Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkavhärdare vad tänka på?  (läst 7837 gånger)

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #40 skrivet: 13 nov-18 kl 09:09 »
Du vet att vattenkvaliteten kan förändras över tiden? Själv gör jag ett stort test var fjärde år och ett litet varannat år i snitt beroende på hur lågt grundvattnet står sommartid.  Det innebär 55 kr i månaden för att vara hyfsad säker på att vattnet man dricker är tjänligt. Dessutom vet du exakt vilka filter du skall använda eller vilket reningssystem som passar dig bäst. Angående dessa elektriska avhärdare - Glöm dom. De bygger på en princip att man skapar ett magnetfält runt kalkpartiklarna då dessa binder sig till metalljoner. Det funkar hyfsat en kort tid men så fort vattnet ändrar karaktär, typ värms eller kyls ned, eller att omsättningen är för låg så frigörs kalket igen. Tex har jag en sådan i diskmaskinen men där cirkulerar vattnet ständigt och på så vis slaggas inte maskinen igen. Mjukvattenfilter är det säkraste och bästa alternativet men för bäst effekt bör man veta hårdhetsgraden på vattnet.

Postat med Alternativ.nu´s app


mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #41 skrivet: 13 nov-18 kl 14:51 »
Fast om jag installerar kalkavhärdare i badrummet på övervåningen- då räcker det att jag stänger av inkommande vatten på övervåningen.... och sedan låter en kran droppa i köket- det borde funka eller? Annars får vänta till våren med det hela- vore ju trist om vattnet skulle frysa mitt i allt också

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #42 skrivet: 13 nov-18 kl 15:01 »
Du måste ju inte nödvändigtvis göra installationen just den vecka då det är -30 grader ute.
Och ska du ändå kosta på en avhärdare, så koppla in den så att allt vatten som används inomhus i hushållet passerar genom den.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #43 skrivet: 13 nov-18 kl 18:15 »
Just det- då blir det problematiskt igen. För ute i uthuset där pumpen står går avloppet till en gammal stenkista- med golvbrunn som lätt fryser på vintern- inne för att ha salt måste jag ju isåfall ha på undervåning antar jag- annars är det bara dusch å toa vattnet som blir kalkfritt. För kallvattnet går ju direkt till undervåningen. Varmvattnet upp på övervåning via vvberedare å sedan ner.... och på undervåningen finns bara ett kök, vet inte var man kan sätta kalkavhärdare där

Du måste ju inte nödvändigtvis göra installationen just den vecka då det är -30 grader ute.
Och ska du ändå kosta på en avhärdare, så koppla in den så att allt vatten som används inomhus i hushållet passerar genom den.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #44 skrivet: 13 nov-18 kl 22:03 »
Ställ avhärdaren där pumpen står och lägg ner en liten värmekabel i avloppet. Drar inte många watt. Och uthuset har du väll över nollan såinte pumpen fryser sönder.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser