Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "mördarsniglar"  (läst 5737 gånger)

zorka

  • Gäst
"mördarsniglar"
« skrivet: 07 apr-07 kl 14:24 »
Nån som har märkt vilka växter som de superglupska sniglarna inte gillar??!

(eller andra bra tips om hur man får dom att inte äta upp allt man sått :'( )

de gillar visst inte krasse och jordärtskockor  :D

i alla fall inte förra sommaren...
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 23:06 av zorka »

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:"mördarsniglar"
« Svar #1 skrivet: 07 apr-07 kl 18:02 »
sprid ut mald kanel i rabatterna. det gillar de inte.
ps, det håller myrorna borta också.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:"mördarsniglar"
« Svar #2 skrivet: 07 apr-07 kl 18:03 »
ANKOR...?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

zorka

  • Gäst
Re:"mördarsniglar"
« Svar #3 skrivet: 07 apr-07 kl 23:11 »
Åh, tack tessmoliis och åsnemor

Det där med (mysk)ankor vill jag verkligen pröva i framtiden
kanel, kul, har inte hört om det förut

jag tänkte pröva i år att bara odla det de inte gillar

kanelen får jag väl ha i bullarna då  ;)

KAJ

  • Inlägg: 72
Re:"mördarsniglar"
« Svar #4 skrivet: 09 apr-07 kl 16:06 »
Vi har periodvis määääängder med sniglar (plockade efter en regnig semestervecka 600 st på ca 1000 kvm tomtbit...).

För att ändå kunna odla lite har vi strött grovt krossat äggskal runt bäddarna. Kaffesump eller tjära kan också funka.

Men för att komma upp lite i höjd har vi börjat bygga lådor överallt, odlingslådor av gamla möbler, pallkragar, restvirke o.dyl. Dessa har då fått en kant av grovt krossat äggskal, antingen limmat direkt på lådkanten eller på en trekantslist el dyl som spikats på kanten. Det verkar som om sniglar inte gillar att behöva krypa över något vasst, så även andra material kan säkert funka bra. Däremot har ju alla ägg som funnits i kompostjorden kläckts under sommaren, men det har man mer koll på i lådan än på hela tomten...

Växter som inte "våra" sniglar gillar är:
Rucolla!!!!
Vinterportlak
Purjo (fast dom åt rådjuren delvis upp istället!)
Persilja             - " -
Tomat
Dill
Vitlök
Lök
Rädisbalja

Och som dom delvis äter, men som man ändå kan skörda av:
Morot
Rädisa
Rättika
Alla sallader
Gurka
Vissa bönsorter
Malabarspenat
Mangold

Något som vi inte kan ha längre är:
Vaxbönor :'(
Trädgårdsportlak
Jordgubbar
Tagetes, alla sorter

Bara prova dej fram, man blir så lycklig när man kommer på något som man får ha ifred!  :)

/Karin








Lusse

  • Gäst
Re:"mördarsniglar"
« Svar #5 skrivet: 09 apr-07 kl 18:23 »
Jordgubbar kan man odla i upphängda korgar. Inga sniglar kommer åt dom och man slipper rensa ogräs. Ingen mjöldagg. Sånga korgar som hänger i stolpar eller utanför pubar i england, fast då med blommor i, tänker jag på. Har hittat dom på bygg/trädgårdshandeln men det borde gå att tillverka något själv som funkar lika bra.

Mördarsniglarna är hemska här också. Jag kan inte täckodla för då blir det invasion. I år tänkte jag testa snigelfritt (=järnsulfat(?)). Är det någon som provat det här?

Lenaaxel

  • Inlägg: 107
  • För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
Re:"mördarsniglar"
« Svar #6 skrivet: 10 apr-07 kl 00:31 »
Jag har provat "Snigelfritt" alltså järnsulfatet och det har funkat riktigt bra. Har två odlingslotter ā ca 50kvm styck. Där strör jag runt alla kanter och i början av säsongen även i gångar och under täta blad. På så sätt kommer jag åt dom sniglar som kläcks i landet samtidigt som det inte kommer in så många utifrån.
Myskankor har min granne haft, men dom tyckte lika bra om grönsakerna som om mördarsniglarna! Men kanske inte alla ankor har samma breda smak.
Har hittills redan hittat ett hundratal sniglar. Än så länge så pass små att det går att "fimpa" dom med stöveln, men i veckan ska jag börja hälla ut Snigelfritt och sen blir det saxen som gäller.
Verkar bli en riktig snigelsommar så det gäller att ta dom tidigt.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:"mördarsniglar"
« Svar #7 skrivet: 10 apr-07 kl 09:10 »
i veckan ska jag börja hälla ut Snigelfritt och sen blir det saxen som gäller.
Verkar bli en riktig snigelsommar så det gäller att ta dom tidigt.

Samma här.

Mina myror gillar kanel. Eller så flyttar de bara på sig någon decimeter till en kanelfri plats. Har också provat att hälla ut en stark chiliblandning över dem, men de försvann inte då heller.
Vad gäller sniglarna så tror jag nog det blir lägre kvadratmeterpris här att använda sax + Snigelfritt än kanel som bekämpning.

Jag har sagt åt barnen att de får 1 kr per fem sniglar de hittar och gett dem lov att lägga ut brädbitar i trädgårdne som snigelfällor.

Mina helt frigående höns äter inte sniglar men jag har sett inhägnade höns mumsa på sniglar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:"mördarsniglar"
« Svar #8 skrivet: 10 apr-07 kl 09:18 »
Gäller att ta sniglarna tidigt, de förökar sig ju.
Ankor och i synnerhet mysk äter sniglar, men då sniglarna kan vara väldigt många, och även om ankan är glupsk, tar det lite på beståndet.

Myror finns det medel mot att köpa, man kan oxå försöka med socker blandat med bikarbonat(bakpulver), vilket "poppar" myrorna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:"mördarsniglar"
« Svar #9 skrivet: 20 apr-07 kl 19:09 »
Jag har sagt åt barnen att de får 1 kr per fem sniglar de hittar och gett dem lov att lägga ut brädbitar i trädgårdne som snigelfällor.
Vi har höjt priset till 1 kr/snigel fram till den 15 maj... vet inte när de börjar lägga ägg för säsongen. Men 6-åringen tjände 16 kronor igår!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 1 användare
bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser