Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  samojedägare ?  (läst 8209 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
samojedägare ?
« skrivet: 05 jan-08 kl 07:17 »
jag var lite nyfiken på om det finns fler ägare än jag på den här saijten som har samojeder ? var gör ni för att aktivera era lurvtroll ??? jag har smått börja dra lite med min snart 2-åriga pojk, men det är svårt när man inte hittar några dragkurser häromkring.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Chester

  • Gäst
Re:samojedägare ?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 09:17 »
Jag har haft samojeder, två vackra pojkar, som tyvärr inte längre bor hos mig :'( pga att jag vart ensamstående med ett arbete som gjorde det omöjligt att ge dem ett bra liv. :-\

Jag brukade cykla med dem, det gillade dom! Och på vintern tog jag på mig skidorna och så åkte vi kidor (dvs de drog mig och jag åkte bara med  :P) Jag gick aldrig någon dragkurs med dem, jag märkte själv vad de gillade. Varsin pulka med fikaryggsäcken på och så gav vi oss ut på promenader... På sommaren cyklade vi och badade och för dragträningens skull så fick de dra ett bildäck bakom sig kortare sträckor. Blev dom för understimulerade rymde dom till grannens fårhage och jagade får  ::)

Inomhus så tränade vi godissök och jag lärde dem att göra konster så som vacker tass, sitt vackert, rulla runt osv. Vi övade i reklampauserna på teve!!! ;D

Samojeden är ju, som du säkert har upptäckt;  en hundras som kräver väldigt mycket motion och stimulans. Det räcker inte bara med motion, men måste trötta dem psykiskt också med lite hjärngympa så som jag skrev ovan. Kolla in på samojedringens hemsida http://www.samojedringen.se (om du inte redan har gjort det) och kolla om det finns några samojed-aktiviteter där du bor!

Krama på ditt vita ludd-troll från en saknande f.d samojedägare!

(en gång samojed, alltid samojed....)

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Re:samojedägare ?
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 11:42 »
Hej,
vi har två samojedkorsningar. Hanen är vuxen på 3,5 år, hon har just kommit hem till oss för två veckor sedan.

Med våran stora har vi gjort lite dragning under vintern, nu under våren ska jag bygga om en liten kärra som jag egentligen hade köpt för min systerson som nu har blivit för stor för den. Dessutom cyklar vi och tar många skogspromenader.

Vi har för oss att verkligen jobba med båda två, de kan ju egentligen hjälpa till att hämta ved mm. Erfarenhet med det har vi dock inte. Har ni?

Bra idé med bildäcken, det ska vi prova med vår stora nu under helgen.

Hur gör ni under vintern när det är så mörkt ute? Jobbar ni eller är ni hemma för att ägna mycket tid åt era hundar?

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:samojedägare ?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-08 kl 07:01 »
vi jobbar och det är synd att det alltid är så mörkt, det är ju itne kul att gå ut och gå när det är kolsvart, men jag brukar cykla med ohnom en snabbis på morgonenn. Sen bor vi på en gånrd, så att han springer jättemkt på våran tomt. Under helgerna blir det mkt promenader, men tyvärr inte så mkt drag, då vi sist råkdade dra av linorna....... men nu har vi inskaffat kättingar, så snart ska vi ut med bildäcket igen. Det blir till att dra på åkrar och ev i skogen, det är ju lättare att dra ett bildäck iskogen än hans ombyggda fyrhjulingskärra med dålig stötdämpning som bara hade vält på den smala skogstigen.
Nu ska de äntlitenha en kurs i varberg. Lär hunden dra en skrinda så jag komemr nog att gå på den, även om hna redan akn dra en skrinda, emn man snappar knakse upp något, men en kurs på 3 ggr....... bättre än inget...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: samojedägare ?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-09 kl 07:58 »
inga fler samojedägare ?
vi har iallaflal köpt en ny skrinda till vår lille pojk. använt honom till att dra foder till kaniner och ankorna, samt att dra barn i. Han älskar att få jobba och har verkligen blivit en stor biffig kille. Ska på utsätllning på söndag så vi får se hur det går då......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: samojedägare ?
« Svar #5 skrivet: 22 aug-11 kl 13:32 »
Jag har en blandras. Mamman var renrasig samojed och pappan siberian husky. Jag tränar henne mycket i drag. På vintrarna åker vi skidor, på somrar drar hon däck, cyklar. Sedan är det mycket långpromenader, och lite fritt springande.
Blir en del lydnad, agility och spår också. Hon är rätt grym på att spåra...., men vi måste öva mer på att spåra med störning.
Hon är till utseendet mest lik siberian husky, men har vissa samojed drag. Ni kan se bilder på henne på http://vintertass.blogspot.com

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: samojedägare ?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-11 kl 20:35 »
jag har en renrasig tik bångstyrig snäll helt outtröttbar på bilden leker hon med kattungen lillpissen  ;D
« Senast ändrad: 27 aug-11 kl 20:41 av Spindel »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: samojedägare ?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-12 kl 18:49 »
Igloo 2 år. Inte behövs det någon kurs. Fråga en kompetent djuraffär om en passande sele och dragbälte. Ett tips kan vara att sy en grenrem. Jag hade problem med ont i ryggen eftersom bältet gled upp, så jag sydde fast en rem mellan benen som höll ner den. Fungera YPPERLIGT.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: samojedägare ?
« Svar #8 skrivet: 02 feb-12 kl 20:03 »
Åh en skrinda :) Det funderar jag på att köpa till min hund i vår. Jag har en blandras, mamman var samojed, pappan var Siberian Husky- av det blev det min underbara hund. Vi kör mycket dragträning som hon älskar. Vi åker skidor, hon drar däck, hon drar mig och spark,  och när det int är nå snö så är det cykeldragträning. Utöver det lydnad, agility, hjärngympa och sök. Sök är hon grym på, samt att det tröttar ut henne.
Ni kan kika på bilder på henne på min blogg http://vintertass.blogspot.com där ger jag även lite tips ang dragträning :)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: samojedägare ?
« Svar #9 skrivet: 02 feb-12 kl 20:08 »
Var köpte du din skrinda förresten? Skulle vilja ha tips på var jag kan få tag på en...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser