Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Kattungar bortskänkes  (läst 16458 gånger)

ninna

  • Inlägg: 42
Re:Kattungar bortskänkes
« skrivet: 20 jul-04 kl 19:50 »
hej ville bara säga att man inte ska skänka bort kattungar ta en 100:- st det brukar jag göra får alltid alla sålda.

mvh carina

Tarja_Lover

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #1 skrivet: 09 okt-04 kl 21:46 »
FY VAD SKAMLIGT!!!!
DET BETYDER FAKTISKT OTUR ATT SKÄNKA BORT NÅGOT...
JAG BLIR SÅ UPPRÖRD ÖVER MÄNNISKOR SOM GÖR SÅ!!!!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #2 skrivet: 09 okt-04 kl 23:42 »
 Jag blir så upprörd över människor som svarar helt ovidkommande på annonser.....
 Om man inte är intresserad av vad som säljs/skänks bort, varför då svara och dessutom vara smått otrevlig??
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #3 skrivet: 11 okt-04 kl 11:01 »
Jösses! Är priset inte för högt så är det tydligen för lågt... Och Tarja_Lover; alla är kanske inte lika skrockfulla som du verkar vara.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #4 skrivet: 12 okt-04 kl 20:21 »
Hejsan Annika!
Har du några katter kvar?




Azeman

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #5 skrivet: 14 okt-04 kl 19:29 »
4 kattungar av äkta bondkattsföräldrar bortskänkes, mamman jätteduktig möss och råttfångare även en och annan huggorm stryker med, kattungarna är vana vid barn och hund, blir två månader i början på augusti.
Tel. 0304/43543 Annika, Orust


För det första, jag tycker man inte ska skänka bort katter hursom hällst! skamligt äre! det gör så att katten får mycket lägre status... är katterna änns vacc? försäkrad? eller nåt liknande? och sen så, kattungar ska absolut inte vara mindre än 12veckor när dom ÄR redo att lämna sin mor. dom MÅSTE vara hos sin mor tills dom är minst 12veckor, annars kan dom få en del problem. som jag ser på en hel del katter som har tagit bort ungar för tidigt ifrån sin mor. katternas problem blir oftast psykisk, kissar inne, snuttar på allt, och en hel del annat. Är katterna/djur inte mera värd? Men om man nu måste ge bort dom ännu tidigare (som jag tycker är väldigt synd och skamligt) så ska dom absolut inte vara mindre än 10veckor, men 12veckor äre som det gäller!

mvh Annie

Azeman

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #6 skrivet: 15 okt-04 kl 12:38 »
Jag blir så upprörd över människor som svarar helt ovidkommande på annonser.....
 Om man inte är intresserad av vad som säljs/skänks bort, varför då svara och dessutom vara smått otrevlig??
                           Mvh
                        Charlotte


Och jag blir upprörd utav folk som inte ser skillnad mellan rätt och fel! så du tycker det är helt okey att skänka bort djur hursom hällst? även att dom är för småa att lämnas ifrån sin mor? Tycker du inte katter är mera värd än så? Man skriver och klagar, för att ge faktan och tips. Och man lessnar att se folk som inte ser katten mera värde i sej, och som vet mera om dom, innan dom skaffar sej. om man inte kan hantera djur så ska man väll ändå inte ha?

Neiklot

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #7 skrivet: 15 okt-04 kl 12:59 »
Och jag blir upprörd utav folk som inte ser skillnad mellan rätt och fel! så du tycker det är helt okey att skänka bort djur hursom hällst?


Var skrev Charlotte att hon tycker det är helt okej?

Alla djur (och människor) är lika värda!
Ja, och nej, kanske man inte ska -skänka- bort en katt!
Men kanske det är bättre att skänka bort dom till någon sjyst djurvän, än säljer dom till en mindre sjyst djurvän.

(För, iallafall som jag uppfattar det, så beror inte ens "djurväns-status" på hur mycket man kan ge för ett djur.)

Fast jag kanske har fel?
Världen är ju som den är så..

/En djurvän



« Senast ändrad: 15 okt-04 kl 14:42 av Neiklot »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #8 skrivet: 16 okt-04 kl 17:39 »
Och man lessnar att se folk som inte ser katten mera värde i sej, och som vet mera om dom, innan dom skaffar sej. om man inte kan hantera djur så ska man väll ändå inte ha?

Med tanke på att bondkattsmarknaden är tämligen mättad, tycker jag att det är bättre att skänka bort katterna till lämpliga hem än att sitta med en flock katter för att man tvunget vill ha betalt för dem.

Mina källingar gick till nya hem alldeles gratis, men de fick fina hem hos människor som visst vet vad katter behöver för att må bra. Och självklart kan de nya ägarna hantera djur!!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #9 skrivet: 16 okt-04 kl 20:44 »
 Oj,oj....
Jag undrar var jag skrev att jag tyckte man skulle skänka bort dom hur som helst??? Man kollar väl alltid upp hemmet så gott det går oavsett vilken summa man tar för djuret man säljer/skänker bort??? Det gör i alla fall jag...
 Jag vet också att SVERAK säger att man måste vänta till kattungen är tolv veckor, vet dock inte vad djurskyddslagen säger... Det är SÅ länge sedan jag hade kattungar, mina två gammelkattor är kastrerade, SE vilken ansvarsfull person jag är trots att jag inte vet skillnaden på rätt och fel ;)
 Så jag har ingen koll på lagar angående kattförsäljning.
 Men dock var jag med på den tiden som åtta veckor var gränsen för både katt och hund "leverans" och då tålde katterna det psykiskt. Men det kan ju ha ändrats...
Kanske är det skillnad på raskatter som fötts inne och bondkatter som fått vara ute från början ;) ? Skämt åsido så har jag också hört om katter som snuttar osv pga att dom tagits för tidigt från mamman, men jag tror egentligen det gäller ännu yngre kattungar.
 Till sist: Jag sätter ett otroligt värde på mina alldeles vanliga bondkatter det ska du veta!
                          Mvh
                       Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alfred

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #10 skrivet: 17 okt-04 kl 01:40 »
...det är bättre att skänka bort katterna till lämpliga hem än att sitta med en flock katter för att man tvunget vill ha betalt för dem

- En förutsättning för att det ska vara "ett lämpligt hem" är att dess ägare kan tänka sig att ge en symbolisk slant för katterna, anser jag. Det handlar ju inte om att "tvunget ha betalt", det är ett test av köparen kan man säga, just eftersom man inte vill att katterna ska hamna hos vem som helst.
« Senast ändrad: 17 okt-04 kl 01:45 av Alfred »

 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #11 skrivet: 17 okt-04 kl 06:23 »
 Jag vet inte riktigt hur tex 100 kronor skulle testa om man är lämplig/olämplig för att ha en katt??
                        Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alfred

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #12 skrivet: 17 okt-04 kl 06:45 »
Just det där med att katten har ett värde, Charlotte...

john

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #13 skrivet: 17 okt-04 kl 10:13 »
Just det där med att katten har ett värde, Charlotte...
Är värde = pengavärde??? Om man är skrockfull/vidskeplig så kan man väl ta en slant per tass eller något sådant. Min första katt "köpte" jag för 20 spänn, en femma per tass. Den andra fick jag i födelsedagspresent av en kompis som visste att jag funderade på att skaffa en till katt.
Fattar inte varför man måste hacka på folk som skriver annonser hela tiden. Ok om någon bedriver någon form av djurplågeri. Men annars så kan man väl bara låta bli att gnälla? Snart vågar ingen lägga in någon annons längre, man måste ju väga varje ord på silvervåg.
Lite högre i tak tack!  >:(

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #14 skrivet: 17 okt-04 kl 14:39 »
Hej, alla ni som "svarat" på min annons, måste säga att jag blev minst sagt förvånad, dels finns det ju spaltmetrar  med "kattungar botrskänkes"annonser i de flesta tidningar och anslagstavlor, upprör ni er lika mycket över dem så har ni att göra.......dessutom finns det ju mycket annat här i världen som är mycket mer upprörande som den energin skulle kunna användas till. Att sedan djurvänlighet går att mäta i pengar hade jag ingen aning om.
Till Neiklot, jag har några kattungar kvar.
Hälsningar Annika

Alfred

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #15 skrivet: 17 okt-04 kl 16:23 »
OK Charlotte, låt oss kalla det status i stället för värde (som du säger, man får visst väga varje ord i silvervåg).

...spaltmetrar  med "kattungar botrskänkes"annonser i de flesta tidningar och anslagstavlor, upprör ni er lika mycket över dem så har ni att göra.......dessutom finns det ju mycket annat här i världen som är mycket mer upprörande som den energin skulle kunna användas till.

Man får välja sina strider... Du är medlem i alternativ.nu.
Men inställningen är "intressant": Klaga inte på X även om X är dåligt, för Y är värre. Jag tycker givetvis att Israels behandlig av palestinier är mer upprörande än att du vill ge bort dina katter gratis. Du vet inte vad jag lägger min energi på.

Att sedan djurvänlighet går att mäta i pengar hade jag ingen aning om.

Lägg av.

Annika, ge bort dina katter! Ingen kan hindra dig, men uppenbarligen är det många som, liksom jag , tror att detta är ofördelaktigt för katters status.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #16 skrivet: 17 okt-04 kl 17:08 »
 Ska man höja kattens status så räcker det inte med att ta en hundring (det var så jag menade...) Vad är en hundring, nu förtiden? Knappt två pizzor?? (Bara ett exempel.....) Lätt att köpa en katt för en hundring och sen tycka att det är skönt att slippa att ungarna tjatar ett tag. Och säljaren kan ha bra samvete för att han/hon fixat ett seriöst hem till katten....  ???
 Nej, för att höja kattens status får man nog lov att kolla upp hemmet i fråga lite granna. När en köpare ringer får man försöka "lyssna av" hur det låter....
 Jag vet att det är svårt (omöjligt) att veta säkert hur katten får det, men ingen ska tro att en kattunge som man har sålt för en hundring inte kan bli billigare ormmat än vad en zooaffärsinöpt kanin kan bli...
 Det är klart att även en"gratis-katt" kan bli ormmat, men det jag efter en massa "surr" vill ha sagt är:
 Att ta en hundring för kattungen absolut inte garanterar ett bra hem, det gör det inte ens om man tar 5000 kr för en ras katt.  Det är en chanstagning (tyvärr) som man får ta när man föder upp vilken sorts djur som helst om man inte kan sälja alla sina djurungar till vänner och bekanta.
                    Mvh
                 Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #17 skrivet: 17 okt-04 kl 20:50 »
Visst, ta 5000kr för varje katt, så ska du se att samtliga katter blir lägenhetskatter i storstockholm. men jag tror att bondkatterna skulle få det sämre då - raskatterna skulle gå åt som smör eftersom de kostar lika mycket.

Det är väl viktigare att de små liven kommer till hem där de tas omhand på bästa sätt, snarare än att de får snyggaste halsbanden och dyraste transportburarna?

Men det ger sig väl, vem som sitter därhemma med 50 kattungar som lever i misär därför att hon velat ha tusenlappar för dem, och vem som i varje fall hittat reko hem till sina. Det går väl inte ut på att tjäna pengar? Kattens status på landet är hög - hon är en musfångare som inte kan ersättas med annat. En bondkatts status inne i samhället är inte särskilt hög - och det är väl bra? Det är inte där de helst bor.

Och kom ihåg att sterilisera era katter! Det finns kattungar i överflöd, gör katterna en tjänst. Ta inte en kull kattungar om du inte redan vet om, och har kontakt med, hem som har behov av de små liven. Vi behöver alla behövas :)
« Senast ändrad: 17 okt-04 kl 20:51 av elijah »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Tarja_Lover

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #18 skrivet: 18 okt-04 kl 13:45 »
Du manna jag är inte skrockfull jag tycker bara det är synd om djuren! T ex om du skulle skänka din egen hund till någon då verkar det som om hunden inte betydde ett dugg för dig utan du bara sket i den!!!!! :( :( :( :(


                                   SUG PÅ DEN DU!!!

                                     8) :P :P 8) :P :P 8)

Camilla

  • Gäst
Re:Kattungar bortskänkes
« Svar #19 skrivet: 18 okt-04 kl 13:59 »
Du manna jag är inte skrockfull jag tycker bara det är synd om djuren! T ex om du skulle skänka din egen hund till någon då verkar det som om hunden inte betydde ett dugg för dig utan du bara sket i den!!!!!

För egen del skulle jag hundra gånger hellre skänka bort ett djur, vilken sort det än vore, till någon jag visste tog bra hand om det, än att sälja det dyrt via annons och lita till att folk är så snåla att de tar bra hand om något bara för att det kostade pengar (en sådan pengafixerad människa skulle jag för den delen inte ens låta ta hand om något av mina djur....).
Som Neiklot också skrivit här - inte fasen är man väl mer djurvän för att man har gott om pengar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser