorna på en byggnad.

Fråga:

Hur kan jag tvätta bort dem, och hur kan jag behandla träet innan målning för att undvika att de kommer tillbaka (förutom att ta bort intilligande växlighet?)

Bild 3:


Tjockt lager av lav som är lätt att borsta av med kvast, träet är frisk under. Till vänster lav, till höger avborstad yta.

Fråga:

Hur kan jag behandla träet så att det inte kommer tillbaka, eller är det bara att börja måla?



Alla ytor ska målas med falu rödfärg.


Tacksam för alla tips! Det verkar finnas många kunnig människor därute, det är roligt! :)


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jag har använt en blandning av ättika salt och diskmedel med gott resultat.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Jag har använt en blandning av ättika salt och diskmedel med gott resultat.

Förmodligen skulle det fungera bättre om man använder diskmedlet utan tillsatser.

Diskmedel innehåller ju tensider som fungerar bäst vid det pH som diskmedlet självt får i vattenlösning. Om man "stör" det genom att blanda i någon syra som t ex ättika eller någon bas som t ex lut, så försämras de rengörande egenskaperna.
Saltet brukar också förstöra de rengörande egenskaperna hos tensider, tvål mm. Tänk på hur dåligt det går att diska eller tvätta händerna i salt havsvatten!

Då är det nog bättre att köpa ett "riktigt" alg- och mögeltvättmedel på t ex Biltema, det innehåller ungefär samma saker som handdiskmedel och kan inte sägas vara mer miljöskadligt, men är optimerat för just den här sortens rengöring.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Vid svår rengöring blanda hälften ätticka hälften diskmedel, spreja på, skölj rent med vatten. Saltet är till för trä som blir blött, för att det ska torka fort och förhindra aljtillväxt.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Vid svår rengöring blanda hälften ätticka hälften diskmedel, spreja på, skölj rent med vatten. Saltet är till för trä som blir blött, för att det ska torka fort och förhindra aljtillväxt.

Vad menar du att ättikan skulle göra för nytta, som uppväger att den och saltet förstör diskmedlets verkan? Skulle blandningen kanske fungera lika bra utan diskmedel?
Det är inte heller bra att få trävirket impregnerat med salt, det får ju spikar och skruvar att rosta bort i förtid.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
I rödfärg har du saltlake för att torka ur trät och hålla det tort. Son rengöringsmedel är hälften hälften diskmedel och ättika oöverträffat. Prova!
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
i vilken rödfärg har du saltlake? vidare bör man absolut undvika diskmedel med tensider då de är nästan omöjliga att skölja bort, färg fäster dåligt på tensider. Bästa är ett utvecklat fasadtvättmedel och i grövre fall något med desinficering i som dödar sporer o annat som annars kommer tillbaks. själv har jag ett eget utvecklat tvättmedel som tar allt o lämnar en garanterat ren fasad. finns dock inte i handeln utan används bara till egna kunder.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Verkar som man förr blandade i sillalake eller saltlake i färgen... http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Fasad/M%C3%A5lning/R%C3%B6df%C3%A4rg

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Ett gammalt råd när det gäller att tvätta fasad, men som jag inte provat, är att tvätta med saltlösning.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
...och växtligheten längs husväggen tar ingen skada av saltlösning?  Bara för att man förr använde olika metoder betyder inte att de var bra eller genomtänkta.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
Verkar som man förr blandade i sillalake eller saltlake i färgen... http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Fasad/M%C3%A5lning/R%C3%B6df%C3%A4rg
precis,förr. då man saknade råvaror och tog till vad som helst för man trodde det gjorde någon nytta.  min farfar målade sitt hus med oljefärg baserat på sillatran. berodde på att linolja inte fanns att köpa under kriget utan man tog något annat istället. funkade tyvärr inte så bra men efter kriget fanns som tur är linolja återigen till salu.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
precis,förr. då man saknade råvaror och tog till vad som helst för man trodde det gjorde någon nytta.  min farfar målade sitt hus med oljefärg baserat på sillatran. berodde på att linolja inte fanns att köpa under kriget utan man tog något annat istället. funkade tyvärr inte så bra men efter kriget fanns som tur är linolja återigen till salu.

Förr hade man kunskap.Nu ska ju allt rasa ihop så fort som möjligt  :o ... Tänk till vet ja  :D ... Sill är ju en fet fisk som innehåller olja som smörjer träet på ett bra sätt  :D... Är man målare och har en gnällig kund så är det nog inte helt fel att göra en blandning av sillalake och smörja på huset med,borde bli som betong,lite armerat kanske av fiskben o dyl...Denna blandning för hårt utsatta lägen...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
...och växtligheten längs husväggen tar ingen skada av saltlösning?  Bara för att man förr använde olika metoder betyder inte att de var bra eller genomtänkta.
Förr  hade man kunskapen som tyvärr glömts bort...Kommersiella krafter vill säkerligen att man glömmer och det väldigt snabbt....Ju längre något håller desto mindre tjänar man...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Sillolja är helt olämplig till färg eftersom den inte härdar som linolja gör. Istället bryts den ner till fria fettsyror (härsknar) när den har utsatts för luftens syre ett tag. Och den fungerar också som en bra grogrund för alla möjliga mikroorganismer som säkert gärna fortsätter bryta ner träet när de väl har lockats dit av silloljan.

Så om man kokar färg med sillolja så är det antingen för att det är den enda olja som går att få tag på (eller som man har råd med), eller också är det av okunskap eller för att göra ett praktiskt prov och se hur det går.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
Funkar bacon tro?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Rent allmänt så brukar animaliska oljor och fetter inte vara härdande.  Vegetabiliska är det i större eller mindre grad - linolja hör väl till de mest utpräglat härdande medan t ex rapsolja, majsolja och ricinolja inte har några särskilda tendenser att härda.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
 :D...Man ska nog inte underskatta fiskoljans kraft...finns till och med rostskyddsfärg som innehåller ren fiskolja.När det gäller rödfärgen så kanske saltet hindrade bakterier...Om det varit ett dåligt beslut att köra med sillalake så hade dom inte gjort det. Här en länk till rostskyddsfärg som en kapten mixtrat ihop. http://www.rust-oleum.eu/769_780_metal_primer

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
I kusttrakter i både öster och västerbotten är det ofta sältran i slamfärgen också.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
Förr hade man kunskap.Nu ska ju allt rasa ihop så fort som möjligt  :o ... Tänk till vet ja  :D ... Sill är ju en fet fisk som innehåller olja som smörjer träet på ett bra sätt  :D... Är man målare och har en gnällig kund så är det nog inte helt fel att göra en blandning av sillalake och smörja på huset med,borde bli som betong,lite armerat kanske av fiskben o dyl...Denna blandning för hårt utsatta lägen...
... och sill består av protein som mögel o andra förutnelsesvampar gillar. Alla oljor duger inte till just färg. även linoljan innehåller ju en del protein och även den drabbas av mögel. Nej,jag vidhåller att det var stora brister förr i just kunskap. man chansade ofta då råvaror saknades och framförallt kunskaper om bl.a kemi var bristfälliga.
De produkter som överlevt och visat sig fungera använder vi ju idag. Allt experimenterande med andra produkter finns ju inte kvar då de ju visade att de inte fungerade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser