Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskussion  (läst 5688 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
Diskussion
« skrivet: 17 apr-12 kl 08:51 »
Hej! Jag har hittat en sida i handboken som jag skulle vilja starta en diskussion om, men hur gör jag det? Går det? Den lilla bruna rutan ger alternativet "diskussionssida" (tror jag det kallas) men sen då?

MVH Malin

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Diskussion
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 09:00 »
Klicka där så visas sidan "baksida" där man kan prata fritt om artikeln. Det är som en vanlig handbokssida, inte en forumsida, så man får skriva typ
-Jag tycker bla bla...   /Petter
 
Lämna gärna ett meddelande på "framsidan" om att det pågår en diskussion på diskussionssidan.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 09:03 »
Ska titta in igen och se om jag förstår...

Malines här igen

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 09:08 »
Förlåt mig, men jag fattar faktiskt inte.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Diskussion
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 09:11 »
Vad är det mer precis som du inte förstår?

Malines här igen

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 09:14 »
När jag klickar på diskussionssida visas texten   (Det finns för nuvarande ingen text på den här sidan)   och jag förstår inte hur jag går vidare sen. Var skriver jag/klickar jag för att få dit en "baksida"?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Diskussion
« Svar #6 skrivet: 17 apr-12 kl 09:17 »
Då är du redan på baksidan och editorn är öppen. Radera bara  "(Det finns för nuvarande ingen text på den här sidan)" och börja skriv. Klicka sedan på spara.

Förtydligande: baksidan är alltså inte ett forum för att diskutera själva ämnet, utan att prata om artikeln och dess upplägg, inriktning, ev felaktigheter osv.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #7 skrivet: 17 apr-12 kl 09:19 »
Ok. Så om jag vill diskutera lämpligheten i att artikeln finns överhuvudtaget gör jag det här på forumet? Under vilken tavla i så fall?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Diskussion
« Svar #8 skrivet: 17 apr-12 kl 09:21 »
Ja, det är kanske bättre att ta den på den här tavlan då.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #9 skrivet: 17 apr-12 kl 09:24 »
http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Fukt_i_hus

Detta är det vad det gäller. Det mesta av innehållet känns helt ok angående fukt och ventilation, men jag vill starkt ifrågasätta vissa delar av atrikeln (jag anser att plast och självhushåll inte hör ihop alls eftersom det inte går att reparera eller underhålla plast).

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Diskussion
« Svar #10 skrivet: 17 apr-12 kl 09:29 »
OK. Du tycker alltså att artikeln ska finnas kvar men har synpunkter på delar av innehållet. Det är sådant diskussionssidan är till för, ta gärna upp saken där.

Ett annat och trevligt sätt att lösa saken på är detta: Ändra i texten och lägg till ett stycke med en annan lösning på problemet, utan att racka ned på det som står. Man kan t ex uttrycka sig:  "Inom ekologiskt byggande anses ofta att finns risker med plast som tätskikt och då kan man i stället använda xxx och göra så här: bla bla..."

jenses

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #11 skrivet: 17 apr-12 kl 09:33 »
http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Fukt_i_hus

Detta är det vad det gäller. Det mesta av innehållet känns helt ok angående fukt och ventilation, men jag vill starkt ifrågasätta vissa delar av atrikeln (jag anser att plast och självhushåll inte hör ihop alls eftersom det inte går att reparera eller underhålla plast).

På allvar?
Jag anser att vedspisen och självhushåll inte hör ihop alls eftersom den inte går att reparera utan specialkunskaper och avancerad svetsutrustning.  :)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Diskussion
« Svar #12 skrivet: 17 apr-12 kl 09:37 »
På allvar?
Jag anser att vedspisen och självhushåll inte hör ihop alls eftersom den inte går att reparera utan specialkunskaper och avancerad svetsutrustning.  :)
Funkar det att svetsa gjutjärn?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Malines här igen

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #13 skrivet: 17 apr-12 kl 09:41 »
Funkar det att svetsa gjutjärn?

Ja. Med en vanlig hemmasvets till och med tror jag.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #14 skrivet: 17 apr-12 kl 09:42 »
OK. Du tycker alltså att artikeln ska finnas kvar men har synpunkter på delar av innehållet. Det är sådant diskussionssidan är till för, ta gärna upp saken där.

Ett annat och trevligt sätt att lösa saken på är detta: Ändra i texten och lägg till ett stycke med en annan lösning på problemet, utan att racka ned på det som står. Man kan t ex uttrycka sig:  "Inom ekologiskt byggande anses ofta att finns risker med plast som tätskikt och då kan man i stället använda xxx och göra så här: bla bla..."

Jag vill inte trampa folk på tårna och ändra i texten, och jag vill inte hacka på någon. Jag vill sätta upp ramarna för vad som anses vara av vikt för självhushållaren och inte.

kbh

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #15 skrivet: 17 apr-12 kl 09:51 »
Funkar det att svetsa gjutjärn?
Ja det kan man med en vanliga pinna svets och elektroder för gjut järn men man bör för värma lite med gasol eller nått först .

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Diskussion
« Svar #16 skrivet: 17 apr-12 kl 09:56 »
Jag vill inte trampa folk på tårna och ändra i texten, och jag vill inte hacka på någon. Jag vill sätta upp ramarna för vad som anses vara av vikt för självhushållaren och inte.

Allmänna frågor om handbokens ramar diskuteras med fördel på denna tavla. Specifika formuleringar diskuteras på artikelns baksida.
I detta fall tror jag faktiskt det rör sig om det senare, eftersom skribenten anser att plastskikt bara behövs i moderna hus utan eldstad/undertryck. Så kanske det är, jag vet inte.

Citera
Slutar man elda så kallnar murstocken, dessutom försvinner undertrycket i huset. Man får då problem med fukt i grunden p.g.a. bristande uppvärmning av den, man får också problem med fukt i konstruktionen p.g.a. brist på undertryck. Därför är det en riktigt dålig idé att sluta elda i gamla hus och därför måste man bygga moderna hus som det inte eldas i på ett annat sätt och med plastskikt och andra typer av grund än i gamla hus.
 
Om man förser ett gammalt hus med elradiatorer och/eller värmepump så att utsuget av luft försvinner och murstocken oftast är kall måste man alltså tänka sig för ytterst noga! Det är annars ett ganska säkert sätt att skaffa sig problem.

jenses

  • Gäst
SV: Diskussion
« Svar #17 skrivet: 17 apr-12 kl 16:18 »
Ja det kan man med en vanliga pinna svets och elektroder för gjut järn men man bör för värma lite med gasol eller nått först .
Återstår bara frågan hur "självhushållaren" fixar pinnsvetsen, elektroder och gasol.  :D

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Diskussion
« Svar #18 skrivet: 17 apr-12 kl 16:34 »
Funkar det att svetsa gjutjärn?
Både med Mig, Tig, Mag, Gas, och Pinne.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Sponny

  • Inlägg: 36
  • Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
SV: Diskussion
« Svar #19 skrivet: 13 maj-12 kl 22:25 »
Återstår bara frågan hur "självhushållaren" fixar pinnsvetsen, elektroder och gasol.  :D
Man får väl öppna dagbrott, bygga smältverk och en gasterminal.  ;)
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser