Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur ser den bästa bärplockaren ut?  (läst 5536 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« skrivet: 23 jul-21 kl 09:09 »
Her en i plast men är inte så förtjusti i den. Det finns många varianter på nätet och jag är oklar på vilken design är bäst egentligen.

Vad jag har nu, varje gång jag drar igenom blåbärsbusken fastnar det blåbär som jag måste lossa för hand, även mycket annat skräp fastnar. Irriterande är bara början.


Modeller jag sett

Denna klassiska design i trä och med en påse i väv har jag hört bra om. Pinnarna i stål tror jag åker bättre genom riset och förhoppningsvis fastnar inte lika många bär mellan dom. Den verkar inte ha nån metod för att förhindra att bären åker ut igen dock. En uppsamlare i väv blir förmodligen skitig snabb också. En bra sak med plockaren jag har nu är att bären är fångade i en galler sektion och genom att skaka hela plockaren kan man rensa bären lite innan man häller ut dom i ämbaret.





Här är en i metall, med pinnar i stål också, men ingen påse, istället har den en sorts lucka som vippar fram och bak, magkänslan säger detta kan vara en bra funktion, ingen påse och man kan skaka plockaren för att rensa medan man går från buske till buske.



En annan metall, samma design fast mindre. Jag tycker denna ser bra ut, men vad säger expertisen, nån som har erfarenhet av alla?





På andra sidan spektrumet finns denna som har handtag så man kan stå rakt, men det är inte så viktigt för mig personligen
https://en.plastex.fi/berry-picker-marjuri-large-red.html

Den ser ganska stor ut också, är kanske lite skeptisk till plast dock


Vad kör ni med, har ni nån skillnad ens? Kör ni med en plastversion ur närmaste affär bara? Eller tycker ni det är skillnad på designerna?

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-21 kl 20:23 »
Personliga saker det här. Jag har den iträ stålpinnar påse. Påsen har jag sytt om för den andra blev utsliten.
Nöjd, är det bra ris och bör plockas mängder.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-21 kl 07:12 »
Jag har den där modellen i trä med påse och jag tycker den är ok. Påsen blir smutsig men jag spolar plockaren under vattenkranen när jag kommer hem och det får duga. Lite bärsaft o sånt är ju inget farligt.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-21 kl 04:57 »
Den med påse. Bär riset växer inte alltid på plan mark. Så en påse så man kan vinkla plockaren i alla lägen underlättar för rymlingar.

Tyget i påsen är värdelöst dock. Jag har gjort en ny av tjock presenning. Tält canvas kan funka också. Inte alla plockare är dock gjord för att lagas. Så det bör man kolla upp först.
Brukar dock nöta ut en plockare per säsong.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-21 kl 09:20 »
Jag tänkte den med påse var mera sannolik att tappa ut bären igen. Men jag ska köpa en såndär metallversion nu, hittade en lokalt. Ska också se om jag får en i trä, så kan jag jämföra dom.

Att nöta ut en plockare per säsong låter dock extremt? Metallversionerna kan var över 50 år och i skick ännu.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-21 kl 14:52 »
Jag tänkte den med påse var mera sannolik att tappa ut bären igen. Men jag ska köpa en såndär metallversion nu, hittade en lokalt. Ska också se om jag får en i trä, så kan jag jämföra dom.

Att nöta ut en plockare per säsong låter dock extremt? Metallversionerna kan var över 50 år och i skick ännu.

När kammarna börjar spreta så tappar dom sin effektivitet. Är man i ris som når till knäet så ser man inte vad som är under. Kvistar, stenar etc.
Dom som gjordes för 50 år sedan var i en helt annan kvalitet. Förr gjordes saker för att hålla. Idag görs saker för att snabbt bytas ut. Det gäller nog 99% av alla varor som tillverkas idag.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-21 kl 18:23 »

Dom som gjordes för 50 år sedan var i en helt annan kvalitet. Förr gjordes saker för att hålla
Då är det därför det fortfarande finns ett par bärplockare helt i metall här i hushållet. Hur gamla de kan vara vet jag inte. Minnet sträcker sig inte längre än till mitten av 1960-talet, då användes de av mina föräldrar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #7 skrivet: 03 aug-21 kl 05:36 »
Jag har testat en bärplockare i trä med påse (bara utanför huset) och den funkar bra tycker jag. JAg tänkte också köpa dessa tre för 20 euro



Tänkte det kunde vara ett trevligt vinterprojekt att renovera dom. Blästra och måla om, typ med 2k epoxigrund så det håller för slitaget.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #8 skrivet: 20 sep-21 kl 03:28 »
Den där översta av plast köpte jag i höst. Den passar inte till blåbär men dess bättre till lingon. Jag har en av gammal av plåt med vanliga raka pinnar och än fast den säkert är 50 år så är det inget fel på den, inte ens rostig. Och så har jag en bred, gul med påse och den använder jag alltid till blåbär och där det finns mycket lingon så att det bara är att ösa. Bärplockare med skaft är nog till för de med så dålig rygg att de inte kan böja sig.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #9 skrivet: 21 sep-21 kl 18:43 »
Lite sen på bollen här men den med plastpiggar är bara sk-t. Jag letar med ljus och lykta efter en med metallpiggar, den får vara hur gammal som helst, de funkar ändå bättre. Så Dennis, om du vill sälja en av loppisfynden (eller var du nu hittade dem) är jag intresserad.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #10 skrivet: 22 sep-21 kl 18:12 »
Häromdagen i ortens Konsumbutik såg jag en plasthink med 1 liter färska (=okokta) lingon. Den kostade 70 kronor.
Så fortsätt med denna fina tråd om bästa bärplockare, eller plocka med 10 fingrar. Det lönar sig alla gånger att plocka själv.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #11 skrivet: 22 sep-21 kl 19:20 »
Häromdagen i ortens Konsumbutik såg jag en plasthink med 1 liter färska (=okokta) lingon. Den kostade 70 kronor.
Så fortsätt med denna fina tråd om bästa bärplockare, eller plocka med 10 fingrar. Det lönar sig alla gånger att plocka själv.

1 liter är ca 5 hg mogna lingon. Uppköpare ger 7 kr kilot. 1 kg rensade (bara stora bär, små utrensade) säljs överallt för 30-40 kr kilot här privat.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #12 skrivet: 23 sep-21 kl 09:58 »
Ganska kort, lätt och bra storlek på fötterna.
Gott humör och okänslig för mygg.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #13 skrivet: 23 sep-21 kl 10:31 »
Ganska kort, lätt och bra storlek på fötterna.
Gott humör och okänslig för mygg.
Jag önskar att det fanns en gilla knapp på alternativ.nu
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur ser den bästa bärplockaren ut?
« Svar #14 skrivet: 23 sep-21 kl 17:35 »
Ganska kort, lätt och bra storlek på fötterna.
Gott humör och okänslig för mygg.

Du tänker på hjortron nu. Älgflugor är mer ett problem än mygg vid lingon marker.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser