Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så majskolvar  (läst 11911 gånger)

AnnaPanna

  • Gäst
Så majskolvar
« skrivet: 18 mar-07 kl 20:29 »
Hej!
Jag har fått ett par torkade majskolvar från Portugal!
Jag vill så gärna testa att så dem.
Hur ska jag göra?
Förstår att jag måste blötlägga kornen innan försådd.
Men hur länge? Hur länge ska de stå i försådd?
Hur sköter man dem när de väl sätts ut?
Hur ska de stå?
Många frågor... hjälp mig gärna här för jag är helt novis på detta!
Hälsningar
/A

S KVATTRAM

  • Inlägg: 149
  • Skvattram
Re:Så majskolvar
« Svar #1 skrivet: 19 mar-07 kl 02:37 »
Jag har alltid haft en dröm om ett svajande majsfält och skall väl förverkliga den snart. Vad jag förstått är det bara ett par härdiga sorter som tål vårt klimat,men i växthus skall det väl gå bra. De behöver inte blötläggas men sås inomhus i kruka först. När de är 21/2 dm planteras de ut då fara för frosten är över. Beror ju mycket på var du bor. Skåne och Gotland samt Öland är bra växtzoner. Lycka till :)

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Så majskolvar
« Svar #2 skrivet: 19 mar-07 kl 09:00 »
Nä... jag har ju inget växthus!
Får testa med några stycken för att se om det funkar i min zon (4-5) Västergötland.
Tack för hjälpen!
/A

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Så majskolvar
« Svar #3 skrivet: 20 mar-07 kl 13:39 »
Jag är ingen vidare majsodlare så jag borde egentligen hålla käften men här är i alla fall några ord på vägen.
Blötläggning behövs inte men förkultivering kan vara bra, som sagt. Ett problem med förkultivering är dock att majsplantorna snabbt får långa vita rötter som blir svåra att plantera. Jag tror man ska korta in dem före utplantering. I varje fall så är majs relativt känslig för omplantering och utplantering, så jag tror man antingen ska jobba med kort förkultivering (3-4 veckor från sådd till utplantering, troligen under fiberduk) eller ändå försöka direktså. Dock har mina försök med direktsådd inte varit lyckade. Troligen är det förkultivering som gäller utom i de bästa klimatområdena.
Vill man sen ta eget frön från majsen (vilket det främst ska handla om i fröodlingsforumet) så finns två ytterligare svårigheter:
*De flesta sorterna är F1-sorter. Man bör välja icke-F1-sorter (frökonstanta sorter) om man vill ta eget frö. Runåbergs har några såna sorter.
* Det tar längre tid att få moget frö. Fröet (majskornen) måste bli relativt hårda innan man bryter av majskolvar för eftermognad inne. Dessutom odlar vi mest sockermajs här, som inte främst är anpassad att ge mogna (=torra och hårda) frön. Fröna blir skrumpna som mogna (jämför sockerärter).

Summa summarum är majsodling en marginell grej i Sverige, inte minst ur självhushållningssynpunkt. Men ändå kul att hålla på med.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Så majskolvar
« Svar #4 skrivet: 20 mar-07 kl 18:02 »
Hej!
Tack! Jag har insett att jag la min tråd i fel ämne.. skulle kanske legat under grönsaker. Men men.. jag fick juh svar, så jag är nöjd!
Ska allt testa i alla fall, så får vi se vad det blir.
Har ju fått ett sånt himla bra tips här på forumet, att förså i tomma toalettrullar, så då slipper jag ju hantera den lilla växten. Jag kan ju även då klippa av det som växer utanför undertill...
/A

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Så majskolvar
« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 00:10 »
Har ju fått ett sånt himla bra tips här på forumet, att förså i tomma toalettrullar, så då slipper jag ju hantera den lilla växten. Jag kan ju även då klippa av det som växer utanför undertill...
/A

Jag har alltid tyckt att de ser användbara ut, men inte kommit på hur. :-)
Jag förkultiverar ibland t.o.m. morötter (när jag har väldigt lite eller väldigt svagt frö av en sort jag vill uppföröka). Då verkar detta särskilt intressant. Jag antar att man kan sätta ut med rulle och allt, med minimal störning av roten. Ska i alla fall testa.
Men som meddelat i annan tråd blir det ingen förkultivering i år, så jag får hamstra till nästa.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Så majskolvar
« Svar #6 skrivet: 23 mar-07 kl 23:08 »
Hej!
Tack! Jag har insett att jag la min tråd i fel ämne.. skulle kanske legat under grönsaker. Men men.. jag fick juh svar, så jag är nöjd!
Ska allt testa i alla fall, så får vi se vad det blir.
Har ju fått ett sånt himla bra tips här på forumet, att förså i tomma toalettrullar, så då slipper jag ju hantera den lilla växten. Jag kan ju även då klippa av det som växer utanför undertill...
/A
Äggkartonger i papp funkar också bra till förkultivering.
Vid utsättning bryter man bara av plantan från resten av kartan, den förmultnar snabbt i jorden (kartongen altså....inte plantan).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Så majskolvar
« Svar #7 skrivet: 24 mar-07 kl 23:43 »
Fred : klarar rötterna att växa rätt igenom kartongen ?? Praktiskt isåfall. Det finns liknande äggkartoner fast gjorda av pressad torv som ska användas på samma sätt.

Jag hämtar tomma "krukbrätten", såna som växtbutikerna får krukväxter levererade i och använder dem till förkultivering av majs, solrosor och en del blomsterplantor. Finns massa olika storlekar och modeller och butikerna är glada åt att bli av med dem, dom betalar ju för sina sopor.

levis

  • Inlägg: 93
  • Blipp, blupp...
Re:Så majskolvar
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 18:34 »
Nä... jag har ju inget växthus!
Får testa med några stycken för att se om det funkar i min zon (4-5) Västergötland.
Tack för hjälpen!
/A

Jag minns när jag var barn.
Då odlade vi majs ibland.
Det var helt underbart att gå fram till fältet med gräs som var högre än en själv och leta upp en mogen kolv, som man kunde knapra i sig rå.
Jag minns att de smakade nästan som ärtorna på fältet bredvid.
Bodde ungefär på samma breddgrader som du.
One friend is worth more than a thousand dollars

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Så majskolvar
« Svar #9 skrivet: 09 apr-07 kl 19:25 »
I helgen har majskornen planterats i sina toarullar.
Håll tummarna...
/A

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Så majskolvar
« Svar #10 skrivet: 11 apr-07 kl 11:32 »
Ok, hoppas det går bra !

*Håller håller håller*

Fjällsäter

  • Inlägg: 115
Re:Så majskolvar
« Svar #11 skrivet: 28 apr-07 kl 12:16 »
Anders Skalind skrev "Ett problem med förkultivering är dock att majsplantorna snabbt får långa vita rötter som blir svåra att plantera. Jag tror man ska korta in dem före utplantering." (hur gör man när man citerar här på alternativ?)

Detta har jag märkt på min majsplanta! Massor vita rötter som kommer nästan upp ur jorden.. vad ska jag göra åt det nu när jag snart ska plantera ut den i växthuset mitt? Dessutom var det 6v sedan jag satte fröet... och den är ca20 cm hög (plus långa blad) kanske det blir problem?

Några råd till mig?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Så majskolvar
« Svar #12 skrivet: 01 maj-07 kl 12:09 »
Anders Skalind skrev "Ett problem med förkultivering är dock att majsplantorna snabbt får långa vita rötter som blir svåra att plantera. Jag tror man ska korta in dem före utplantering." (hur gör man när man citerar här på alternativ?)

Detta har jag märkt på min majsplanta! Massor vita rötter som kommer nästan upp ur jorden.. vad ska jag göra åt det nu när jag snart ska plantera ut den i växthuset mitt? Dessutom var det 6v sedan jag satte fröet... och den är ca20 cm hög (plus långa blad) kanske det blir problem?

Några råd till mig?

Jag vore också intresserad av goda råd om detta!
En sak dock: försök få ut plantorna 3-4 veckor efter sådd. 6 veckor är troligen i längsta laget.
Om du inte får bättre tips så rekommenderar jag i rådande situation: inkortning av rötter, men inte alltför mycket (balans mellan blad och rötter!), snabb utplantering och bra med näring och vatten åt plantorna så de kommer igång snabbt efter utplantering. Kan funka.
Eller om de är för räliga: släng dem och så om. Och plantera ut snabbare. Det bör finnas tid nog för det.
Eller kombinera dessa båda varianter.
Anders

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Så majskolvar
« Svar #13 skrivet: 01 maj-07 kl 16:56 »
 :'( :'( :'(
De har inte ens börjat gro än!
/A

 

kauka

  • Inlägg: 4
Re:Så majskolvar
« Svar #14 skrivet: 24 maj-07 kl 06:37 »
spännande konversation, nu undrar jag,
är det på tok försent att så några majsfrön nu? Vad händer?
Jag har ett litet växthus att odla upp dom i.

Det är en otroligt vacker korsning mellan prydnadsmajs och sockermajs.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Så majskolvar
« Svar #15 skrivet: 24 maj-07 kl 10:01 »
Jag försådde min majs (Painted mountain) i växthus. Planterade ut större delen av dem när de var färdiga för omskolning o satte om resten i större krukor, inne i växthuset.

Det är nu en månad sen och de som står ute för en tynande tillvaro :P. Bleka, solskadade (trots skydd den första tiden), torra.
Ja, de ser helt enkelt för jäkl-a ut!

De som planterades om inne i växthuset däremot frodas o är jättefina,men nu vågar jag inte sätta ut dem för tänk om de blir lika eländiga som de andra..........

Tror själv att det saknas nåt i jorden. Nyfräst jord, i upphöjd odlingsbädd, där hästarna gick o gödsalde i vintras, förra året växte där potatis.

Nu har jag vräkt på stallgödsel uppepå,men frågan är om de klarar sig.

Skit också >:(.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Eulalia

  • Gäst
Re:Så majskolvar
« Svar #16 skrivet: 24 maj-07 kl 10:39 »
äsch, det kommer en sommar nästa år också!  ;)
Jag försådde några sockermajs för 2 veckor sedan de har grott fint och är ett par cm ovan jord. Enligt era erfarenheter så bör jag alltså vänta minst 3 veckor till?
Kommer att sätta ut plantorna utomhus..men enligt vad jag läser mig till så räcker inte värmen här i norden.

Hur är det med varmbädd, vad är det, hur gör man?
Lena Israelsson nämde detta i nån bok om asiatisk odling som jag bara hann bläddrade i..

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Så majskolvar
« Svar #17 skrivet: 24 maj-07 kl 17:49 »
Det kom aldrig något hos mig.. slängde dem för ett par veckor sedan.
SNyft.... får väl försöka nästa år igen.

Kan kolvarna vara för gamla?

/A

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Så majskolvar
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 20:54 »
Förkultiverade mina majsplantor efter konstens alla regler och de stortrivdes och växte som tusan. Satte ut dem för två veckor sedan, gödslade min magra jord lite extra och lade halm mellan raderna för att skydda dem små stackarna. Fint som snus...tills natten mellan måndag och tisdag då nattfrosten slog till. I Skåne?! I mitten av MAJ?!   :'( :'( :'( Minus två grader vid femtiden på morgonen och 40 plantor åt h-lvete. Dessutom blev min vinterpotatis frostbränd även den. Resten av köksträdgården ( som ligger närmare boningshuset ) klarade sig som tur var men men....
Så kom inte och säg att det är busenkelt att odla i skåne. Iallafall inte när väderleken spelar en spratt.

I övrigt växer det mesta som bara den. Årets nyhet är en urtjusig solrosrabatt. 30 solroser av varierande sort som kantar stengången vid potatislandet.  8)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Pan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Så majskolvar
« Svar #19 skrivet: 05 sep-09 kl 13:56 »
Mina gamla föräldrar fick 1000 majskolvar ett år! Ett tips är att dra upp dem från frö i växthus och sätta ut när frosten är väck. Sätt dem helst i dungar, inte i rad. Färdiga i september/Oktober. Ät med smör! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser