Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning och vaccination  (läst 2538 gånger)

Margit

  • Gäst
Avmaskning och vaccination
« skrivet: 27 maj-08 kl 08:00 »
Om en stund ska jag åka och vaccinera hunden och katten. Det slog mig nu att  jag någon gång har hört att man inte ska avmaska och vaccinera på samma gång....?
Det är väl en skröna?
Såklart har jag lyckats med konststycket i alla fall, då jag började avmaskningskuren igår  :-\

Margit

  • Gäst
SV: Avmaskning och vaccination
« Svar #1 skrivet: 27 maj-08 kl 08:51 »
Läste just på baksidan av vaccinationskortet att det är bra att avmaska ett tag innan vaccination, då inälvsmask kan göra att vaccinationsskyddet blir sämre.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Avmaskning och vaccination
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 08:57 »
Jag har aldrig avmaskat innan vaccination.  Jag har 5 hundar som alla vaccineras olika tider på året. Blir ett fasligt avmaskande då och under tiden smittar de varandra istället.

Jag brukar avmaska dem på sommaren, och då alla samtidigt. Eller om jag ser att de verkligen har mask. Då det hänt att de haft bandmask vid 2 tillfällen. 2 av dem går ju ute året runt och käkar döa möss osv.  :-X
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Avmaskning och vaccination
« Svar #3 skrivet: 27 maj-08 kl 09:34 »
Vi avmaskar bara jakthundarna i samband med jakt. Finns egentligen ingen anledning avmaska om man inte misstänker mask.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Avmaskning och vaccination
« Svar #4 skrivet: 27 maj-08 kl 09:56 »
Vi avmaskar bara jakthundarna i samband med jakt. Finns egentligen ingen anledning avmaska om man inte misstänker mask.
Precis, och så är det med alla djur. Det är iaf min inställning till avmaskningsmedel. Ett eget immunförsvar är bättre än medikamenter.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Avmaskning och vaccination
« Svar #5 skrivet: 27 maj-08 kl 10:39 »
Håller helt med Gille o Kimma! Har aldrig avmaskat våra hundar. Våra katter för kanske 10-år sedan.
Avmaskar inte får, kor eller hästar heller. Försöker bygga upp immunförsvaret och härda djuren istället. Bättre både för djuren och miljön. Avmaskningsmedlet är ju ett gift. :-\

Margit

  • Gäst
SV: Avmaskning och vaccination
« Svar #6 skrivet: 03 jun-08 kl 00:34 »
Katten hade börjat kräkas varje natt, det brukar hon inte göra. Det kan vara ett tecken på mask så därför fick hon en kur - hunden åkte med på ett bananskal då förpackningen räckte till henne med  :P

Jag brukar heller inte avmaska bara för sakens skull, endast då jag misstänker maskangrepp. Man får tänka på resistensutvecklingen.

Faktum är dock att om hunden har mask så kan det påverka immuniteten av vaccinationen till det sämre, kan ju vara bra att veta.

Kattie

  • Inlägg: 59
SV: Avmaskning och vaccination
« Svar #7 skrivet: 18 jun-08 kl 21:39 »
Hundar och katter smittar inte varandra med sina maskar så man behöver inte maskar hunden bara för att man tar katten eller vice versa.

Det man "bör" göra är att lämna in avföringsprov för att kolla om/vad djuret har för mask istället för att bara maska slentrianmässigt, gäller ju alla djur, både stora och små.

Sen "bör" man inte heller avm och vacc för nära inpå vartannat utan det optimala är ju att djuret är fritt från mask innan vacc och det ska helst gå en vecka mellan avmask och vacc även om det "går" att maska och vacc samtidigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
krikav

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser