Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I stället för viltsten?  (läst 4566 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-13 kl 13:38 »
Skräptanten, varför behöver getter så mycket koppar? Jag vet att vissa fårraser skall vara känsliga för koppar, men jag vet inte varför. Vore kul att veta.
Getter behöver mer koppar än får. Brist på koppar kan leda till bland annat tillväxthämning hos killingar. Förr i ti´n var det inte ovanligt att de av skrockfullhet offrade en kopparslant i djurens dricksvatten, och detta har säkerligen hjälp många getter (och kor)!
Varför vissa fårraser tål koppar sämre än andra vet jag inte, den frågan får du ställa på fårtavlan.

Om en ska generalisera lite är det nog bättre att behandla geten som en liten, kvicktänkt ko - än att se på henne som ett rakpermanentat får ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #21 skrivet: 14 jun-13 kl 13:49 »
Hippievagnen, problemet är att det inte finns några rena hav längre, bara mer eller mindre förorenade. Och att vi som slutkonsumenter inte kan lita på att det som produceras är rent och riktigt, oavsett om det skett av oförstånd eller för att tjäna mer pengar. Jag har inget att invända mot principen att försöka få näringen på ett så naturligt sätt som möjligt, men man skall vara medveten om att det konstlade kan vara det bästa i vissa fall. Man bör inte förblindas och övergå till att i förtroende tro på en lära utan att då och då ifrågasätta både den och den faktiska omgivningen som påverkar.

Tack skräptanten, det där med generaliseringen skall jag nog minnas ;D

Kan man inte använda en kopparkittel som vattentråg till getterna då, och köra med en vanlig sten?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #22 skrivet: 14 jun-13 kl 14:02 »
Hi hi, har inte testat att servera vatten i en kopparkittel ;) . Inte har jag kopparrör till vattnet i lagården heller.

Nu är väl inte viltstenen den främsta källan till koppar (även om den innehåller rätt möe), det är nog mest mineralbaljan som ska förse djuren med de mineraler de behöver (inte bara koppar, utan en massa andra oxå).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #23 skrivet: 16 jun-13 kl 02:02 »
Nu blev jag lite fundersam. Fick själv rådet (på den här sidan och på Lantmännen) att köpa den röda fårmineralbaljan med koppar till mina getter, plus viltsten. I min frågetråd nämndes inte nötmineraler alls. Vad är skillnaden? Kan fårmineralerna göra skada? Genom att de behöver mer koppar och då får i sig för mycket annat?
Någon skrev, någonstans på denna sida, att det går åt ungefär 200 gr fårmineral med koppar/get/år. Men mina sex getter, sen några dagar "bara" fem, har ätit betydligt mer än så! Nu hade de levt på havre och ensilage hela vintern innan de kom till mig, och jag tror absolut inte de hade tillgång till några mineraler alls där, så de kan ju ha haft brist på allt...utom löss, för det hade de gott om :-X

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #24 skrivet: 16 jun-13 kl 12:02 »
Det var jag som skrev att mina getter förbrukade ungefär 200 g mineral/get och år. Däremot var det inte fårmineralbalja det var fråga om, utan nötbaljan (den som har som underrubrik "för nötkreatur och getter").
Var och en blir salig på sin tro, men det skiljer rätt rejält på kopparinnehåll mellan fårbaljan med extra koppar och nötbaljan. Den för får innehåller 250 mg/kg och den för nöt och get innehåller 800 mg/kg.
Det kanske inte skadar getterna att ha fårbaljan, men risken finns ändå att de får kopparbrist.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: I stället för viltsten?
« Svar #25 skrivet: 16 jun-13 kl 16:42 »
Okej, då missförstod jag där skräptanten. Är för trött för att gå tillbaka och läsa nu, men är ganska säker på att den enda mineralbaljan som nämndes "vid namn" var den röda fårbaljan. Dock säkert inte av dig då! Men då gör jag så att de får behålla fårbaljan och så får de en för nötter också. Någon gång går de väl åt ;D Tack för svaret!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare
Sundance, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser