Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringbarkning  (läst 2354 gånger)

lektorn

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Ringbarkning
« skrivet: 06 jan-20 kl 16:04 »
Hej!

När vi kom hem från semester så såg vi att haren hade varit framme och att vi hade glömt sätta gnagskydd på vårt relativt nyplanterade körsbärsträd.

Tror ni att det har nån chans att överleva?

Med vänlig hälsning, Peter.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Ringbarkning
« Svar #1 skrivet: 06 jan-20 kl 16:31 »
Ja vet inte men kanske denna sida kan hjälpa dig ? https://www.alternativ.nu/index.php?topic=151776.0

lektorn

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Ringbarkning
« Svar #2 skrivet: 06 jan-20 kl 16:36 »
Ja vet inte men kanske denna sida kan hjälpa dig ? https://www.alternativ.nu/index.php?topic=151776.0
Tack för tipset. Ska gå igenom den tråden.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Ringbarkning
« Svar #3 skrivet: 06 jan-20 kl 17:39 »
Lägg på ympvax och sen tejpa med typ lecoplast eller kirugtejp. Har jag gjort och räddad ett par gånger.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

lektorn

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Ringbarkning
« Svar #4 skrivet: 08 jan-20 kl 11:01 »
Lägg på ympvax och sen tejpa med typ lecoplast eller kirugtejp. Har jag gjort och räddad ett par gånger.
Stort tack!!!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ringbarkning
« Svar #5 skrivet: 09 jan-20 kl 18:36 »
Den där klarar sig, den har bark kvar sammanhängande förbi skadorna. Jag skulle vara försiktig med att lägga på diverse medel utanpå, man riskerar att skapa en skyddande atmosfär som svamp kan trivas under. Träd är anpassade under miljontals år att på bästa sätt hantera sånt där själv. Det man kan göra är att hjälpa till med vattning nästa växtsäsong för att ge trädet maximal växtkraft för att kunna övervalla de där skadorna. På ett äldre träd kunde man ha gödslat lite också men är det nyplanterat kan det vara bättre att låta bli.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Ringbarkning
« Svar #6 skrivet: 12 jan-20 kl 22:44 »
Håller med "Ett svart får". Vi hade ett körsbärsträd med ännu mindre bark kvar, vi gjorde ingenting och trädet vallade in skadan så att efter några år såg man inget av skadan. Men skydda stammen från ytterligare skadegörelse.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser