Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka grönsaker i växtzon 4  (läst 5119 gånger)

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Vilka grönsaker i växtzon 4
« skrivet: 08 aug-18 kl 21:04 »
Hej. Vi flyttar till en gård vid årsskiftet. Jag är ganska grön på detta med odling men vill verkligen försöka anlägga ett ordentligt trädgårdsland för rotfrukter och grönsaker.
Vår nya gård ligger i växtzon 4. Vilka sorter ska jag satsa på?

Det finns inget trädgårdsland i dag men jag kommer vilja börja forma och skapa i vår. Hade tänkt anlägga varmbäddar. Men finns det något sätt jag kan fixa i ordning under våren så att det går att så och plantera redan samma vår/sommar?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka grönsaker i växtzon 4
« Svar #1 skrivet: 08 aug-18 kl 22:12 »
Faktiskt förvånansvärt mycket som här häruppe, bäst är att läsa på för respektive sorter ni tänkt, tex bönor och gurkor, mm behöver förkultiveras inomhus på grund av jordtemperaturen.
Annars går det mesta på friland här. Potatis, lök, mm odlas som vanlig, frostrisken brukar dock inte vara över förens i maj här vissa år och augusti betecknar jag som den sista egentliga sommarmånaden, sedan är det deadline, nattfrost runt senare delen av september.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka grönsaker i växtzon 4
« Svar #2 skrivet: 08 aug-18 kl 22:17 »
Bland som är svårt här brukar vara Päron, nästan inga sorter fungerar här, bara ett fåtal gamla sorter har jag fått att fungera, vissa äppelsorter, men de flesta fungerar här, många körsbärs sorter, undantaget "surkörsbär" och ett fåtal bättre sorter, plommon är också svårt att hitta rätt, men rätt många sorter fungerar faktiskt bra här. Druvor finns faktiskt en eller två sorter som fungerar fast man inte tror det.
Kolla runt litet i trakterna efter vilka sorter fruktträd som stått mer än tio år så brukar man få en ganska bra uppfattning.
Vinbär, hallon, mm inga problem, vissa arter björnbär kan gå i skyddade lägen men det är väldigt på gränsen.
Krusbär finns många sorter som går fint här, kolla efter finska sorter, de brukar vara bäst i mitt tycke.
Jordgubbar brukar också gå det mesta.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilka grönsaker i växtzon 4
« Svar #3 skrivet: 08 aug-18 kl 22:17 »
Zon 4 är ju inga större problem, majs kanske inte fungerar varje år men annars kan du odla det mesta. En del kanske får förodlas lite inne före man planterar ut det men så är det längre söderut också

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Vilka grönsaker i växtzon 4
« Svar #4 skrivet: 09 aug-18 kl 00:34 »
Tack för era svar.

Hur tycker ni jag ska bygga upp trädgårdslandet i vår för att kunna använda det i sommar?
Just nu är det en gräsmatta men jag får för mig att det är lite stenigt och sandigt. Å andra sidan har jag bara varit där två gånger och sommaren har ju varit hysteriskt torr, så det är kanske bra jord där.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilka grönsaker i växtzon 4
« Svar #5 skrivet: 09 aug-18 kl 00:37 »
Finns det inte någon hästgård i närheten som vill bli av med dynga? Kan du få tag på någon hög som legat ett par år är det bara att blanda ut din befintliga sandiga jord och plantera i till våren

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka grönsaker i växtzon 4
« Svar #6 skrivet: 09 aug-18 kl 15:40 »
Eller en totalförstörd hö eller ensilagebal fungerar också som mullbärare när den ruttnat något år, det har jag själv använt i år, perfekt att odla squash och annat på som den är för övrigt medan man väntar på att den skall multna, sedan kan man odla potatis i den om man lägger ut halmen så får man ut ytterligare ett per år ur den innan den blir mull.  :)
Ta mögligaste skiten som finns så kan du säkert få den gratis mot avhämtning hos någon som har hästar, eller någon bonde, det blir ju ändå bara jord av det sedan, kom ihåg att använda andnings skydd bara om ni vill sprida ut den, men till squash och liknande räcker det att ställa den på högkant och vattna ordentligt, potatisen lägger man bara direkt under halmen på en gräsfri yta.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vilka grönsaker i växtzon 4
« Svar #7 skrivet: 10 dec-19 kl 23:35 »
Du kan odla det mesta i Z4 ja odlar i Z6 . En bra ide är att odla i sand i kragar som bör vara 40cm djupa . Sand blir varmare snabbare på våren vilket är en fördel då man kan så tidigare.
 .https://naturochtradgard.se/2018/03/01/nils-akerstedt-fortsatter-att-utveckla-sina-metoder/
« Senast ändrad: 10 dec-19 kl 23:41 av Håkan B »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser