Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med min skvättare?  (läst 21073 gånger)

miar70

  • Inlägg: 27
  • 6-barnsmamma och djurälskare!
Vad göra med min skvättare?
« skrivet: 27 sep-07 kl 21:29 »
Hej :)

Jag har en australisk  terrierkille på 8 månader som är klok som en bok och väldigt lättlärd MEN han skvätter inne! Han markerar överallt, och gärna på skor, väskor och leksaker. Det är inte det att han är nödig, utan det är markeringskiss.

Vad ska jag göra?

Jag har haft hundar i 25 år, men aldrig haft detta problem! I regel märker jag inte att hann skvätt förrän det gått en stund, och att göra nåt då är ju helt bortkastat...

Finns det nån som varit med om liknande, och som har nåt bra tips?!?

/Mia
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-07 kl 11:45 »
jag skulle hålla honom i en bur ett tag. där är hans revir och inte hela huset
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Lusa

  • Gäst
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-07 kl 14:19 »
Hej :)

Jag har en australisk  terrierkille på 8 månader som är klok som en bok och väldigt lättlärd MEN han skvätter inne! Han markerar överallt, och gärna på skor, väskor och leksaker. Det är inte det att han är nödig, utan det är markeringskiss.

Vad ska jag göra?

Jag har haft hundar i 25 år, men aldrig haft detta problem! I regel märker jag inte att hann skvätt förrän det gått en stund, och att göra nåt då är ju helt bortkastat...

Finns det nån som varit med om liknande, och som har nåt bra tips?!?

/Mia
Min förra hund gjorde också så, det hände under en period när han var ung (som din hund) och gick över. han markerade på andras jackor och väskor, det kom plötsligt och jag förstog inte heller någonting.
har det kommit plötsligt för er eller har hunden alltid gjort så?
Det enda är nog att vara pådin vakt hela tiden så du kan säga till när det händer.
Ett tips skulle vara att göra det extra möjligt för hunden att markera., tex ställa fram det ågen som du kasnke plockat bort pga kisseriet,. så att du kan tillrättavisa direkt.


Lusa

  • Gäst
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-07 kl 14:19 »
jag skulle hålla honom i en bur ett tag. där är hans revir och inte hela huset
Vad menar du skulle vara bra med det?

miar70

  • Inlägg: 27
  • 6-barnsmamma och djurälskare!
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #4 skrivet: 28 sep-07 kl 17:52 »
Min förra hund gjorde också så, det hände under en period när han var ung (som din hund) och gick över. han markerade på andras jackor och väskor, det kom plötsligt och jag förstog inte heller någonting

Vad skönt att höra att fler varit med om detta och att det går över, Lusa! :)

tyvärr blir det så nu att han är ute mycket på gården, då vi är hemma alla och barnen har kompisar här - annars kissar han i skor osv :( Jag får helt enkelt jobba på och hålla ögonen på honom så mycket jag hinner...

dawnrun - vi har inomhusbur som han sover i på natten, den trivs han jättebra i, får använda den mer dagtid när det är extra rörigt härinne!

Tack för era svar!

Kram Mia
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-07 kl 19:34 »
min ena hane gjorde så också.jag tycker inte att det hjälpte med att hålla han på mindre ställe .han skvätte ändå.helst när det fanns tikar som löpte i närheten.jag sprutade han något år och det funkade så där.skvätte ändå men slutade helt när jag kastrerade han./Anna

miar70

  • Inlägg: 27
  • 6-barnsmamma och djurälskare!
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #6 skrivet: 28 sep-07 kl 20:54 »
Hmmm, har funderat på kastration, faktiskt... Men TÄNK om jag har en framtida stjärna - vill både ställa ut och hålla på med lydnad-agility...
 Och sprutningarna har jag hört att de inte hjälper så mycket :-\
Hoppas att det ger med sig med åldern, han började lyfta på benet för två veckor sen, och det var då det här skvättandet började >:(

Får kanske tänka på öka mitt ledarskap lite - har varit lite slapp :-[

Kram!
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

Margit

  • Gäst
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #7 skrivet: 28 sep-07 kl 21:13 »
Får kanske tänka på öka mitt ledarskap lite - har varit lite slapp :-[

Kram!

Ja, där tror jag du har det!  ;) det är inte hans uppgift att "pinka in" reviret, han ska ju vara ranglägst...men jag vet hur svårt och hur mycket jobb som krävs  :-\.
Lycka till!

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #8 skrivet: 29 sep-07 kl 16:16 »
Lusa, om han sitter i en bur kan han inte skvätta över hela huset
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Lusa

  • Gäst
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #9 skrivet: 29 sep-07 kl 20:04 »
Lusa, om han sitter i en bur kan han inte skvätta över hela huset

så hon skall inte göra något åt saken, försöka träna bort?
Klart kissandet upphör om hunden är inburad. Men man vill ju kunna ha hunden utanför buren utan kisseriet.
Ingen bra idé att med sån metod stänga bort problem, då blir man ju aldrig av med det. Man måste jobba med problemen, för dom går att lösa, utan att stänga in hunden i en bur :-\
Hunden är ju där på nattetid utan att kissa, och ändå markerar den dagtid inne. Ska hunden sitta i bur hela dagarna så eller? förstår inte hur du menar..
« Senast ändrad: 29 sep-07 kl 20:09 av Lusa »

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #10 skrivet: 29 sep-07 kl 21:15 »
Vill gärna bara påpeka att en hund som skvätter inne kan göra det av osäkerhet. Ju mer lukt av honom själv, desto tryggare blir det. Men terrier brukar väl inte va så osäkra på sig själva direkt.. Jag har tre hanar, och det kissas inne ibland. Kommer man knappt ifrån då. Oftast efter att det varit lite bråk om någon tuggis eller så, eller annan uppståndelse.
När dom skvätter sådär handlar det inte om något som man kan träna bort som någon skrev, det är ett beteende som man ska hitta orsaken till. Har han varit rumsren innan och börjar göra så här så är det helt galet att försöka straffa hunden.
Dessutom är det som sagt ofta en period som går över. Det kan komma fler såna perioder.
Lycka till!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #11 skrivet: 29 sep-07 kl 21:26 »
Vill gärna bara påpeka att en hund som skvätter inne kan göra det av osäkerhet. Ju mer lukt av honom själv, desto tryggare blir det. Men terrier brukar väl inte va så osäkra på sig själva direkt.. Jag har tre hanar, och det kissas inne ibland. Kommer man knappt ifrån då. Oftast efter att det varit lite bråk om någon tuggis eller så, eller annan uppståndelse.
När dom skvätter sådär handlar det inte om något som man kan träna bort som någon skrev, det är ett beteende som man ska hitta orsaken till. Har han varit rumsren innan och börjar göra så här så är det helt galet att försöka straffa hunden.
Dessutom är det som sagt ofta en period som går över. Det kan komma fler såna perioder.
Lycka till!
har samma problem med min terrier hane för tillfället, har hållt på ett par veckor, först kom ett gäng valpar som gör livet surt så fort han kommer ut ur dörren, sen löpte lilljäntan efter det så han har varit stressad. Det har blivit mindre men jag kan inte låta nåra påsar eller annat stå kvar på golvet. Dock har han lyft ben mot hundmatssäcken ett par ggr vilket fick bläcket på påsen att flyta ut och göra märken i golvet som inte går bort  >:(  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

miar70

  • Inlägg: 27
  • 6-barnsmamma och djurälskare!
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #12 skrivet: 29 sep-07 kl 21:27 »
Tack gräbban för bra svar :)

Nja, osäker är han väl inte direkt, men det är ju oftast när det är lite rörigt runtomkring som han skvätter, så kanske beror det på lite oro :-\

Jag hoppas att det går över av sig självt, och jag har faktiskt satt honom i buren nu när det varit extra spring och folk (inte speciellt långa stunder) och jag tror han tycker det är rätt skönt, faktiskt, att komma ifrån lite!

Kram!
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

miar70

  • Inlägg: 27
  • 6-barnsmamma och djurälskare!
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #13 skrivet: 29 sep-07 kl 21:32 »
Jadu kimma, det är inte kul >:(

Det värsta tycker jag är när min lillskvättare kissar på gammelhunden (en 12-årig collietik), bak på rumpan, och hon märker inget...
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #14 skrivet: 01 okt-07 kl 09:51 »
jag har 3 stk hanhundar inomhus. när hundarna var valp satt alla i bur när dom inte åt, var ute på rast osv. fick aldrig "bara gå omkring" i huset. har aldrig haft en enda kissning inne. när hundarna var c:a 1 år fick dom vara ute på dagtid men i bur på natten. nu är alla ute dygnet runt. hundarna är 3, 5 och 9år. jag har en tik på 4 år som löper 3 gånger om året! och mina hanar pinkar aldrig inne.
hälsn ifrån en nöjd hundägare
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #15 skrivet: 07 okt-07 kl 19:22 »
 Jag är lite kluven till buranvändandet...
FÅR man verkligen ha hunden i bur nu förtiden?
Detta finns att läsa på Jordbruksverkets hemsida:
  Du får bara förvara din hund eller katt i bur vid korta och enstaka tillfällen. Djuret får till exempel inte vara i en bur varje dag. De gånger din hund eller katt förvaras i bur bör det inte vara längre tid än 1 timma.
                           Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #16 skrivet: 07 okt-07 kl 21:14 »
Nä man får inte ha hundar i bur längre stunder.och hur kul är det för en hund att sitta i bur?/Anna

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #17 skrivet: 08 okt-07 kl 09:27 »
det beror på storleken på "buren" sätt ihop 6 stk kompostnät, det är gott om plats för en liten hund
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

miar70

  • Inlägg: 27
  • 6-barnsmamma och djurälskare!
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #18 skrivet: 18 okt-07 kl 21:25 »
TAck snälla alla för alla bra tips!

Det har blivit mycket bättre, det värsta är att han gärna vill skvätta på gammelhunden, och hon märker inget >:( Annars har det skvätts mindre och mindre!!!

Nä man får inte ha hundar i bur längre stunder.och hur kul är det för en hund att sitta i bur?/Anna

Hmmm, faktum är att vår vovve gärna lägger sig i sin bur, alldeles självmant! När man har sex barn som jag har, så är det toppen att ha buren att lägga honom i, så att han får vara ifred! Jag tror inte han tycker det är så kul att bli störd när han ska sova hela tiden annars...
annars är nog ranken mot burförbud att det kan missbrukas, men ibland är det faktiskt en toppenlösning!
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #19 skrivet: 19 okt-07 kl 18:54 »
ja burana är toppen om de är öppna.har själv bur inne på kontoret.när hundarna går in där får inte barnen rära dem/Anna.D :)

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-07 kl 18:55 »
stavar som en kratta ser jag .sorry.......Anna

Sörgården

  • Inlägg: 35
    • Sörgårdens Hundcenter
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #21 skrivet: 02 apr-08 kl 11:32 »
Hej!
De hundar jag har på hunddagiset som skvätter eller har skvätt är okastrerade hanhundar runt året eller äldre! Mycket markeringar.

Sörgården

  • Inlägg: 35
    • Sörgårdens Hundcenter
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #22 skrivet: 02 apr-08 kl 11:34 »
jag skulle hålla honom i en bur ett tag. där är hans revir och inte hela huset

Läste på jorbruksverket att det ska bli regler om att man inte får ha sin hund i bur - är inte säker men titta gärna in själv. Är dörren öppen så att de får välja själva att gå in till sin frizon är ju bur kanon. men det ska ju inte vara en bestraffning.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #23 skrivet: 02 apr-08 kl 12:10 »
Har skrivit en egen tråd ang min Totte som har samma problem.
Jag har resolut satt på honom kisskydd inomhus.
Orkar inte skura kissfläckar hela tiden.
Har även grindar i huset som begränsar utrymmet.
Att kastrera är en utopi ang Totte.
Min andra hanhund  kissar BARA ute. ;D
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 09:56 av Lycka »
Hedemorahöns

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #24 skrivet: 03 apr-08 kl 15:28 »
Har aldrig haft problemet på mina hundar eller jo, ngn har försökt när de varit i könsmognaden men efter tillsägelse har det inte skett fler ggr.
Vet bekantas hundar som markerat inne hos andra och runt hus/altaner/broar/på personliga ting (ex vis ryggsäckar). Otroligt jobbigt och verkar svårlöst när de väl fått igång beteendet!

abbe

  • Inlägg: 43
  • frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #25 skrivet: 03 apr-08 kl 20:09 »
Ett hanhundsskydd tror jag kan vara lösningen. Kan du säkert sy ihop själv nåt funktionellt annars finns det i zooaffärer att köpa.
Har en hanhund hemma som gärna lyfter på benet när vi är hos andra. Har tänkt investera i ett skydd åt honom. Han lyfter i.o.f. sig bara på benet en gång när vi är borta, men det är en gång för mycket.
Lyckat till.
vegetarian

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #26 skrivet: 20 jun-08 kl 08:56 »
Jadu kimma, det är inte kul >:(

Det värsta tycker jag är när min lillskvättare kissar på gammelhunden (en 12-årig collietik), bak på rumpan, och hon märker inget...

Min med, när tiken hukar på morgonkvisten och kissar på gårdsplanen så går han helt sonika fram och kissar på hennes rumpa/rygg, förbannad jag blir  >:( men vad gör man...  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #27 skrivet: 04 jul-08 kl 00:57 »
Min arbetskompis hanhund kissade inne så fort hon lämnade honom själv.
Inom ett litet utrymme gick det bra men annars inte.
Nu 7år och kastrerad sedan ett halvår så håller han tätt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #28 skrivet: 04 jul-08 kl 09:53 »
Min Göran fortsätter att markera överallt inne,( och gör han det så skall de andra hanarna skvätta över med sin doft).

Numera har han alltid sitt skvättskydd på sig när han är inne, dag som natt. Jag lägger i en dambinda av billig sort som jag byter varje gång han skall rastas. Funkar kanonbra. Skyddet köpte jag av en tjej som annonserade på Blocket och jag har hennes mailadress om nån vill ha.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #29 skrivet: 04 jul-08 kl 10:00 »
Hittade en kvinna som syr jättefina markeringsskydd.
Billiga  bara 60 : - och snygga.
Gå in på Fjughalls kennel.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 10:28 av Lycka »
Hedemorahöns

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #31 skrivet: 12 jul-08 kl 08:23 »
Ja, där tror jag du har det!  ;) det är inte hans uppgift att "pinka in" reviret, han ska ju vara ranglägst...men jag vet hur svårt och hur mycket jobb som krävs  :-\.
Lycka till!
Pinkande har inte alltid med rang att göra. Allt kring hundar har inte med rang att göra alls...
Min hane skvätter o han är absolut inte ranghög i vår flock. Det händer ofta när han lämnas ensam (kan vara så lite som en minut) o beror nog mer på trots. Åtgärd = ha alltid koll. Jobbigt men vi har inget val, för det finns inga markeringsskydd som fungerar (EDIT: Av de jag sett men länkarna ovan visade andra modelle som kan vara värda prova!). Någon gång kommer han kastreras men min dröm är ju en valå efter honom så jag får stå ut :p
Kaninuppfödare och pelargontant.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #32 skrivet: 12 jul-08 kl 10:22 »
Har en basset griffon hanne som gör precis likadant,han har vart sån sen han var liten,fast det har blivit något bättre med åren.Han var nästan 6 månader när jag köpte honom och han hade då aldrig varit inomhus utan bott med mor och syskon i hundhuset,detta ledde till att han gjorde aldrig något i hundhuset men i hundgården var det fritt fram.Inomhus hemma är det precis lika, när han är lös i huset så kissas det överallt men när han är instängd med oss i sovrummet på natten gör han inget.Har även märkt att när jag sovit nere i vardagsrummet och stäng till övriga huset så gör han inget då heller trots att han gärna går dit och kissar i övrigt.Min teori är att han ser utrymmet han är"låst till" som ett ställe där han inte vill kissa(såsom i hundhuset som valp) medans resten är fritt(liksom hundgården).Detta var en ful ovana han fick och som präglade honom då.Att sen dessutom är hane gör inte saken lättare.Tur i oturen är att han trivs mycket bra i hundgården och vill gärna vara där.Så min lösning var att efter många försök med olika saker helt enkelt ha han i gården på dagarna och så får han komma in efter kvällspromenaden, och sova med oss.Det har ju inte löst problemet med kissandet inomhus för det gör han ju så fort han kommer in men det är ju en väg runt problemet.Och att ha han i hundgården ser jag inte som ett problem efersom han trivs där,får mycket frisk luft hela dagen och han har en rejält vinterbonad stor koja med värmeelement så det går ingen nöd på han.Jag har bekanta som aldrig skulle sätta ut sin hund i hundgård utan har den inne hela dagarna och måste hem på raster och så för att ta ut dom,det tycker jag faktiskt är mer synd om hundarna,även om det är mysigt och kul att ha dom inne hos sig så anser jag att dom har det bättre i friska luften i en väl tilltagen hundgård.

Margit

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #33 skrivet: 12 jul-08 kl 21:44 »
Har en basset griffon hanne som gör precis likadant,han har vart sån sen han var liten,fast det har blivit något bättre med åren.Han var nästan 6 månader när jag köpte honom och han hade då aldrig varit inomhus utan bott med mor och syskon i hundhuset,detta ledde till att han gjorde aldrig något i hundhuset men i hundgården var det fritt fram.Inomhus hemma är det precis lika, när han är lös i huset så kissas det överallt men när han är instängd med oss i sovrummet på natten gör han inget.Har även märkt att när jag sovit nere i vardagsrummet och stäng till övriga huset så gör han inget då heller trots att han gärna går dit och kissar i övrigt.Min teori är att han ser utrymmet han är"låst till" som ett ställe där han inte vill kissa(såsom i hundhuset som valp) medans resten är fritt(liksom hundgården).Detta var en ful ovana han fick och som präglade honom då.Att sen dessutom är hane gör inte saken lättare.Tur i oturen är att han trivs mycket bra i hundgården och vill gärna vara där.Så min lösning var att efter många försök med olika saker helt enkelt ha han i gården på dagarna och så får han komma in efter kvällspromenaden, och sova med oss.Det har ju inte löst problemet med kissandet inomhus för det gör han ju så fort han kommer in men det är ju en väg runt problemet.Och att ha han i hundgården ser jag inte som ett problem efersom han trivs där,får mycket frisk luft hela dagen och han har en rejält vinterbonad stor koja med värmeelement så det går ingen nöd på han.Jag har bekanta som aldrig skulle sätta ut sin hund i hundgård utan har den inne hela dagarna och måste hem på raster och så för att ta ut dom,det tycker jag faktiskt är mer synd om hundarna,även om det är mysigt och kul att ha dom inne hos sig så anser jag att dom har det bättre i friska luften i en väl tilltagen hundgård.

Jag tycker att hundgårdar är bra i vissa fall...men en hund som vistas i en hundgård hela dagen får inte utlopp för den inbyggda energin. Jag tror man lurar sig själv när man resonerar som du, hunden får i alla fall frisk luft...en hund behöver mycket mer än det.
Det räcker inte med en "kvällspromenad".
Rasta hunden ordentligt, utsätt den för mental träning och passa på honom som en hök och ta honom direkt han har tänkt sig att kissa.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #34 skrivet: 12 jul-08 kl 23:07 »
Att "ta honom direkt när han tänkt sig att kissa" är inte helt enkelt när man har en "jag-kissar-i-farten-hund". Göran springer snabbt och lyfter inte ens benet, han släpper iväg ett tiotal droppar i farten bara, mot ett stolsben, en mat-tunna eller en besökares fot. Man ser inte ens att han gör det förrän han redan gjort det >:(
"Ordentlig" rastning är ingen lösning om hunden använder pinkandet som en revirmarkering....han gör det ju inte för att han är nödig precis ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #35 skrivet: 12 jul-08 kl 23:13 »
Att "ta honom direkt när han tänkt sig att kissa" är inte helt enkelt när man har en "jag-kissar-i-farten-hund". Göran springer snabbt och lyfter inte ens benet, han släpper iväg ett tiotal droppar i farten bara, mot ett stolsben, en mat-tunna eller en besökares fot. Man ser inte ens att han gör det förrän han redan gjort det >:(
"Ordentlig" rastning är ingen lösning om hunden använder pinkandet som en revirmarkering....han gör det ju inte för att han är nödig precis ;).

Men om hunden pinkar revir inne så tror han väl att han är "boss"? Är det inte bara Alfahanen som får markera revir? Då är nog problemet på ett annat plan.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #36 skrivet: 12 jul-08 kl 23:14 »
Men om hunden pinkar revir inne så tror han väl att han är "boss"? Är det inte bara Alfahanen som får markera revir? Då är nog problemet på ett annat plan.
Ja, inte ligger det i hur eller när han rastas ;D ;D ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #37 skrivet: 12 jul-08 kl 23:16 »
Ja, inte ligger det i hur eller när han rastas ;D ;D ;D.
Nej precis, det har jag heller inte påstått. Mitt inlägg var riktat till Moraggarn.


Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #38 skrivet: 12 jul-08 kl 23:18 »
Jag tycker att hundgårdar är bra i vissa fall...men en hund som vistas i en hundgård hela dagen får inte utlopp för den inbyggda energin. Jag tror man lurar sig själv när man resonerar som du, hunden får i alla fall frisk luft...en hund behöver mycket mer än det.
Det räcker inte med en "kvällspromenad".
Rasta hunden ordentligt, utsätt den för mental träning och passa på honom som en hök och ta honom direkt han har tänkt sig att kissa.


Självklart sitter han inte där utan att bli aktiverad,jag tränar viltspår minst 2ggr i veckan med honom under icke jaktsäsong och ofta får ja använda honom i skarpt läge både under jaktsäsong och övrig tid på året.På dagarna i övrigt när jag är hemma så får han minst en långpromenad eller cykeltur om dagen och med långpromenad menar jag från 7km och uppåt och vid cykelturerna ca 15km.Ena dagen långpromenad och andra en cykeltur,tredje dagen viltspår.Sen blir det några kilometer sammanlagt varje dag om man räknar kissepromenaderna.Detta för att ha en pigg och vältränad hund i skogen under hösten.De dagar han tränar viltspår eller jagat får han av naturliga skäl inte några långpromenader då en hund blir ganska trött av dessa aktiviteter.Att ha en hund i hundgård och sen inte aktivera dom är en ren styggelse som förekommer allt för ofta speciellt hos jägare får jag tyvärr lov att säga.Allt för många jägare låter hundarna stå i gården och de får allt för lite träning och aktivitet under icke säsong,för att sen en till två månader före säsongen drar igång börja hårdträna.Detta leder till mycket olika skador senare på hösten när hundar med dålig kondis kutar runt i skogen.I dagsläget är detta dock inte i lika stor utsräckning som förr men fortfarande allt för ofta.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #39 skrivet: 12 jul-08 kl 23:20 »
Nej precis, det har jag heller inte påstått. Mitt inlägg var riktat till Moraggarn.
;D ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #40 skrivet: 12 jul-08 kl 23:23 »
Självklart sitter han inte där utan att bli aktiverad,jag tränar viltspår minst 2ggr i veckan med honom under icke jaktsäsong och ofta får ja använda honom i skarpt läge både under jaktsäsong och övrig tid på året.På dagarna i övrigt när jag är hemma så får han minst en långpromenad eller cykeltur om dagen och med långpromenad menar jag från 7km och uppåt och vid cykelturerna ca 15km.Ena dagen långpromenad och andra en cykeltur,tredje dagen viltspår.Sen blir det några kilometer sammanlagt varje dag om man räknar kissepromenaderna.Detta för att ha en pigg och vältränad hund i skogen under hösten.De dagar han tränar viltspår eller jagat får han av naturliga skäl inte några långpromenader då en hund blir ganska trött av dessa aktiviteter.Att ha en hund i hundgård och sen inte aktivera dom är en ren styggelse som förekommer allt för ofta speciellt hos jägare får jag tyvärr lov att säga.Allt för många jägare låter hundarna stå i gården och de får allt för lite träning och aktivitet under icke säsong,för att sen en till två månader före säsongen drar igång börja hårdträna.Detta leder till mycket olika skador senare på hösten när hundar med dålig kondis kutar runt i skogen.I dagsläget är detta dock inte i lika stor utsräckning som förr men fortfarande allt för ofta.

Det låter bra! Det framgick inte riktigt av ditt tidigare inlägg.

Jag har också skräckexempel på jakthundar som står i hundgård dygnet runt, inte ens en liten sväng för att kissa och skita får de  >:(.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #41 skrivet: 12 jul-08 kl 23:27 »
Att ha en hund i hundgård är det bästa man kan göra för hunden om det sköts på ett bra sätt.Jag har märkt att Laban skvätter mer inne när våra tre katter varit där och han känner av dom,dom har helt enkelt varit "på hans domäner"verkar det som och då måste dett skvättas extra mycket,detta i kombination med en närliggande kennel med löptikar i parti och minut är inte så bra verkar det som.Eftersom han trivs så bra med att vara i hundgård är det en bra lösning då han slipper få en massa bannor för att han kissar inne,för en massa bannor gör absolut inte en hund säker på sig själv i längden och kommer man ingenstans med problemet genom att banna så får man lösa det på annat sätt tycker jag för både husfolkets och hundens skull

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #42 skrivet: 23 jul-08 kl 22:18 »
Men om hunden pinkar revir inne så tror han väl att han är "boss"? Är det inte bara Alfahanen som får markera revir? Då är nog problemet på ett annat plan.
Inte enligt Anders Hallgren, eller mig, Min hane är definitivt inte alfa  :P
Kaninuppfödare och pelargontant.

Margit

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #43 skrivet: 23 jul-08 kl 22:41 »
Inte enligt Anders Hallgren, eller mig, Min hane är definitivt inte alfa  :P

Vilken tur, hundar kan säkert skvätta ändå. Men jag säger som Frances,  toleransnivån för innekissande djur är noll.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #44 skrivet: 24 jul-08 kl 07:28 »
Jag har också börjat tröttna på  min border/tax därhemma och beställt ett skvättskydd. Så småningom ska han kastreras men plånboken stöder inte det just nu.  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #45 skrivet: 24 jul-08 kl 08:01 »
Vet någon vad det kostar att kastrera en hund ??
Har köpt en spray som jag använder på utsatta ställen.
Dyr men fungerar.
Hedemorahöns

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #46 skrivet: 24 jul-08 kl 08:38 »
Vad är det för spray och var finns den?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #47 skrivet: 24 jul-08 kl 09:10 »
Vet någon vad det kostar att kastrera en hund ??
Har köpt en spray som jag använder på utsatta ställen.
Dyr men fungerar.
Get off?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fridolf2

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #48 skrivet: 24 jul-08 kl 13:29 »
Vi har haft hanhundar som bott här tillfälligt, och en del har hållit på och skvätt överallt, och mycket tål jag, men inte det. Samma sak om nån av våra egna gamla tikar får för sig att markera inne, då åker dom ut!  På hanarna har vi haft skydd, då händer ju inget , och när man ser att det är på g så kan man säga till dom, missar man då nån gång så förstörs ju iaf inte huset...

En hane som vi tog hand om var riktigt jobbig, och där testade vi ett chip som man sätter in, som en kastrering.. Detta eftersom vi eventuellt ville ställa ut honom senare för och se om det blev nåt.  Det varar ungefär ett halvår, och sen blir han normal igen, då kan man testa och se hur den hunden reagerar.
Det kostade nåt på 1000 kr har jag för mig, och inne på djursjukhuset hade dom aldrig hört talas om metoden, men det är nån veterinär i Malmö, tror jag det var,som började med den. Vi var helnöjda, trots 6 tikar som löpte om vartannat så var han helt lugn och avstressad, åtminstone vad gällde den biten.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #49 skrivet: 24 jul-08 kl 19:52 »
Det heter Stay Away.
500 ml kostar här 149:00.
Har köpt den på Katt & Hund affär.
Det har inte kissats, där jag har sprayat.
Håller tummarna.
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 20:35 av Lycka »
Hedemorahöns

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #50 skrivet: 24 jul-08 kl 20:12 »
Det heter Stay Away.
500 ml kostar här 149:00.
Det har inte kissats, där jag har sprayat.
Håller tummarna.
Då skall vi testa det och hoppas att Göran och Ozzie fattar galoppen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #51 skrivet: 28 aug-08 kl 13:57 »
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, så du kanske har fått mitt förslag redan.
Har du funderat på att kastrera honom. Det skulle jag testa med om det var min hund.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #52 skrivet: 28 aug-08 kl 14:00 »
jag har 3 stk hanhundar inomhus. när hundarna var valp satt alla i bur när dom inte åt, var ute på rast osv. fick aldrig "bara gå omkring" i huset. har aldrig haft en enda kissning inne. när hundarna var c:a 1 år fick dom vara ute på dagtid men i bur på natten. nu är alla ute dygnet runt. hundarna är 3, 5 och 9år. jag har en tik på 4 år som löper 3 gånger om året! och mina hanar pinkar aldrig inne.
hälsn ifrån en nöjd hundägare
Tror inte att burförvaring av hund är tillåtet....
Och jag tror inte att det är pga burförvaringen som de blivit rumsrena...
Jag har aldrig haft hund i bur, annat än i bilen och alla mina hundar har varit rumsrena.


vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #53 skrivet: 01 sep-08 kl 13:08 »
Under min uppväxt hade vi två hanhundar när den yngsta hanhunden blev könsmogen började han markera inne, ingen av hanhundarna var dominanta utan det var den äldre tiken vi också hade som var det. När den äldsta hanhunden(min hund) dog så började den yngre hanen kissa på alla ställen där min hund oftast låg. Han kissade på min säng, på min dörrkarm m.m. Vi tvättade med ättika men han fortsatte, så vi köpte Urine Gone och tvättade med och sedan dess har vi inte märkt något.

Han kissade alltid då vi inte såg för han visste att vi skulle skälla på honom. Men tror också han markerade pga att han var osäker på "sin plats i flocken".
Nu när han precis fyllt fem har han blivit kastrerad då mina föräldrar köpt en "lovlig avelstik", en Lanseer, mest för att inte riskera några olyckor.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #54 skrivet: 16 sep-08 kl 11:06 »
Det finns ingenting som säger,
att ett kastrat, skulle sluta att kissa inne.
Hedemorahöns

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #55 skrivet: 17 sep-08 kl 00:01 »
Hej :)

Jag har en australisk  terrierkille på 8 månader som är klok som en bok och väldigt lättlärd MEN han skvätter inne! Han markerar överallt, och gärna på skor, väskor och leksaker. Det är inte det att han är nödig, utan det är markeringskiss.

Vad ska jag göra?

Jag har haft hundar i 25 år, men aldrig haft detta problem! I regel märker jag inte att hann skvätt förrän det gått en stund, och att göra nåt då är ju helt bortkastat...

Finns det nån som varit med om liknande, och som har nåt bra tips?!?

/Mia

Halloj!
Nu var ju detta ett bra tag sen, men jag måste bara fråga hur det har gått med din terrier. En av mina jobbarkompisar har nämligen oxå en australisk terrier och hade oxå väldiga problem med att han markerings-pinkade inne kring könsmognaden i vintras. Jag har inte frågat henne hur det är nu, men det skulle vara kul att höra hur andra haft det...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #56 skrivet: 13 okt-08 kl 11:41 »
Ozzie fick sitt skvättskydd idag. Bra att ha när tikarna börjar löpa. Visst e han snygg i "kamo"!!!
Klicka på bilden så blir den större
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #57 skrivet: 13 okt-08 kl 16:00 »
Ozzie fick sitt skvättskydd idag. Bra att ha när tikarna börjar löpa. Visst e han snygg i "kamo"!!!
Klicka på bilden så blir den större
Ååååh sharpei gullesnutt vill ha!  :-*
Jag har precis beställt ett likadant skvättskydd till nalle fast i grå kamo  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #58 skrivet: 15 okt-08 kl 08:17 »
jag skulle hålla honom i en bur ett tag. där är hans revir och inte hela huset
Vi fick problem för ngr. veckor sedan med att ngn. av hundarna sket inne. båda skämdes så jag vet inte vilken som var skyldig. Efter ngr. nätters upprepande så gjorde vi helt resolut en stor bur under trappan i hallen, där de sover normalt. De stängs in för natten. Finns ingen anledning att behöva torka hundskit. Vi har ju hundarna för vår skull, eller hur? Så det där med hundbur fungerar utmärkt. Vår senaste tik hade vi aldrig problem med att bli rumsren. Tilläggas att de är ute hela dagarna och halva nätterna. De går gladeligen in i den på kvällen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser