Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  etanol på vintern  (läst 10823 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #20 skrivet: 11 jan-06 kl 14:05 »
PerL
Din kosmopolitiska analys med vissa poetiska talanger är en sak, men ingen Bush i världen kan stoppa oss från att börja tillverka bioenergi, som vi i viss utsträckning redan gör.

Enda farhågan jag har är att om vi lyckas prodecera för bra, han vill ha lägga rabarber på det i analogi med Irak, men han är väl inte president när vi kommer dit.

Etanol och RME tillverkas nästan bara småskaligt i Sverige, och det går att anlägga fler ställen för detta, det gäller såväl RME som biogas, anläggningarnas storlek kan variera från att förse ett fordon till 100000.

Det viktigaste är att det kommer fram aktörer i tid, så inte vi får en alltför monopolistisk marknad.

Och visst fan de ska väl gå, risken för att det ska bli olönsamt är väl ändå liten.

Det behövs fixas lite mer i den rigida lagstiftningen, hur får man tillstånd att göra etanol idag? Skitjobbigt, kan ta lika lång tid som att få igång en getfarm i Jämtland, således sju år.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lilleulv

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #21 skrivet: 11 jan-06 kl 14:13 »
Hej Per L.
Det var ett fint inlägg. Själv har jag inte någon röd stjärna på kavajen, men ännu kvar i hjärtat.
Jag kommer till att tänke på en bok av Arthur Koestler, som på danska heter "Mörke mitt på dagen". Här berättes om en idealist, som brännande vill till det nya sovjettiske paradiset, och resor ditt pr. jernbana. Väll ankommen blir han så klart arresteret som spion. I fängsler och fångläger är han överbevist om, att han inte är i "paradiset", men har taget tåget i fel riktning.
Rart med en jordfast politisk analyse.
vänlig hälsning
Lilleulv
PS. Jag är nog kommunist på samma sätt som Lars Ohly, Nemlig drömmen om det klasselösa samhälle. AK ja en vacker utopi.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #22 skrivet: 13 jan-06 kl 12:35 »
oj den här tråden har fullkomligt exploderat på sistonde,mycket intressanta inlägg må jag säga!

det har ju diskuterats alternativa bränslen här nu,och det för mig osökt tillbaka till tråden början,nämligen vad man kan köra skotern på. etanolens största nackdel som skoterbränsle är väl att det går åt mer bränsle för att få ut samma mängd energi.
eftersom det inte finns mackar i skogar och fjäll och man vill slippa ha alltför många dunkar med sig är det absolut en nackdel.
så tyvärr är det nog inget realistiskt alternativ,inte än i alla fall.

den dagen det kommer en dieselskoter är min lycka gjord,finndiesel är guds gåva till mänskligheten!!!
borde det inte vara möjligt föresten? att bygga en dieselskoter??

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:etanol på vintern
« Svar #23 skrivet: 13 jan-06 kl 12:48 »
Det är väl möjligt men det blir ingen racer. Med turbo går det ju att skrämma upp dieslarna i skapliga effekter men tunga är dom. Risken är att du skjunker djupt i snön och kommer fram först på våren.  ;)

evanec

  • Inlägg: 9
Re:etanol på vintern
« Svar #24 skrivet: 14 feb-06 kl 18:40 »
Såg att det pratades lite om gamla amerikanare och att de är törstiga. Vill bara säga att detta håller jag inte med om alla gånger. Har själv haft jänkare i över 10 år. Först var det en Valiant-69 med V8, den drog runt litern. Sen blev det en Cheva-63. När vi hade köpt den drog den runt 2 liter men vi bytte till ny förgasare och sen var även den nere på litern. Den nuvarande bilen är en Pontiac-66, den liksom de andra två har V8-motor. Den drar ca 1,5 liter men vi ska byta förgasare även på den och sen hoppas vi att den ligger runt litern. Alltså inte mer än en 245:a.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #25 skrivet: 14 feb-06 kl 18:55 »
Jag passar på att inflika lite erfarenheter eftersom jag har varit och tankat idag.

Kör en Audi 80 från -94.

Med vanlig B95 i tanken drar den 0,82-0,83 blandad körning.

De senaste gångerna har jag tankat 50-50 B95 och E85.

Bränsleförbrukningen har ökat till 0,89 samma blandade körning (fast med värre kallstarter eftersom det varit januari-februariväder)

Har inte märkt nån skillnad i kallstartsegenskaper.

Motorn känns piggare men det är svårt att bedömma, kan vara så att jag "vill tro" att den går bättre.

Ska kolla om man kan åka och göra en avgasmätning för att få siffror på emissioner och lambdavärde. Men eftersom den går bra antar jag att bränsle-luftblandningen håller sig inom rimliga gränser.

Jag har inte gjort några förändringar i motor eller bränslesystem.

Ang. min förbrukning skall tilläggas att jag är mycket "lätt" på gasfoten vilket jag tycker man ska vara oavsett bränsle om man vill minska sin förbrukning.

Mitt tips till alla som är nyfikna, prova att tanka 25-30% E85 och kör. Öka inblandningen ytterligare om allt känns rätt, öka lite i taget, 5% eller så, och studera noga vad som händer. En del bilar klarar ren E85 utan problem, andra är betydligt sämre på att reglera sig.

25-30% går bra i alla moderna bilar utan modifiering.

mer info finns på www.etanol.nu , där finns även ett forum.

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #26 skrivet: 14 feb-06 kl 19:52 »
Glöm inte bort bara att om det extremt lättantändliga Etanolet fattar eld så sprängs tanken vilket INTE sker med det mindre lättantändliga bränslet bensin.

Det argumentet hör man lite då och då men hur ligger det egentligen till med brandfarligheten om man jämför bensin och etanol.

Statisk elekricitet i samband med tankning brukar anges som "boven i dramat".

Jag har som "hobbybpyroman" i unga dar eldat de flesta brandfarliga vätskor på olika sätt och labbat en hel del med 96% sprit i olika sammanhang och aldrig uppfattat etanol som mer brandfarlig eller explosiv än bensin. Snarare tvärt om, bensinångor smäller betydlig kraftigare är min erfarenhet.

Jag skulle gärna ha mer fakta så om nån vet, PerL kanske, så bistå mig gärna med mer info. Jag brinner av nyfikenhet !  ;)

Jag fortsätter att blandtanka utan att vara livrädd.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #27 skrivet: 17 feb-06 kl 10:15 »
När läste du om en olycka med en exploderad tank? Detta är propaganda från andra intressen. Bensin smäller bättre än sprit, därav lite mer bränsleåtgång i rymd.

Jag rekommenderar alla att testa med inblandning av etanol i bilen, och på sikt att övergå, om erfarenheterna är acceptabla.

Ni kommer att få höra att motorn går åt skogen, att utsläppen ökar mm, men som sagt det finns skitsnack.

Jag vet de som provat med såväl insprutare som förgasarbilar, och det är inga problem, motorn tar lite mer, per volym, men motorn är snarast piggare. Höjer man kompressionen något, går det ännu vassare med etanol.

Det att man måste köpa en ny "Etanolbil" är inte sant, utom när man ändå ska ha en ny bil. Att skrota fungerande bilar är inte så värst miljövänligt, då även att tillverka en bil har miljökostnader.  Dessutom vill många ha en äldre bil, där det går att mecka med handvertyg, utan att behöva anlita dyra verkstäder.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:etanol på vintern
« Svar #28 skrivet: 17 feb-06 kl 10:49 »
Hörde på radio att risken med etanol var inte att den brann lättare utan hur den brinner.

Tänder man bensin så brinner den endast i rörmynningen.
Etanol skulle enligt vad jag hörde brinna baklänges ner i tanken.

Det kräver någon typ av flammstopp.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:etanol på vintern
« Svar #29 skrivet: 17 feb-06 kl 15:36 »
Jag tror inte vi ska börja tända eld i tankrören, oavsett bränsle.

Det kan vara rätt betingelser och har man otur så kan det smälla.  Helt tomma tankar är värst då det ligger tillräckligt med syre för att få en så snabb förbränning att tanken delar sig eller i bästa fall blir betydligt rymligare.

Rapporter om sprängda tankar har inte duggat tätt. Är det så att det börjar brinna i tanken så är det lätt att  släcka genom att skruva på tanklocket.

En fylld tank håller sannolikt för lite syre för att det ska bli en smäll. Är det så att det börjar brinna så tar syret slut på någon tiondels sekund. Troligen blir  det blir ett kort tjut och en skaplig låga som slocknar av sig själv. Pjuuut.

I bildens barndom gick det en man framför bilen med röd varningsflagga. Det gick en kortare tid och så insåg man att det var onödigt.

Allt nytt kan vara farligt. En naturlig reaktion för andra än blådårar. Jag hör nog till den sista sorten men har ändå levat i ett antal decennier.
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 15:39 av ollebolle »

 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:etanol på vintern
« Svar #30 skrivet: 17 feb-06 kl 16:31 »
Rekommendationer för hantering av E85 på bensinstationer:

http://www.spi.se/fprw/files/E85%20Rekommendationer.pdf
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser