Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthundar som smaskar katter?  (läst 6133 gånger)

Voff

  • Gäst
Jakthundar som smaskar katter?
« skrivet: 16 dec-04 kl 10:13 »
Jag är en myket van hundägare men har aldrig haft och kommer aldrig att skaffa mig någon form av jakthund för att jakt inte överhuvudtaget står på min lista över saker som hyllar livet.
Hur som helst så har jag en fråga till er som har jakthundar. Hur kommer det sig att vissa berättar att deras jakthundar, som lever ihop med familjen, har smaskat i sig familjekatten? Är det jaktinstikten som tar över eller är det ägarna som brister i tydlighet; Man får inte äta upp familjmedlemmar!?





« Senast ändrad: 16 dec-04 kl 10:14 av Voff »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-04 kl 11:22 »
Att jakthunden äter familjens egen katt har i alla fall aldrig jag hört talas om.... Annat än en adopterad Spansk (tror jag det var) hittehund, den var förresten någon Pitbullkorsning (ingen jakthund) och hade nyss kommit till familjen, dessutom var det i ett inlägg på Vovve jag läste om det så jag vet inte om det är sant....
 Nu kan jag väl inte uttrycka mig för alla jaktraser (har bara haft: Setter, Pointer, Stövare och Finnspets/gråhund. Men ingen av dessa hundar har varit det minsta intresserad av att äta någon katt, jag har heller aldrig ens behövt lära dom att inte göra det.
 Fågelhundarna har man behövt förklara för att man inte ska ställa sig för eller vara alltför närgågna av hönsen och kaninerna, men då har det varit två vuxna omplaceringshundar jag haft, en valp skulle säkert bara fatta det nästan av sig själv. Stövarna har mest bara varit intresserade av att slicka ihjäl kaninerna ;)
 Jag vet att någon Vorsteh och Jämthund har tagit grannars katt, men aldrig den familjens katt.
 Måste vara något väldigt fel i uppfostran och kanske psyke också??? Då kan den ju ge sig på barnen i familjen också, dom är ju flockmedlemmar dom med?
 Att det är gruff inom flocken är väl inte ovanligt, men normalt äter man väl inte upp flockmedlemmar??
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anthea

  • Gäst
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-04 kl 11:29 »
Hej!

Jag lever med 5 jakthundar och en vallhund. Dessa bor inne i huset med två katter och diverse andra smådjur. Hundar och katter går alldeles utmärkt ihop, hos oss är det katterna som styr. Jag litar till 100 % på mina hundar, att de aldrig skulle röra katterna inne. Skulle det däremot uppkomma en situation ute, att de får för sig att jaga katten, vilket de gör ibland, och katten inte kommer undan utan på något sätt blir trängd, av flocken hundar, inte en enstaka hund, då tror jag en olycka skulle kunna hända. Detta tror jag inte är specifikt för jakthundar utan gäller alla hundar, eftersom alla hundar har jakten i sig. Vad en ensam hund aldrig skulle få för sig att göra kan den med glädje göra tillsammans med andra. Se bara vad vi männsikor gör i flock - en ensam person kan inte starta ett världskrig och en kan inte riva murar, men tillsammans kan vi, och så fungerar hundarna också. På gott och ont.

Mina hundar går dessutom tillsammans med lamm och andra djur på gården och rör dem inte - de vet att de inte får!

Däremot litar jag inte på dem med andras djur. Kommer grannens katt in på tomten så garanterar jag inte den kattens säkerhet.


Voff

  • Gäst
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #3 skrivet: 16 dec-04 kl 22:29 »
Tack Charlotte och Anthea för era fina svar. Ni gav mig den bilden som jag anade. Danke och bock!

 :D

Alexandra_W

  • Gäst
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #4 skrivet: 16 jan-05 kl 19:45 »
Jag har jakthundsras, men inte det man tänker på när man hör jakthund ;) Jag har nämligen greyhounds. De har dessutom en framgångsrik karriös som kapplöpningshundar bakom sig innan de fick njuta av pensionen på Pensionat Paradiset (dvs hos mig).

Dessa hundar är alltså avlade för att jaga allt smått som rör sig, de jagar med syn och de ser låååångt och dessutom har de utan problem kapaciteten att jaga fatt i en katt, dvs hinna upp den.

Jag har tre katter, grannarna har okänt antal (en massa iaf). Ingen katt har strukit med, det handlar helt enkelt om träning, träning och åter träning. Mina har fått inpräntat i sig att katter är fy och åter fy, Man får under inga som helst omständigheter jaga katte hur mycket man än vill.

Visst kan det rycka i jaktnerven på dem när grannes katter springer femhundra meter bort, men de vet att de inte får. DÄREMOT, jag tar INGET ansvar för om grannens katt/er kommer över tomtgränsen. Och jag skulle inte lasta hundarna om de dödade den. Jag har liksom trummat i dem att man äter INTE våra katter (och hundarna och katterna ligger gärna i soffan och kelar) varken ute eller inne, och man jagar INTE någonting utan tillåtelse från matte varken på promenader eller när något kul far runt utanför tomten. Men på tomten, om jag inte är där och kan ge kommandot avbryt, så är jag inte så säker på att grannens katter skulle klara sig. Och jag lastar inte hundarna för det i sådana fall. Grannkatterna är dock smarta nog att inte leka med döden på det viset.

Vi har haft katt med mer traditionella jakthundsraser (senast vorsteh) och samma sak där - träning och åter träning.

Sen, OM någon av hundarna skulle ta en katt så skulle jag inte hålla det emot hundarna egentligen, utan emot MIG SJÄLV som uppenbart brustit och gett hundarna etts törre förteonde de klarade av. De är och förblir jakthundar liksom, inriktade just på byte i kattstorlek.

Jag hade småskalig uppfödning av dvärgvädur förr. Det gick förvisso troll i den. Men halva basen försvann när avelshonan hamnade i käftarna på hundarna. Hundarna hade aldrig visat intresse för kaninerna (som bodde i stora burar), men honan levde enligt devisen 'född fri' och ingen bur var stor nog och hon rymde frekvent och skuttade runt i stallet eller på gräsmattan i tid och otid. Hundarna brukarde såklart vibrera (hade tre på den tiden) och vilja sätat efter men de var fullt medvetna om att matte INTE skulle bli glad då.

Så en dag var jag på vedhögen och kastade om ved, och hör ett skriiik från stallet. Tänkte att hundarna fått tag i en mus eller råtta och kallade in dem samtidigt som jag började klättra ner ur vedhögen. Hundarna kom snällt, och i käftarna på hanen (den jag betraktat som säkrast i att INTE jaga eftersom han har lägst jaktinstinkt) dinglade kaninhonan. Det som hänt var antagligen att hundarna trissat varandra under jakten och dessutom lyckats tränga kaninen (syntes på blodspåren i stallet). Och i ett sådant läge hjälper ingen träning tyvärr, trissar de varandra och än värre får korn på blod så kommer de reagera med vad tusens års avel lärt dem - instinkten att döda. Jag fick dock avsluta jobbet åt hundarna då de 'bara' brutit ryggen på den arma kaninen.

Visst var det trist att förlora avelshonan, visst grät jag både en och två skvättar och visst blängde jag surt på hundarna. Men de är ändå hundar och jag är medveten om dess instinkter. Samma sak när kattungen tog creme de la creme av uppfödningen. Fick tyvärr in virus och större delen av besättningen dog, som genom ett mirakel så de som överlevde var den blå honan och madagaskarhanen, så det fanns en mycket bra grund för ny avelsbas. Tills kattungen ansåg att möss var trams och det var dags för större byten. Och lyckades krångla sig ner i kaninernas rastgård (jag förstår än idag inte hur) och stressa ihjäl dem. Katten lever än och är mycket omtyckt. Dock la jag ner kaninaveln, jag kunde skaffat nytta velsmaterial och börjat om men insåg att det var inte sjysst mot kaninerna..
« Senast ändrad: 16 jan-05 kl 19:48 av Alexandra_W »

Lusa

  • Gäst
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #5 skrivet: 17 jan-05 kl 21:47 »
jag en blandras Luzernstövare/ am. pit bull terrier han är värsta bästa med katter!! Men han är ju hund! det får man aldrig glömma! man lämnar inte djur tillsammans vind för våg utan uppsyn.. då kan det hända olyckor!

daffy

  • Gäst
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-05 kl 18:59 »
Jag har haft jakt hundar hela mitt liv (eller snarare pappas hundar) och det har varit mäst har och älg hundar.

Och inngen av dom har tagit någara djur men där i mot stält grannens hästar  ;D
och vad jag vet inte nån annan hund som ägs av någon av jaktlags medlämarna.

Kram

Tuppen

  • Inlägg: 52
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #7 skrivet: 14 sep-05 kl 11:12 »
Jag har en stövare och en border collie och jag har aldrig sett att stövaren jagat katten utan snarare försvarat den mot våran lekfulla men hårdhänta border collie. Katten tar gärna skydd hos stövaren när bordern blir för närgången och kommer då bordern till katten när den ligger hos stövaren så lyfter stövaren på huvudet och morrar lite och då går bordern i väg.
Jag tror inte heller att det ligger i jakthundens normala beteende att äta upp en familjemedlem.
Som det ser ut hos mig är vallhunden mer intresserad av katten än stövaren
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Jakthundar som smaskar katter?
« Svar #8 skrivet: 16 sep-05 kl 12:14 »
Det handlar inte om att äta upp katten för att hunden är hungrig ( om ni nu ger era hundar tillräckligt med mat ) utan en medfödd drift hos alla rovdjur dit hunden hör . Visa hundar har mer jakt i sig o andra mindre och det kan skilja mellan individer i samma ras, jag har själv Parson Russell terriers ( 4 tikar o 1 hane ) vissa av dom skulle gladeligen slå i hjäl alla katter som kom i närheten medan andra skulle hel enkelt ignorera dom, instikten att jaga skall man inte försöka avla bort då kan man lika bra skaffa en guldfisk istället och vist kan man lära ( träna ) sina hundar till att ge f-n i eran katt men är det en flock som väl kommer igång så skall det mycket till för att stoppa dom. Jag hade själv problem med iggelkottar när jag bodde i stan, tikarna luktade dom genom glaset till verandan och om jag missade att hitta kotten för dom så blev det blodbad, försökte att fånga dom o körde sedan var morgon till kyrkogården o släppte dom i en lövhög. nu har vi inga kottar på landet ( dom har inte tagit slut utan dom fanns där inte ) men väl mullvadar och mina terriers har nu skifftat om till mullvads dödare och jag tänker inte försöka att få dom att sluta .  ;D  
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
tuslus, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser