Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  15 kvm som fritidshus.  (läst 4382 gånger)

dragonstar

  • Inlägg: 66
    • Södermanland
15 kvm som fritidshus.
« skrivet: 08 maj-12 kl 15:13 »

Som rubriken lyder har börjat röja en bit orabetad mark osm min pappa har brevid sitt eget hus. Där ska jag bygga en friggebod på 15kvm.

Den ska var isolerad så man kan bo där ävne på vintern och jag ska hälst kunna bo där permanent men bor som sagt kvar med sambon i lägenhet så det är inget krav.

Dessutom får det inte kosta allt för mycket.

Räknar med 30tusen för stugna då byggsatts ochc isolering sen blir det ju några tusen exstra på en kyl och annat som behövs. Har en linte kamin jag tänkte instalera.

Så hjälp mig med smarta lösningar. sängen ska vsara upphöjd så att jag har förvaring under. men vad mer?

Hur ska den se ut innuti? har ni gjort något likande våsa gärna bilder.

 ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 15:25 »
Min stuga är 17kvm invändigt, så den är inte mycket större. Och här bor jag året runt, även om jag är mycket utomhus de delar på året då det går. Jag får plats med sängen, tre byråer, bord och stol, en fotölj, hurts med förvaring och datorn ovanpå, litet kök med kokplatta och kombinerad kyl/frys samt kamin. Ändå känns det inte speciellt trångt. Har du sängen upphöjd så frigör du ju ett par kvadratmeter där du kan ha förvaring, och då har vi i princip samma boyta

dragonstar

  • Inlägg: 66
    • Södermanland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 16:36 »
Låter som det jag tänkte. DU har igen lösning när det gälelr duch/ toa?

Jag har tänkt höja sängen för att få förvaring under sängegn ska funka som soffa tror jag så den får inte var för hög. Sen ska det var hyllor och annat på väggen ovanför sängen, ska ha en köksdel på väggen mitt emot sängen och det blir då massa mer förvaring något kulskåp kokplarttor och annat som är nädvändigt.

Huggorm

  • Gäst
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 17:02 »
Låter som det jag tänkte. DU har igen lösning när det gälelr duch/ toa?
Fixar duschningen utomhus, jag har ordnat en avskild hörna på baksidan med litet trallgolv där jag kan stå. Funkar vinter som sommar. Toan är förstås ett utedass, det har funkat för folk i alla tider

dragonstar

  • Inlägg: 66
    • Södermanland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 17:14 »
Ducha ute låter ju inge vidare på vintern. Men ska fundera på det om alternativ =)

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 17:37 »
Duscha på jobbet!  :)
Eller i det kommunala badhuset.
evamarta@live.se
0767-933525

dragonstar

  • Inlägg: 66
    • Södermanland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 17:59 »
Ja fast jag är Heltidsjuksriven så ducha på jobb funkar inte. Däremot bor ju pappa brevid så jag får gå till honnom oc ducha. och VI komemr bo i lägenheten ochså. Det är så att jag har en sambo som inte alls är inne på samma tankar som jag. Jag vill ha ett lite mindre hus att bo i och ha mina egna höns odla själv allt sådnant. men sambon vill bo i lägenheten planerar att börja studera framöver och jobar just nu som inhyrd så inte kan han ta lån..

Dävav friggeboden det blir litet men jag har råd, kunde jag skulel ajg köpa en tomt men hittar inte billig och bra.

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 06:10 »
En tomt bara for en friggebod om du ar sjukskriven later onodigt. Duschen kan du losa enkelt genom att ha en halvisolerad "hytt" som nastan "hanger" pa utsidan, nagot nedanfor resten av boden. Golvet bygger du av grenar eller slanor eller tra med stora springor sa att det bara rinner ut  nar du duschar. Varmvatten far du genom att han en vattentank ovanpa kaminen. Om du ar klurig och har bra med grundvatten kan du borra en brunn rakt under boden (som ju star pa styltor for att spara pengar och slippa jobbig och dyr markberedning) sa att du kan handpumpa upp vatten till grytan pa en gang. Sedan ser du till att kopplingen mellan duschen och vattengrytan ar hogre an duschmunstycket sa att det rinner pa naturligt. Duscha pa morgonen nar du eldat ut under natten sa att du inte skallar dig bara.

Dusch inomhus gar att losa enkelt! Se till att dorren mellan dushen och rummet ar mycket valisolerad bara. Garna dubbeldorr (dorr mot dorren alltsa). Eller ocksa staller du in en gammal duschkabin i rummet och borrar hal i golvet helt enkelt. Vatten kan du latt lata rinna ut genom ett kort ror i golvet rakt ned under boden (igen, bygg pa styltor).

Design ideer finns massor av om du googlar pa "Micro Houses" "Tiny Homes" eller vad det nu ar for termer som galler idag. Lycka till!

 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 11:49 »
Om jag skulle få för mig att bygga ett fritidshus utan tillgång till el så skulle jag nog satsa på att bygga två hus. Ett liiiite större (typ 20 kvm) att bo i, och då gärna med sovloft, och sen en mindre att ha bastun i. Bastu måste ju vara optimalt tvagningsställe om man inte har tillgång till el.  :D
I bastu-stugan kan man även ha ett litet kallförråd, och så en vedbod som hänger ihop med den. :)

Dasset skulle jag göra flyttbart och gräva en rejält djup grop som man bara behöver skotta igen när det är dags att flytta dasset. Då slipper man hålla på och hantera dyngan också. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

dragonstar

  • Inlägg: 66
    • Södermanland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 14:50 »
Tack för tippsen håller på att söka på mini houses och liaknde har hittat riktigt spännadne dokumenträer om såna hus i USA och frankrike.

NU har jag inten engen tomt utna ställer upp det brevid pappas hus. Om jag nu inte råkar hitta en tomt någonsans nårmaste veckorna.
Och eftersom att det blir på pappas tomt är det friggebod på 15 Kvm som gäller, sovloft vill jag ha men kan inte för det krävs tillstånd att bygga så högt.

SÅ om jag hittade en somt skulle jag kunna göra det men de enda tometer jag hittat ligger på ca 3 hundratusen och som heltidsjuksriven har man inte dom pengarna. Jag kan få ihopp 50 tusen om jag lånar av min familj men att hittaen tomt för den summan i Södermaland Strägnes trakterna är ju omöjligt.

dragonstar

  • Inlägg: 66
    • Södermanland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 14:58 »
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=40432

Det är denna stuga jag tänker köpa tror jag.
Hadde jag haft egen tomt hadde jag nog sattsat på en med sovlåft och ansökt om bygglov. Men det kostar så myekt mer att det inte är värt det nu när det är hos en anna jag sätter upp stugan.

Huggorm

  • Gäst
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #11 skrivet: 09 maj-12 kl 15:21 »
Synd bara det inte var ett fönster till på andra gaveln, det kommer bli rätt mörkt nu

dragonstar

  • Inlägg: 66
    • Södermanland
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #12 skrivet: 09 maj-12 kl 15:38 »
Ja vi har tänkt at vi kan köpa til lmer fönster. Sne har vi ett 3glasfönster stådne hoss pappa som kanske kan passa fast det är väldigt stort.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #13 skrivet: 11 maj-12 kl 20:45 »
Det är väldigt mycket billigare att köpa material och bygga själv om det är möjligt. Det man får för pengarna är rätt lite eftersom det kommer som en byggsats. Dessutom ingår ingen isolering. Du kanske redan har tänkt på det här men det är lätt att missa och det är ju lite trist :)

Ett loft går ju att klämma in även om det blir ganska lågt. Har du en smalare säng, typ 80cm, kan du ändå ha ett skrivbord eller en soffa under den. Eller så gör du loftet uppfällbart mot väggen så du kan bli av med den vid behov :)

Rekommenderar att ha minst 20cm isolering i väggarna och 30 i golv och tak. I det lilla, tio kvm, rum som jag sitter i nu har jag 30cm i väggar och golv och 50cm i taket :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

  • Gäst
SV: 15 kvm som fritidshus.
« Svar #14 skrivet: 11 maj-12 kl 21:03 »
Jag har 12cm isolering i väggarna och 15cm i taket, och det räcker mer än väl. Men skulle jag värma med el skulle det kanske vara värt att satsa på lite mer. På en friggebod måste man ju tänka på ytan också, 10cm extra isolering stjäl ju över en kvadratmeter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser