Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg upp-och-ner?!  (läst 10183 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Ägg upp-och-ner?!
« skrivet: 31 jul-09 kl 17:16 »
En kompis såg på TV ett program om höns. Där satte de äggen med spetsen ner i kartong, de skulle tydligen bli godare då! Kan det stämma...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #1 skrivet: 31 jul-09 kl 18:18 »
Ja, vi har alltid också gjort så och vad jag vet gör alla det (jag ser det snarare att man sätter ägget upp och ned om man har trubbiga änden neråt)  ;D?  ???

Godare vet jag inte, men de håller längre... Fast då blir de ju godare för ruttet ägg smakar nog inte så gott.  ::) ;D
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 20:51 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #2 skrivet: 31 jul-09 kl 20:41 »
 ??? Upp och ner ? trubbiga änden uppåt = spetsen nedåt alltså samma sak. (Jag sätter alltid mina ägg med spetsen ner och trubbiga änden upp.)
//Torry

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #3 skrivet: 31 jul-09 kl 20:51 »
Ojsan, skrivfel!  ;D *rättar*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #4 skrivet: 31 jul-09 kl 22:30 »
Jag sätter äggen med trubbiga änden neråt och dom är så goda ändå =) Men håller dom längre med spetsen neråt? Hur kommer det sig?

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #5 skrivet: 01 aug-09 kl 02:14 »
Förr = på den tiden då jag köpte ägg i affären, var äggen uppochner om de hade spetsiga änden neråt.

Sen har jag hört, läst, att äggen håller sig längre med spetsiga änden neråt, så vi lagrar dem alltid så.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #6 skrivet: 01 aug-09 kl 07:00 »
Hmm, för mig är det upp och ner när spetsen är neråt, se bara på äggfacket i kylskåpet, det är ju utformat så trubbiga änden ska vara neråt  ???

Blir det bättre resultat ur kläckningssynpunkt om de ligger med trubbiga änden uppåt då?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #7 skrivet: 01 aug-09 kl 08:40 »
I boken "Höns" står det att ägg skall förvaras med spetsen nedåt, för då skyddas gulan bäst av vitan från att komma ikontakt med äggskalet.
//Torry

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #8 skrivet: 01 aug-09 kl 08:41 »
Har det inte med någon mellanrum/bubbla luft/vätska att göra?
viktigt om man ska kläcka själv. Har tsått om det i Tidningen Hanegäll, men mins inte nr eller år
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #9 skrivet: 01 aug-09 kl 09:10 »
Om man köper ägg så lägger alla vettiga människor in äggkartongen upp och ner i kylen - då blir nämligen äggen rättvända och håller längre.

Ägg som ska kläckas vänder man varje dag.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #10 skrivet: 01 aug-09 kl 12:52 »
Har det inte med någon mellanrum/bubbla luft/vätska att göra?
viktigt om man ska kläcka själv. Har tsått om det i Tidningen Hanegäll, men mins inte nr eller år

Det där lät bekant! Nåt med en luftbubbla...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #11 skrivet: 02 aug-09 kl 16:59 »
Ja ha då är det bekräftat :o, Jag har aldrig ställt in en äggkartong upp och ner .
 
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #12 skrivet: 02 aug-09 kl 19:59 »
Jag har läst och hört, om det är här eller i hönsböcker, att om man ska kläcka ägg ska de förvaras med spetsen neråt. Det skulle ha något med luftbubblan att göra.

Sen läste jag i en tidning, en påsk, att om man köpte mycket ägg, till påsk t ex, skulle man förvara dem med spetsen neråt, för då håller de sig bättre.

Konstigt då att de alltid säljs i affärerna med spetsen uppåt...  ???
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #13 skrivet: 02 aug-09 kl 20:08 »
Jag har läst och hört, om det är här eller i hönsböcker, att om man ska kläcka ägg ska de förvaras med spetsen neråt. Det skulle ha något med luftbubblan att göra.

Sen läste jag i en tidning, en påsk, att om man köpte mycket ägg, till påsk t ex, skulle man förvara dem med spetsen neråt, för då håller de sig bättre.

Konstigt då att de alltid säljs i affärerna med spetsen uppåt...  ???
jepp å alla ägghållare är gjorda för spetsen uppåt ??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #14 skrivet: 02 aug-09 kl 21:57 »
Konstigt då att de alltid säljs i affärerna med spetsen uppåt...  ???

ägg som säljs i affär är dessutom tvättade, något som försämrar hållbarheten ytterligare.... men eftersom bäst före på ett ägg som säljs i affär är 28 dagar efter värpning (sista försäljningsdag är 21 dagar efter värpning) så spelar det ingen som helst roll vilket håll de förvaras i... för de håller sig i 28 dagar ändå :)

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #15 skrivet: 03 aug-09 kl 00:48 »
Det är bara det att de tvättade äggen ska kunna förvaras i 28 dagar i rumstemperatur med spetsen uppåt! Med sådan hantering verkar nog 28 dagar vara en trolig hållbarhet. Jag vet affärer där äggen står framme i värmen  :P.

När den trubbiga änden är uppåt, kommer luftblåsan också att ligga i den änden. Då fördelar sig vitan bäst runt omkring hela äggulan. Vitans uppgift är ju att skydda gulan, både mot bakterier och mot stötar.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #16 skrivet: 03 aug-09 kl 19:20 »
En annan fråga... Är det gulan eller vitan som blir kyckling?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #17 skrivet: 03 aug-09 kl 19:26 »
En annan fråga... Är det gulan eller vitan som blir kyckling?


inget av det :)

ur publikationen Äggproduktion i ekologiskt lantbruk (finns att ladda ner som pdf på jordbruksverkets hemsida)

Citera
Embryot utvecklas i groddskivan ovanpå äggulan som utgör kycklingens näring under fostertillväxten och de första levnadsdagarna. Fosterutvecklingen börjar så snart befruktningen skett och celldelningen pågår hela tiden till ägget värpts. Fortsatt fosterutveckling sker när ägget börjar ruvas i + 37–38 °C. Ägget kan också lagras en viss tid då fosterutvecklingen avstannar vid en temperatur under + 20 °C.
Äggvitan skyddar fostret under utvecklingen och utgör även viss näring genom slussning av näringsämnen via äggulan. Fostret andas genom diffusion genom porer i skalet som sker med hjälp av navelförbindelse med en speciell fosterhinna s.k. allantois. Den sanerar även fostrets utsöndringar av kvävehaltiga ämnen som t.ex. urinsyra. Dagen före kläckningen börjar kycklingen andas med sina lungor och får luft genom att picka hål på hinnor och skal med hjälp av en skarp spets på ovansidan av näbben.


mer om äggets anatomi finns bland annat att läsa här http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84gg

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #18 skrivet: 04 aug-09 kl 12:41 »
Aha! Nu har jag blivit lite klokare!  :)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Maxime

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: Ägg upp-och-ner?!
« Svar #19 skrivet: 14 jun-16 kl 22:52 »
intressant.

bara för info, vi har i flera år lagrat ägg med spetsen uppåt, förvarat i rumstemperatur och som äldst var dem 2,5 månader när vi åt dem. Inget problem med smaken, det ända var att de var lite skrumpna för de hade torkat en del, och att gulan fastnat lite på skalet (men ändå var den hel).

Såklart var äggen otvättade, och ganska rena.

Så, om äggen med spetsen neråt håller längre, så har man verkligen gott om tid för äta dem .-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
ninanna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser