Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dokumentärer/filmtips?  (läst 55248 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #140 skrivet: 21 jun-17 kl 22:41 »
Uppdrag Granskning har ett par reportage om mat, som ligger på SVT Play:
* Det hemliga vinet
* Den laktosfria hajpen
* Ett superbär blir till
Sök på UG mat, så kommer de fram.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #141 skrivet: 21 jun-17 kl 22:59 »
I serien Dokument utifrån sändes ett program om fossila bränslen som gav lite nytt hopp:
"Fossilbranschens sista strid" handlar om kolgruvor och annat fossilt, men också om stora solcellsanläggningar i arabländernas stekheta öknar. Finansvärlden svänger och har börjat värdera klimatvänliga energikällor högre än den gamla oljan. Med mera.
Finns att se på SVT Play.


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #142 skrivet: 06 jan-18 kl 20:31 »
Har ni sett youtubekanalen Swedish Homestead? Det handlar om en amerikansk familj som har en gård någonstans i Sverige (gissningsvis en bit norröver)? Det är nog inte min grej, men någon annan kanske är intresserad av kanalen.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #143 skrivet: 06 feb-18 kl 22:07 »
"Det vita guldet" tysk dokumentär om mjölkbönder och mjölkkor (Dokument utifrån).
Mycket intressant och omskakande. Ligger kvar i SVT Play till 4 april 2018.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #144 skrivet: 09 feb-18 kl 17:36 »
Har ni sett youtubekanalen Swedish Homestead? Det handlar om en amerikansk familj som har en gård någonstans i Sverige (gissningsvis en bit norröver)? Det är nog inte min grej, men någon annan kanske är intresserad av kanalen.

Hur man än ser på Sverige, så får man nog placera Karlsborg i Södra Sverige!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #145 skrivet: 09 feb-18 kl 17:43 »
Bonderøven besöker sadelmakarskolan i Tärnsjö i Uppland för att reparera sitt svenska militära seltyg. Han passar också på att besöka Tärnsjö garveri

https://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven-tv/bonderoeven-6/bonderoeven-2018-02-08

http://sadelmakeriskolan.se/
https://tarnsjogarveri.com/

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #146 skrivet: 09 feb-18 kl 20:09 »
SvT sista skörden om utarmningen av våra jordar https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #147 skrivet: 10 feb-18 kl 19:23 »
Ja, inte såg jag att någon ort nämndes, men det kan ju hända att det var i Karlsborg. Att det var norröver var bara ett intryck jag fick, bl a för att de påstod att något gruvföretag ville lägga vantarna på gården. Har dock inte hört så mycket om gruvdrift i  trakten av Karlsborg.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #148 skrivet: 10 feb-18 kl 19:37 »
Karlsborg är en industriort i Kalix kommun så visst kan det ha varit i norr.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #149 skrivet: 10 feb-18 kl 21:46 »
Hej!
Jag har försökt hitta en tråd om filmtips men ej hittat någon så jag startar en här. Så om det redan finns en kan ni ge mig vägvisning och ta bort det här.

Jag har hört lite om en dokumentär som heter trädälskaren, vet någon hur jag kan få tag på den?
Har någon fler tips att ge mig?Jag är intresserad av allt som har med diy att göra, vare sig det handlar om bilar. odling eller rymden:D
Bor ute på landet och har inte så mycket annat för mig på kvällarna.

"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #150 skrivet: 10 feb-18 kl 21:57 »
"Pistvakterna!"
Hej!
Kan det vara denna Du menar?
A small film crew, of three expatriates of Norrbotten and a dog, get stone-city-anxiety and decides to build a cottage in a pine tree outside Harads, Boden, Norrbotten, Sweden.

Gogelöversättning = En liten filmpersonal, av tre utlänningar i Norrbotten och en hund, får stenstörning och bestämmer sig för att bygga en stuga i ett tall utanför Harads, Boden, Norrbotten, Sverige.!

Finns att köpa på ”CDON” för 99 kronor., och ”Discshop” för samma pris!  Frakt tillkommer, troooor jag!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #151 skrivet: 11 feb-18 kl 14:44 »
Ingen dokumentär men en skön film på sitt sätt:
Captain Fantastic
https://youtu.be/D1kH4OMIOMc

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #152 skrivet: 12 feb-18 kl 19:17 »
Ja, inte såg jag att någon ort nämndes, men det kan ju hända att det var i Karlsborg. Att det var norröver var bara ett intryck jag fick, bl a för att de påstod att något gruvföretag ville lägga vantarna på gården. Har dock inte hört så mycket om gruvdrift i  trakten av Karlsborg.


1985 skrev Centerpartiet en riksdagsmotion om bidrag för Mineralprospektering i Karlsborg, 2017 tycker plötsligt samma Centerparti inte längre att det är lika roligt med Mineralprospektering (när verkligheten dyker upp är den tydligen inte lika rolig!)

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/mineralprospektering-i-karlsborgs-kommun_G902n286
https://www.centerpartiet.se/lokal/skaraborg/karlsborg/startsida/uttalande-gruvbrytning.html

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #153 skrivet: 12 feb-18 kl 23:15 »
Vulkanen som förändrade världen (Tambora 1815). Kom i Vetenskapens värld efter en liten stund med andra nyheter. Mycket intressant film om de katastrofala konsekvenserna världen över av vulkanutbrottet. Ligger kvar på SVT-play till 29 mars 2018.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #154 skrivet: 27 feb-18 kl 16:55 »
Byggnadsvårdarna 10 min inslag från Gokväll samlade i en serie, koka rödfärg, fönster, linolja, vinterdörr, stenmur

https://www.svtplay.se/video/14795124/byggnadsvardarna/byggnadsvardarna-sasong-1-rodfarg

Speciellt roligt att se hur man kokar egen linoljefärg á 45 kr/l i stället för att köpa färdig
« Senast ändrad: 27 feb-18 kl 17:33 av kurt »

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #155 skrivet: 17 jun-18 kl 16:41 »
Filmen om de vita älgen i Värmland: "Skogens vita konung"
Ett närgånget porträtt av en stor vit älg. Mycket vacker film.
Ligger kvar på SVT play till 1 mars 2019.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #156 skrivet: 03 jul-18 kl 22:54 »
"Envis som en åsna" En fransk dokumentär om åsnor: härkomst, egenskaper, användning, mulor och allt möjligt annat. Mycket intressant. Ligger kvar på UR play t.o.m. 31 december 2019.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #157 skrivet: 11 jul-18 kl 19:04 »
På 9:an just nu är det repris på Arga snickaren. Jag tror att han är hemma hos några alternativare utanför Tommelilla. Det ska bli kul att se. Ännu roligare skulle det ha varit om det var en uppföljning hur det fungerar där just nu, sju år senare.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #158 skrivet: 29 okt-18 kl 16:07 »
Sveriges TV visade häromdagen den amerikanska dokumentären "Den bittra smaken av Teflon!"
Det är ett omskakande reportage om de människor som arbetat på DuPonts teflonfabrik. Många av dem blev svårt sjuka av de giftiga råvarorna. Även betande djur drabbades. Det handlar också om kampen mot ämnena PFOS och PFOA.

Programmet ligger kvar på SVT Play tiil 21 januari 2019.

 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Dokumentärer/filmtips?
« Svar #159 skrivet: 12 nov-18 kl 22:26 »
"Köttätarens dilemma"(i Dokument utifrån)
Reportage om djurhållning, dels den storskaliga vanligaste varianten, och dels ett annat slags djurhållning med respekt för djuren.
Mycket intressant! För alla, vad du än äter.
Ligger kvar på SVT play till 10 januari 2019.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser