Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kol i husgrund.  (läst 3309 gånger)

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
Kol i husgrund.
« skrivet: 17 jan-20 kl 11:31 »
Jag bor i ett litet hus som troligen är byggt runt sekelskiftet 18/1900. Det är byggt direkt på berget med bara en mycket låg grund på ca knappt 20 cm. Ventilation saknas förutom ett murat hål på ca 4 cm i diameter. Grunden är fylld med träkol. Någon mer här inne som stött på den här lösningen? Erfarenheter som bidrar till kunskap mottages gärna.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kol i husgrund.
« Svar #1 skrivet: 18 jan-20 kl 19:26 »
Hur ser konstruktionen ut? Ofta använde man kol/kolstybb som isolering eller del av isolering där det var risk för fukt.

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Kol i husgrund.
« Svar #2 skrivet: 19 jan-20 kl 14:25 »
Tror man kan kalla det en mullbänk, då grunden är fylld med en del sten och mest kol. Golvet ligger i princip direkt an mot bjälklaget som vilar på berget med några större stenar för att få det rakare. Murad grund med natursten. Klarar kylan ok men är känsligare för kraftig blåst. Har bra fall från huset då det är byggt på en naturlig bergsknalle.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kol i husgrund.
« Svar #3 skrivet: 23 jan-20 kl 02:59 »
Hur ser konstruktionen ut? Ofta använde man kol/kolstybb som isolering eller del av isolering där det var risk för fukt.

Bor i ett flerfamiljshus byggt 1937 i efterkänningarna av en stor ekonomisk kris benämnd Depressionen.

Kolstybb enda isolering/fyllning i bjälklaget mellan våningarna.

Se även https://byggnadsvard.se/kolstybb-i-bjalklagsfyllning/

Anneke Henriette

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Kol i husgrund.
« Svar #4 skrivet: 10 feb-20 kl 10:57 »
Jag bor i ett litet hus som troligen är byggt runt sekelskiftet 18/1900. Det är byggt direkt på berget med bara en mycket låg grund på ca knappt 20 cm. Ventilation saknas förutom ett murat hål på ca 4 cm i diameter. Grunden är fylld med träkol. Någon mer här inne som stött på den här lösningen? Erfarenheter som bidrar till kunskap mottages gärna.


Intressant, du tänkte inte byta hus eller sälja det

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
Kol i husgrund.
« Svar #5 skrivet: 14 feb-20 kl 19:08 »

Intressant, du tänkte inte byta hus eller sälja det
Nej det är inte aktuellt, jag äger inte min bostad ,jag hyr den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser