Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Målad råspont i stället för kakel  (läst 4153 gånger)

sixten76

  • Gäst
Målad råspont i stället för kakel
« skrivet: 21 feb-09 kl 21:59 »
 Jag vill inte ha kakel ovanför diskbänken . Jag skulle vilja ha målad rå spont.  Har du någon erfarenhet av detta ?
Kanske behövs en glasskiva ( sett att en del har tapet under, men tänkte att det kanske även funkar med rå spont om man löser så det inte blir fukt eller massa skit emellan.

Eller kan det rent av finnas  " super" färg som man kan måla på och slippa glasskiva.:-)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Målad råspont i stället för kakel
« Svar #1 skrivet: 21 feb-09 kl 23:02 »
Råspont och oljefärg måste funka finemang. Fuktbelastningen är inte särskilt hög ovanför en diskbänk.

andreas_f

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Målad råspont i stället för kakel
« Svar #2 skrivet: 21 feb-09 kl 23:42 »
Målad träpanel fungerar utmärkt, men välj hellre en hyvlad panel så är det enklare att torka av och hålla rent.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Målad råspont i stället för kakel
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 05:59 »
Bakar går också bra med barksidan utåt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Målad råspont i stället för kakel
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 09:05 »
Sambon som är kakelsättare/murare säger att det helst skall målas med våtrumsfärg (finns i alla färger) eller lackas noga om man vill behålla årdring osv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Målad råspont i stället för kakel
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 10:16 »
Har haft pärlspont ovanför diskbänken och det blir svart i springorna. Det är målat med mörk grön så det är inte så himla farligt. Alltså jag har inte märkt något bekymmer att träet blir dåligt men det ser inte helt fräscht ut om man är petig. Har målat med linoljefärg.

Sätter du glasskiva utanför panelen så hade jag satt dit distansklossar så det kan ventilera. Lägger du glaset direkt mot kommer det att krypa in fukt som kommer att göra sig påmind.

Hade jag gjort samma sak igen så hade jag lagt en liggande list (5-10 cm) närmast nere mot diskbänken som "offer" som man sätter fast med några skruv. Den kan då lätt skruvas loss och fräschas till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser